of 60715 LinkedIn

Gemeente kan helpen bij lerarentekort

Annelies Bon, Maarten Hartog, Kim Lincklaen Arriëns Reageer

Ook gemeenten kunnen iets doen aan de lerarentekorten in het onderwijs. Een lokaal of regionaal loket opzetten waar degenen die belangstelling hebben voor het leraarschap persoonlijk naar de beste passende opleiding worden geloodst.

Burgers actief de weg wijzen naar leraarschap

‘Er is sprake van een onderwijscrisis’ – in kranten luidden verschillende wethouders onlangs de noodklok over het lerarentekort. En de gemeenten, die staan machteloos. Of toch niet? Voor de langere termijn kunnen die wel degelijk iets bijdragen. Enkele grote steden wijzen belangstellende inwoners namelijk actief de weg naar het leraarschap.

Zo zijn er jonge mensen als Lisa. Ze serveert Guinness en mushroom pie in een Irish pub bij de Grote Markt. Twee jaar terug haalde ze haar masterdiploma Internationale Bestuurskunde, maar daarin bleek niet veel emplooi. In de horeca gelukkig wel. Toch wilde ze daar niet eeuwig blijven hangen, Lisa (niet haar echte naam) besloot zich tot leraar om te scholen. Wie kent niet zo’n Lisa, Lotte of Stefan: al diegenen die eerder een andere afslag namen maar die eigenlijk best een toekomst voor de klas voor zich zien. Als basisschoolleraar, of als docent in het voortgezet onderwijs. Alleen, hoe kom je daar als je bijvoorbeeld al een eerdere studie gedaan hebt, of als je er naast moet blijven werken?

De lerarenopleidingen bieden samen een onafzienbare hoeveelheid routes en varianten voor verschillende doelgroepen. Dat blijkt uit het onderzoek ‘Maatwerk voor aankomende leraren’ dat wij als Inspectie van het Onderwijs uitvoerden. Zulk maatwerk is op zichzelf mooi, maar tegelijkertijd zien aankomende deeltijdstudenten door de bomen het bos niet meer. Daardoor komen veel studenten niet op de opleiding die het best past. Dat geldt ook voor velen die al in het onderwijs werken maar nog zonder de juiste bevoegdheid. Een tweedegraads docent die toch ook in de bovenbouw lesgeeft, of een docent handvaardigheid die onbevoegd wiskunde geeft omdat er niemand anders te vinden is.

Het lukt de lerarenopleidingen tot nu toe niet goed om het maatwerkaanbod op elkaar af te stemmen en gezamenlijk die broodnodige duidelijkheid te bieden aan potentiële studenten. Enkele grote gemeenten sprongen daarom in het gat – niet toevallig gemeenten waar het lerarentekort scherp wordt gevoeld. Zo heeft Amsterdam een strategie om meer leraren voor de klas te krijgen. Onderdeel daarvan is een loket: wie belangstelling heeft voor het leraarschap, wordt via de website Liever voor de Klas persoonlijk naar de beste passende opleiding geloodst. Een mooi en praktisch initiatief. Ook wethouders of beleidsmedewerkers in andere gemeenten zouden kunnen helpen door zo’n gemeentelijk – of regionaal – loket op te zetten. Daartoe moeten ze contact leggen met de lerarenopleidingen en pabo’s van de hogescholen en universiteiten in de regio.

Het is nuttig dat juist gemeenten die handschoen oppakken. Alleen al omdat gemeenten zicht hebben op de regionale onderwijsarbeidsmarkt. Zij kennen de scholen die met lerarentekorten kampen. En gemeenten weten hoe ze inwoners die onderwijsambities hebben kunnen bereiken. Tegelijkertijd is het voor een potentiële student belangrijk dat een lerarenopleiding zich in de buurt bevindt – en te combineren is met een baan of gezin. Dan is advies over lokale mogelijkheden beter bruikbaar dan landelijke informatie. Zo’n loket had Lisa een lange zoektocht gescheeld. Gelukkig heeft zij inmiddels uit zichzelf een passende deeltijdopleiding weten te vinden. En over anderhalf jaar staat ze voor haar eigen groep. Als nieuwe juf, in haar eigen stad.

Annelies Bon, Maarten Hartog, Kim Lincklaen Arriëns, werkzaam bij de Inspectie van het Onderwijs.

Verstuur dit artikel naar Google+

Reageer op dit artikel
















Even geduld a.u.b.