Voedselbank groeit te groot: klantenstop
De voedselbank in Amersfoort kan het niet meer bolwerken. Het klantenbestand groeide het afgelopen halfjaar met 50% van 170 naar 258. Daarmee is het maximum bereikt. En dus heeft de voedselbank een klantenstop ingesteld.
40 euro per week
De website van de voedselbank in Amersfoort laat er geen twijfel over bestaan.
'Onze maximale capaciteit is bereikt. In een geval zoals dit, kun je kiezen voor: doorgaan totdat iedereen er de last van ondervindt, of kiezen voor de bestaande klanten. Wij hebben voor de bestaande klanten gekozen.' Het gevolg is dat sinds vorige week vier mensen op de wachtlijst staan. Hoewel ze van minder dan 40 euro per week moeten rondkomen, en dus in principe bij de voedselbank mogen aankloppen, krijgen ze nul op het rekest. Pas als er mensen uitstromen, komen zij in aanmerking voor een voedselpakket.
Niet van elastiek
Het probleem in Amersfoort is niet dat er geen eten genoeg binnen komt. Ook zijn er voldoende vrijwilligers om het eten in pakketten te verpakken. Het probleem is simpelweg dat de ruimte ontbreekt. 'Ons gebouw is niet van elastiek, het wordt gewoon te klein', aldus Galenkamp. 'Als we groter worden, hebben we ook een extra koelcel nodig. En een tweede bus om het eten op te halen.' Maar een groter gebouw is niet zomaar gevonden. 'Grotere gebouwen kosten zo'n 20 tot 50 duizend euro huur per jaar. En dat hebben we niet', aldus coördinator van de Amersfoortse voedselbank, Cieka Galenkamp. Van de gemeente hoeft ze geen hulp te verwachten. Die hebben aangegeven geen geschikte gebouwen te hebben.
Bijstand bevroren
'Het probleem begint ermee dat de uitstroom stagneert', vertelt Galenkamp. Mensen die minder dan 40 euro in de week te besteden hebben, mogen klant worden. Dat kan voor drie maanden, eventueel met een verlenging. Maar na drie maanden zijn de problemen van die mensen nog niet opgelost en dus verlengen we steedds meer klanten. Galenkamp: 'De bijstand is de afgelopen jaren bevroren. Maar de kosten voor veel zaken zijn wel omhoog gegaan. Denk aan huur, ziektekostenverzekering, eigen risico's of energie. De financiële ruimte voor boodschappen, wordt dus steeds kleiner.'
Ondernemers benaderen
En dus groeit het aantal klanten. Lange tijd zweefde dat rond de 170. Soms wat meer, soms wat minder. De laatste zes maanden steeg het aantal aanmeldingen gestaag, terwijl het aantal mensen dat uitstroomde dus stagneerde. 'We helpen nu 258 huishoudens. 258 pakketten per week. En de rek is eruit. We proberen nu ondernemers te benaderen om te helpen met een groter gebouw. Maar zolang dat niet lukt, is dit voorlopig de oplossing.'
Reacties: 2
U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.