Advertentie
sociaal / Nieuws

Wethouder moet 'klachtenregen' huishoudelijke hulp oplossen

Sinds januari is de huishoudelijke hulp in Emmen vervangen door de algemene schoonmaakondersteuning. 'Het regent klachten', aldus René van der Weide van Wakker Emmen.

11 januari 2013

De veranderingen in de huishoudelijke hulp in Emmen hebben geleid tot een regen aan klachten. De hulp komt ineens minder uren of onduidelijk is wanneer de hulp komt. Sommige mensen hebben al meer dan drie weken helemaal geen hulp gehad. Vijf oppositiepartijen hebben een brandbrief geschreven aan wethouder Henk Jumulet (CDA).

Onduidelijkheden en klachten
Sinds januari is de huishoudelijke hulp in Emmen vervangen door de algemene schoonmaakondersteuning. Al ver voor de invoering van de veranderingen was er veel onrust onder zowel de thuishulpen als de ontvangers van de hulp. Nu de veranderingen doorgevoerd zijn, blijkt dat er veel onduidelijkheden en klachten zijn. ‘Tientallen’, heeft fractievoorzitter René van der Weide van de grootste oppositiepartij Wakker Emmen er gekregen. 


Honderden
Ook bij de Drentse Ouderen Partij (DOP), de SP, GroenLinks en Burgerbelangen Gemeente Emmen (BGE) kwamen veel klachten binnen. ‘Het zijn er in totaal misschien wel honderden’, aldus Van der Weide, ‘hoewel daar misschien ook wat dubbelingen bij zitten.’ Tegelijkertijd denkt hij dat niet alle mensen zullen klagen en de binnengekomen telefoontjes daarom misschien ook slechts de top van een ijsberg kunnen zijn.


Kastje naar de muur
Veel klachten gaan over het uitblijven van hulp terwijl mensen er wel recht op hebben. Ook is soms niet of niet tijdig informatie gegeven over het aantal uur dat een hulp zou komen of is niet duidelijk op welke dag de hulp komt. ‘Mensen hebben veel vragen en worden van het kastje naar de muur gestuurd’, aldus Van der Weide. ‘En wij als raadsleden hebben ook geprobeerd duidelijkheid te krijgen, maar ook dat lukt niet.’

Geen herindicatie
De meeste verbazing en boosheid wekt het feit dat mensen gekort worden in het aantal uren zorg en de manier waarop dat gaat. ‘De zorgaanbieder stuurt ze een brief waarin staat dat het aantal uren zorg gekort wordt terwijl er niet eens een herindicatie heeft plaatsgevonden’, foetert Van der Weide. ‘En als iemand daar niet mee akkoord gaat, krijgt hij helemaal geen hulp meer.’

Kwaliteit waarborgen
Er moet nu echt snel wat gebeuren, vinden de vijf partijen, want de kwaliteit van de zorg komt in het gedrang. Wethouder Jumulet moet  de kwaliteit van de hulp waarborgen en de zorgaanbieders aan de afspraak houden. ‘Het college is verantwoordelijk voor de uitvoering van de Wmo en de huishoudelijke hulp en heeft de contracten met de zorgaanbieders afgesloten’, aldus Van der Weide. ‘Dus nu moet ze erop toezien dat er kwaliteit geleverd wordt.’

Extra inzet
Het college van B en W heeft vandaag besloten om donderdag in de commissievergadering tekst en uitleg te geven over de nieuwe situatie. Voor die tijd wil wethouder Jumulet niet reageren op de brandbrief van de vijf partijen en op de daarin geuite klachten. ‘We nemen de vragen wel heel serieus’, aldus een woordvoerder. Ze laat weten dat het zorgloket van de gemeente veel gebeld wordt. ‘Maar of het om veel extra klachten gaat, weten we niet, want wat is precies een klacht.’ Bij het zorgloket is voor extra inzet gezorgd om de telefoontjes te behandelen.

Reacties: 4

U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.

Sjoerd Visser
Jammer dat het hier niet goed blijkt te gaan, en dat er altijd onschuldigen zijn die slachtoffer worden van

veranderingen door bezuinigingen. Tevens is het zeer schadelijk dat men dan altijd "startproblemen" heeft bij het geven van zo'n service. (Zo'n antwoord is een schande!) Het ontkennen en bagatelliseren zoals ik hierboven lees bij een opmerking "wat is een klacht" toont het begrip bij de uitvoerenden...die natuurlijk zelf die zorg niet nodig hebben! Jammer dat men zoiets vervangt terwijl er geen goed werkend alternatief blijkt te zijn ! Hopelijk gaat deze wanorde niet lang duren, zodat de problemen snel en adequaat worden verholpen en de mensen weten waar ze aan toe zijn en wat ze mogen verwachten.
homeworks /
Het is een landelijk fenomeen helaas, wij krijgen als schoonmaak bedrijf erg veel aanmeldingen van klanten en hulpen die samen de overstap naar Home Works maken. En dit dan door heel Nederland. We kunnen gewoon merken in welke regio het nu weer rommelt. Succes en sterkte.
Hannes Haganum / kritisch lezer
Het is ronduit schandalig hoe de gemeente Emmen met haar burgers omgaat. Als je terminaal patiënt bent, dan stuurt de gemeente zo'n bureaucraatje van de WMO op je af ! Het ontbreekt er nog maar net aan of je krijgt van zo'n sukkel een euthanasie-advies. Nee, dit soort maatregelen zorgt echt voor vertrouwen in de overheid... ?? Je mag als burger je leven lang belasting en pemies betalen, maar als je hulp nodig hebt, dan word je als oud vuil behandeld.
J. Derckx
De gemeenten maken afspraken met de zorgverleners over prijs en aantal uren. Wie controleert de zorgverlener op het werkelijk uitgevoerde aantal uren zodat alleen deze uren ook betaald worden.

De zorgverlener komt een half uur minder, telt reistijd mee als zorgtijd doch betaalt die uren aan de medewerker tegen lager tarief. Wie controleert??

Allemaal praktijkzaken die fraude al vooraf kunnen voorkomen of is controle "te duur" en wordt de rekening gewoon betaald. Waar blijft de taak van CAK en CIZ en ziektekostenverzekeraar.
Advertentie