Advertentie
sociaal / Nieuws

Werkgevers verleiden tot werk voor bijstandsgerechtigden

Den Haag en Rotterdam zetten oliemannetjes en -vrouwtjes in om werkgevers te verleiden bijstandsgerechtigden in dienst te nemen.

17 augustus 2012

Het blijkt een flinke klus om bijstandsgerechtigden aan het werk te krijgen. Werkgevers willen ze vaak niet en potentiële werknemers blijken moeilijk te porren om weer aan de slag te gaan. Het – mislukte – Westlandse kassenproject van onder meer Den Haag en Rotterdam is daar een sprekend voorbeeld van.

Commotie
Commotie en Kamervragen kwamen los toen een Wijchense ondernemer onlangs in een personeelsadvertentie expliciet stelde dat mensen met een uitkering bij hem niet welkom zijn. SP-Kamerlid Paul Ulenbelt vindt dat de ­vacaturetekst waar expliciet ­uitkeringsgerechtigden worden uitgesloten, niet door de beugel kan en stelde er Kamervragen over. De PvdA volgde rap daarna.  Ulenbelt hoopt dat vacatureteksten als die van de Wijchense ­ondernemer geen trend worden: ‘Dan hebben we een groot probleem. We proberen met z’n allen steeds iedereen aan het werk te krijgen, op zo’n manier komt dan dus niemand aan de bak.’

 

Busladingen

Het blijkt nu al lastig te zijn om werkgevers te verleiden om uitkeringsgerechtigden aan te nemen, en om bijstandsgerechtigden te verplichten werk te accepteren. Neem het Westlandse kassenproject. In maart werden busladingen vol Haagse en Rotterdamse uitkeringsgerechtigden naar het Westland gereden. Slechts een handjevol is daadwerkelijk in de kassen aan de slag gegaan. Deels omdat uitkeringsgerechtigden het werk niet zagen zitten, maar deels ook omdat werkgevers ‘toch liever Polen hebben’, aldus Milja de Zwart, woordvoerder van de Haagse wethouder Henk Kool (PvdA, sociale ­zaken, werkgelegenheid en eco­nomie). ‘Omdat Polen heel hard werken en flexibel zijn.’

 

Scepsis

Ook Rotterdam heeft met het kassenproject ervaren dat er ‘werkgevers zijn met scepsis over de potentie van werkzoekenden en de voorkeur geven aan arbeidsmigranten. Belangrijk is dat we inzetten op het terugwinnen van het vertrouwen van werkgevers in werkzoekenden met een uitkering. Veel werkgevers hebben dit vertrouwen verloren en zijn in het verleden te vaak bevestigd in de vooroordelen over de bijstandsklant’, zo laat een woordvoerder van de gemeente Rotterdam weten.

In beide steden zijn vanwege het kassenproject bij bijstandsgerechtigden de uitkeringen beëindigd, stopgezet of gekort omdat zij niet in de kassen aan de slag willen gaan, onvoldoende mee wilden werken of steeds te laat kwamen.

 

Oliemannetjes

‘Als gemeente kun je werkgevers niet verplichten om uitkeringsgerechtigden aan te nemen, maar je kunt wel in gesprek gaan met werkgevers’, stelt De Zwart. Om zo inzicht te krijgen in de knelpunten die werkgevers ervaren en om vervolgens samen te kijken naar mogelijke oplossingen, zodat werkgevers alsnog bijstandsgerechtigden aannemen. Den Haag zet daar speciale ‘oliemannetjes en -vrouwtjes’ voor in.

 

Lukraak

‘We hebben de aanpak helemaal omgedraaid. Sinds driekwart jaar kijken we vooral naar wat de werkgevers nodig hebben, in plaats van lukraak bijstandsgerechtigden vanuit onze bak op werkgevers af te sturen’, vertelt Martin Andriessen, directeur van de dienst sociale zaken van de gemeente Den Haag. ‘We gaan met hen in gesprek om te achterhalen wat zij nodig hebben om onze bijstandsgerechtigden in dienst te nemen. We bieden scholing, begeleiding en soms ook wat geld.’ Een soort loonkostensubsidie in het geval de potentiële nieuwe werknemer nog niet 100 procent inzetbaar is. ‘Onze ervaring is dat houding en gedrag voor werkgevers belangrijker zijn dan vakvaardigheden. Dus leren we ze op tijd te komen, te doen wat de baas zegt, niet meteen naar huis gaan als je hond ziek is.’


