Advertentie
sociaal / Nieuws

Zorgboerderijen gedupeerd door bezuiniging AWBZ

Aan de opmars van de zorgboerderij lijkt een einde te zijn gekomen. Zo'n zestigduizend cliënten die om een speciale reden agrarisch werk verrichten, krijgen hun begeleiding niet meer vergoed uit de AWBZ.

22 mei 2009

Donkere toekomst
Een harde financiële klap voor de bijna tweeduizend zorgboerderijen in ons land. Idske Drijfhout van de stichting zorgboerderijen Drenthe merkt nu al dat het veel moeilijker is om een indicatie te krijgen: 'We moeten mensen bij het Riagg laten komen of bij de GGZ, en vaak moeten ze ook nog eerst getest worden bij een bureau. Je kunt je voorstellen dat dat heel veel tijd en geld kost. Vooral zorgmijders vallen buiten de boot, die willen niet eerst langs allerlei instanties om een etiket opgeplakt te krijgen. Ik zie de toekomst voor zorgboerderijen dan ook donker in.'

 

Aangewezen op gemeente
Met het wegvallen van de vergoedingen zijn de cliënten aangewezen op de gemeente voor maatschappelijke opvang. Hoe die opvang ingevuld wordt is aan de gemeente zelf. De eerste zorgboerderij die om gaat vallen is in de gemeente Winterswijk, boerderij De Olden Gaorden. Hoe Winterswijk de zorg gaat overnemen en vervolgens in gaat vullen is onbekend. De verantwoordelijke ambtenaar was onbereikbaar voor commentaar.

 

Reacties: 2

U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.

R. Windt / onbetaalde "gezond verstand bevorderaar"
In een landelijk gezien onsamenhangend systeem kan dus een belangrijke partij zomaar iets beslissen, zonder dat er een plan B ligt hoe die mensen dan op te vangen. Linksom of rechtsom komt de opvang toch uit de algemene middelen.
Ik lees niet over een plan B voor een naadloze overgang.

In een landelijk gestuurd samenhangend systeem zou dat niet eenzijdig kunnen.
Dan moet er tijd zijn voor alternatieve bekostiging.

Wie is probleemeigenaar lokaal voor mensen die nu gebruik maken van die zorgboerderijen? Wie staat aan de top van de lokale zorgpyramide? Wie heeft het stuur?

Per gezondheidscentrum in een wijk moet een persoon dat zijn naar mijn mening, die huisarts ondersteunt en clienten in dat helaas nog onoverzichtelijke bos begeleidt en ontwikkelingen en resultaten eveneens volgt. Aangezien het om vaak chonische problematiek gaat blijft het dichtbij in vertrouwde handen. Die persoon moet ook vertrouwen hebben van zorgverzekeraars.
Het eeuwige doorsturen en al die intakes zijn een ellende, tijdrovend en kost onnodig veel. Hier wordt weer op de meest gemakkelijke manier gesnoeid.
Er is in onze woonplaats een psycholoog verbonden aan wijkgezondheidscentra.
Ook maatschappelijk werkers. Die hebben die funkie ook wel deels, maar zijn ook klankborden voor clienten. Je hebt toch wat doortastende typen nodig met enige kennis van zaken op veelvoorkomende beperkingen die mensen hebben. Je hebt men hun een prima monitor over kwaliteit en effectiviteit van het lokaal aangebodene m.b.t. zorgaanbod. Zij zouden een sturende funktie ook met elkaar moeten hebben in een gemeente en provincie

Edo Paardekooper Overman / voorzitter cliëntenraad
Ik ben wel benieuwd in hoeveel van de door Idske Drijfhout genoemde aanvragen voor (her-) indicatie, waarbij terugval naar 'intramurale' AWBZ voorzieningen dreigt, ook concreet is gemeld bij het zgn. Rapid Response Team bij VWS, zoals door de staatssecretaris bij voortduring wordt geroepen, om dat vooral te doen?! Er blijken nog steeds te weinig 'concrete gevallen' aantoonbaar bekend! Doe het!

Verder heeft R.Windt natuurlijk helemaal gelijk over het ontbreken van een tijdige en goed gecommuniceerde 'naadloze' overgang. En het pleidooi voor een onafhankelijke wijkgeoriënteerde functie bij bijv. een gezondheidscentrum of huisartsenpraktijk of andere laagdrempelige inloopvoorziening (GGz steunpunten, e.d.) verdiend zeker aandacht van gemeenten!
Advertentie