Advertentie
sociaal / Nieuws

Wethouder maakt zich zorgen om school zonder goed plan

Rotterdamse Wethouder Hugo de Jonge van Onderwijs, Jeugd en Gezin maakt zich grote zorgen om basisscholen die opgezet worden zonder een degelijk onderwijskundig plan. De leerlingen van deze scholen lopen een groot risico om achterstanden op te lopen, denkt hij.

12 september 2012

De Rotterdamse wethouder Hugo de Jonge maakt zich grote zorgen over het gemak waarmee een school begonnen kan worden. In zijn stad is een bestuurder een tweede basisschool begonnen, terwijl zijn eerste school twee jaar geleden door wanbeleid opgeheven werd. De negen leerlingen die zijn nieuwe school ‘De Verbinding’ momenteel telt, lopen volgens De Jonge een risico op achterstanden.

Wat is precies het probleem?

‘Het enige dat een startende school moet doen is aantonen dat er in de omgeving genoeg potentiële leerlingen wonen. Ze hoeven nog helemaal geen onderwijskundig plan te hebben. Dat ligt er tot op heden ook niet. Voor een aanvullende subsidie van de gemeente is een dergelijk plan wel nodig, en dus hebben we die aanvraag geweigerd. De onderwijsinspectie kan pas na een paar jaar beoordelen of het goed gaat met een school. Dat is natuurlijk veel te laat voor de leerlingen. Juist daarom zeggen we in dit geval: pas op.’

Wat betekent dat voor leerlingen van zo’n school?

‘Die dreigen een massieve leerachterstand op te lopen. We zijn nauw betrokken geweest bij het overplaatsen van de leerlingen van de bestuurder van de eerste school. Die hebben gelukkig allemaal een plek kunnen gekregen op andere scholen. Uit diagnostische toetsen die door die scholen gedaan zijn bleek dat ze soms jaren achterstand hadden.’

Wat voor stappen onderneemt u?

‘We hebben het ministerie van Onderwijs gewaarschuwd dat dit gaande is. Daarnaast hebben we er bij de onderwijsinspectie op aangedrongen om vanaf dag één toe te zien op deze nieuwe school. Ze kunnen bijvoorbeeld in de gaten houden hoeveel bevoegde leraren de school heeft. We gaan er vanuit dat zij er bovenop zitten en snel conclusies trekken over de levensvatbaarheid van deze school. Gebeurt dat niet, dan overweeg ik ouders te adviseren om hun kinderen in te schrijven op een andere school.’

Reacties: 3

U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.

Jan
Zolang de christelijke partijen bang zijn voor de overheidsinvloed op hun onderwijs verandert er in Nederland niets aan de kwaliteitscontroles. Iedere gek kan een school beginnen met alle consequenties van dien en de overheid slaapt al jaren vrolijk verder. Als blijkt dat de kwaliteit te laag is wordt vervolgens al snel nog een jaartje extra gegeven omte verbeteren, en de overheid slaapt vrolijk verder. Dan moet plotseling een school dicht, en beginnen de rechtszaken... Moeten andere scholen de kinderen opnemen met alle verstoring van hun leerprocessen maar daarna slaapt de overheid vrolijk verder. Hoe vaak gaan we het in Nederland nog hebben over de kwaliteit van het onderwijs zonder de kwaliteit van de individuele school erbij te betrekken? Kennelijk is het recht om de kwaliteit van het onderwijs op z'n beloop te laten belangrijker dan het voorkomen dat een opgebouwde leerachterstand ingehaald moet worden (voor zover dit uberhaupt nog mogelijk is gezien de complexiteit van de ontwikkeling van kinderen in deze schooljaren)
Niek / jurist
Terwijl de oplossing zo simpel is, vooral anno 2012.

Hef ogenblikkelijk de bijzondere scholen op en bepaal dat onderwijs een overheidstaak is onder directe democratische controle. Scheiding tussen kerk en staat in het onderwijs doorvoeren dus.
H. Wiersma / sr. beleidsadviseur (gepens.)
Het onderwijs in ons land is uitermate inefficiënt georganiseerd. Nergens in de wereld worden scholen zo specifiek verweven met godsdienst geëxploiteerd. Ontschotting binnen alle lagen van het onderwijs zal de kosten verminderen en de kwaliteit sterk ten goede komen. Wanneer gaan we daar eindelijk eens mee starten?
Advertentie