Koudwatervrees

De aanpak werpt volgens Andriessen vruchten af. Zo heeft een hotelketen honderd kamermeisjes aangenomen en gaan driehonderd bijstandsgerechtigden aan de slag in de zorg.

Er zijn ook tegenvallers. ‘Het is economisch gezien niet de beste periode om mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt aan een werkgever te koppelen. Zij hebben last van koudwatervrees.’ En ook wel van vooroordelen. ‘Maar daar hebben we dus die oliemannetjes voor.’


Hindernissen

Ook Rotterdam hanteert een speciale ‘verleidingstactiek’ voor werkgevers. De stad zet in op zes sectoren die kansen bieden op de Rotterdamse arbeidsmarkt: zorg, haven en techniek, bouw en schilders, (glas)tuinbouw, schoonmaak en logistiek. ‘Een sectorteam maken we verantwoordelijk voor het realiseren van een keten zonder hindernissen voor de werkgevers. Ons Regionaal Werkgeversservicepunt Rijnmond is er voor de acquisitie van banen en hierna organiseren we de selectie, matching, jobcoaching én hand­having vanuit één team en met één aanspreekpunt namens gemeente voor de werkgever’, verduidelijkt een woordvoerder.

 

Ontzorgen

Net zoals in Den Haag is de vraag van de werkgever leidend. Werkgevers worden zoveel mogelijk ‘ontzorgd’. ‘Wij sluiten arrangementen af over te vervullen vacatures, om langs die weg zoveel mogelijk werkzoekenden die nu afhankelijk zijn van een uitkering te laten ­uitstromen.’

Ondanks het gering aantal plaatsingen noemt verantwoordelijk wethouder Marco Florijn het kassenproject overigens ‘absoluut een succes’. Het project loopt nu vier maanden en is op de lange termijn gericht. ‘Er is een vast team Westland geformeerd en we maken deals met werkgevers in Baren­drecht en Lansingerland. Daarmee  is het gebied  en zijn de kansen voor  bijstandsgerechtigden aanzienlijk vergroot. Het gebeurt niet vaak dat je zo snel zulke resultaten haalt op een nieuw gebied en ver buiten de eigen gemeentegrenzen. Het is onderdeel van mijn plan om 10.000 mensen aan het werk te helpen. Ik zit op schema. Zelfs in deze tijd.’

 

Reacties: 12

U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.

Harry Haddering
Ik wil heel graag aan de slag maar door zuurstofgebrek bij mijn geboorte kan ik vanuit mijn rolstoel helaas niet alles doen, toch steekt een term als "gratis geld" mij, ik wil graag maar voor mensen met een zware fysieke beperking staan werkgevers niet in de rij, ja ik krijg een uitkering, maar ik werk liever vandaag dan morgen nog
Hans van Iersel
Die Henk kool. Zomaar ineens lid van de VVD geworden....
Bas / logicus
“Deels omdat uitkeringsgerechtigden het werk niet zagen zitten, maar deels ook omdat werkgevers ‘toch liever Polen hebben’, aldus Milja de Zwart, ‘Omdat Polen heel hard werken en flexibel zijn.’”

Dit is opnieuw een verdraaiing van feiten en doet af aan de realiteit waarmee de betrokkenen geconfronteerd werden en nog steeds worden. Er zijn meerdere legitieme redenen waardoor uitkeringsgerechtigden het werk niet zagen zitten;

1/ Arbeidsongeschikt : Van de 500.000 werklozen zijn er bijna 200.000 arbeidsongeschikt volgens de behandelende specialisten. Landelijk betekend dat 40% en in de Randstad is dat percentage zelfs boven de 70%. UWV verzekeringsartsen zijn wereldwijd als enige in staat om een grondig medische analyse te maken binnen een consultje van 40 minuten waarvan tenminste 15 minuten besteed word om uit te leggen waarom het voor de arbeidsongeschikte gunstiger is om niet tot de WIA te worden toegelaten. Deze verzekeringsartsen zijn in dienst als ZZP’er en hebben de opdracht om zoveel mogelijk mensen uit de WIA te houden. Door de dreiging van beëindiging werkovereenkomst neemt de ZZP’er beslissingen die in strijd zijn met de medische waarden en normen.

2/ Niet passend werk : Iemand met een HBO of WO werk en/ of denk vermogen past niet goed in een dergelijke werkomgeving. Dergelijk werk accepteren schaad de toekomstige kansen.

3/ Niet passend werk : het is lichamelijk zwaar belastend werk. Veel oudere werkzoekenden hebben al last van eerdere slijtage’s waardoor dit zwaar werk niet meer vol te houden is.

4/ Niet marktconforme betaling: een betaling van 25% onder de wettelijke minimumloonnorm nodigt natuurlijk niet uit.

Ook de stelling “Omdat Polen heel hard werken en flexibel zijn” heeft zijn vraagtekens;

5/ Ja, Polen werken inderdaad heel hard. Voor de opdrachtgever heel gunstig want die verdiend meer. De Pool echter houd geen rekening met zijn gezondheid en dat hij over tien jaar ook nog moet kunnen werken. De meeste Polen hebben na die tien jaren werken ernstige slijtage klachten in hun rug en knieën. De Nederlander wil werken conform de CAO norm en de Pool denkt als ZZP’er enkel aan de omzet. Er is sprake van het bewust misbruiken van het ontbreken van kennis bij de Polen. Het zal me niet verbazen dat deze groep MOE landers straks gezamenlijk gaan procederen tegen de Nederlandse Staat om schadeloosstellingen.

6/ De Polen zijn niet flexibel uit vrije wil : maar uit onkunde en financiële dwang.

7/ financiële vergoeding; Een Poolse ZZP’er kan je –door de media aangetoond - al vinden vanaf € 3,- p/u inclusief BTW. De Nederlander die zelfstandig zoekt kost € 9,- per uur exclusief vakantiegeld, vakantiedagen en pensioen.

Om nu te stellen zoals Staatssecretaris Paul de Krom deed “dat de Nederlander zich concurrerender op moet stellen” is veel te kort door de bocht. Duizenden werkgevers worden rijk door uitbuiting van deze 375.000 MOE-landers die ervoor zorgen dat tenminste 250.000 Nederlandse werkzoekenden geen kans maken op hun eigen arbeidsmarkt. En dat kost de Staat vele miljarden die weer bezuinigd moeten worden op onze gemeenschappelijke voorzieningen. De huidige politici zien de verzorgingsstaat als een hedgefund. Afbreken en uitverkopen tegen de hoogste winst (t.b.v. het eigen belang). Wat rest voor de bevolking is de openstaande rekening en slechte voorzieningen.

Jan
Is stadswacht in Groningen niet iets? Zie het andere artikel.
Bas / logicus
@Jan, de overheidsorganisaties zijn veel te gefixeerd op het aan het werk zetten van werkzoekenden en dan met name eigenlijk die ongeschikt zijn. Echte werk willenden die dan ook nog eens geschikt zijn voor de functie zijn nagenoeg kansloos. Zo lopen er in de Randstad stadswachten die nauwelijks de Nederlandse taal beheersen(ongeveer niveau tweede klas lagere school). Het ontbeerd deze groep daarnaast ook aan inlevingsvermogen en communicatieve vaardigheden. Het ‘befehl ist befehl’ prevaleert waardoor de maatschappelijke onverdraagzaamheid verergerd. Het bonnen schrijven is voor hun belangrijker dan opvoeden en corrigerend optreden. Hun gedrag lokt daardoor burgerlijke ongehoorzaamheid en agressie uit. De agressie bijvoorbeeld tegen ambulancebroeders komt niet uit de lucht vallen. Hoezeer ik deze agressie tegen deze hulpverleners ook verafschuw kan ik me wel verplaatsen in de gevoelens van de daders.
Marieke Vos
De 'winst' van het Westlandproject zit 'm voor de gemeenten waarschijnlijk in het aantal uitkeringen dat ze konden stopzetten of korten omdat mensen geen baan accepteerden. Daar zou ik wel meer over willen weten, jammer dat daar verder niets over wordt gezegd in het artikel.
True
"houding en gedrag" van bijstandstrekkers wordt vooral bepaald door de beschikbaarheid van gratis geld, pak dat eerst maar aan.
Bas / logicus
@groene mist, ik denk dat jij je eens goed moet informeren over hoe de huidige arbeidsmarkt onder druk staat en op welke wijze werkgevers menen daar misbruik van te mogen maken. Ik heb zelf een HBO werk & denk niveau en bijna 20 jaar ervaring binnen de logistiek. De afgelopen 3 maanden heb ik 161 reacties gestuurd op vacatures. Bij de helft heb ik niet eens een reactie terug mogen ontvangen. De meeste afwijzingen zijn standaard en wijzen zelfs af op zaken waar je als sollicitant aan voldoet. Sommige afwijzingen vinden dat ik niet voldoende ervaring beschik (20 jaar????). Het betekent dat recruiters de brieven slecht of niet lezen. Ook schort het veel recruiters aan inhoudelijke vakkennis die bij de functie horen. De meeste weten bijvoorbeeld niet dat SAP een ERP programma’s is. Je geeft als sollicitant aan ervaring te hebben met SAP en de recruiter wijst je af omdat deze iemand zoek met ERP ervaring. Welke van de meer dan 100.000 ERP programma’s bedoeld de recruiter dan? Ook de vraag; bekent met functioneringsgesprekken. Er zijn bijna 100 verschillende stijlen en elk bedrijf kan daarbinnen zijn eigen smaakvoorkeuren toepassen. In de Rotterdamse regio wordt vaak gevraagd om mensen met de Rotterdamse mentaliteit. Volgens de letter zou je dus een Rotterdamse autochtoon moeten zijn want tenslotte kunnen alleen die met de Rotterdamse mentaliteit geboren worden. 90% Van de in Rotterdam verblijvende inwoners komt daar oorspronkelijk niet vandaan en heeft zeker niet de Rotterdamse mentaliteit. Wat is dan de Rotterdamse mentaliteit? Niet lullen maar aanpakken. Dat kunnen ze ook in andere steden. Voordat ik schrijf probeer ik te informeren of de vacature nog actueel is. In meer dan 30% is dat niet het geval. Soms zelfs niet op de dag van plaatsing. Bij meer dan 10% van de openstaande vacatures blijkt ook dat er een tijdelijke stop op ANP is wat net zoveel betekent dat de vacature is teruggetrokken.

Bij Sandd kon ik op mijn niveau solliciteren; leidinggevend aan 40-60 postsorteerders, beloning € 1.650,- bruto per maand terwijl functies van dergelijke zwaarte normaliter vanaf € 3.500,- bruto exclusief toeslagen betaald. En de collega die er al enkele jaren werkt krijgt voor het zelfde werk doodleuk dat bedrag. Per dag ben ik zeker vier uur bezig met solliciteren. Het is geen leuke of dankbare taak.

Paul / projectleider
Voor de NL maatschappij zijn de MOE-ers gewoon goed



Ze zijn goedkoper, flexibler en van een hogere kwaliteit (opleiding/leeftijd).



Vanuit BV Nederland als geheel is het goedkoper een paar honderd duizend mensen in de bijstand te hebben en Polen een lager loon betalen (en meer omzet te laten maken).







Bas / logicus
@p, MOE-landers kosten de Nederlandse schatkist jaarlijks tenminste 9 miljard Euro.

MOE-landers zijn over het algemeen niet hoger opgeleid. Sommige universiteiten halen daar nog niet eens het niveau van een middelbare school hier. Universiteit is ook geen beschermde titel.

Een hogere productiviteit wordt enkel gerealiseerd ten koste van hun gezondheid. Megaclaims uit de MOE-landen voor arbeidsongeschikt geraakte werknemers door arbeidsuitbuiting in Nederland liggen al op de plank. Dit heb ik al meer dan een jaar geleden gesteld. Een eerste aanzet heeft al plaatsgevonden in de Champignonteelt(Prime Champ). Het gaat straks om een vergoeding ter hoogte van ongeveer € 1.000,- per werknemer per maand. En dat tenminste 250.000 x gedurende een tiental jaren. Maar dat mag de Staat betalen. Dus het volk en niet de veroorzaker. Dat betekent nieuwe bezuinigingen. En de hogere kwaliteit is over het algemeen ver te zoeken. In de pluk heb je het niet over kwaliteit. Het te plukken product is gewoon het product. De Nederlandse aannemers kunnen vele tienduizenden voorbeelden noemen van waar goedkoop een miskoop werd door geleverde wanprestaties.

O. ten Hove
Andriessen, directeur sociale dienst Den Haag, Kroon directeur sociale dienst Den Haag, Van Wesemael, directeur sociale dienst Den Haag met allemaal een directeurssalaris. Nu snap ik waarom er zoveel mensen bij de sociale dienst eruit moeten en op termijn bijstandstrekker worden zeker wanneer ze boven de 40 zijn. Want beleid maken kunnen deze drie niet want de gemeente Den Haag heeft de meest waardeloze directeuren in gemeenteland op Sociale Zaken zitten die denken dat (Van Wesemael) dat de sociale dienst een automobielbedrijf is. Maar ach, hij is mr drs dus hij het wel weten
Flip Zolderman
"... dat werkgevers liever Polen hebben omdat Polen harder werken en flexibeler zijn"... Pardon? Zijn dat niet eufemismes voor: "Polen kunnen we als werkgever zwaar onderbetalen en uitbuiten?"
Advertentie