Advertentie
sociaal / Nieuws

‘VNG heeft gemeenten in het pak genaaid’

In zijn column in Binnenlands Bestuur schrijft Elzinga dat de Vereniging van Nederlandse Gemeenten bij de overname van onder andere de jeugdzorgtaken in 2015 ondoordacht heeft gehandeld. De VNG wilde volgens hem een decentralisatie ‘van alles wat los en vast zat’.

23 mei 2019
ingepakt-geld.jpg

Dat gemeenten zulke grote tekorten op de jeugdzorg hebben, is volgens hoogleraar Douwe Jan Elzinga vooral de schuld van hun eigen koepelorganisatie, de VNG.

In zijn column in Binnenlands Bestuur stelt Elzinga dat de Vereniging van Nederlandse Gemeenten bij de overname van onder andere de jeugdzorgtaken in 2015 ondoordacht heeft gehandeld. De VNG wilde volgens hem een decentralisatie ‘van alles wat los en vast zat’, zonder daarbij ook maar enig concept of uitgangspunt te hanteren. ‘Als de heffing van de inkomstenbelasting binnengehaald zou kunnen worden, dan zou dat ook zijn toegejuicht’, stelt hij.

Tranentrekkend
‘Toen Brussel na 2012 van Nederland eiste dat een bedrag van bijna 30 miljard zou moeten worden bezuinigd, namen enkele vakdepartementen hun kans waar. Er werd ruimhartig aan de VNG-wens tegemoet gekomen. De budgetten van de gemeenten zouden bijna gaan verdubbelen in combinatie met een zeer omvangrijke taakuitbreiding in het sociaal domein. En omdat de gemeenten veel efficiënter kunnen werken dan de provincies en de rijksoverheid – zo was de tranentrekkende redenering – ging de decentralisatie gepaard met een budgetkorting van gemiddeld 15 á 20 procent’, brengt Elzinga in herinnering.

Onevenredige bijdrage
De gemeenten leverden daardoor volgens hem echter wel een onevenredige bijdrage aan de rijksbezuinigingen. ‘In ruil daarvoor kregen ze een takenpakket, waarbij de donkere wolken zich vanaf het begin samen pakten’, aldus de Groningse staats- en bestuursrechtkundige. ‘Het is dus per saldo de VNG geweest die de gemeenten destijds vakkundig in het pak heeft genaaid en de miljoenentekorten heeft ingerommeld.’

Parlementaire enquête
Uit de parlementaire enquête naar de jeugdzorg, die er volgens Elzinga ongetwijfeld gaat komen, zal dat beeld ‘zonneklaar’ naar voren komen. Naar zijn stellige overtuiging zal ook duidelijk worden dat een stelselwijziging dringend is geboden omdat de te haastige decentralisatie uit 2015 allerlei ernstige weeffouten bevat.

Lees de volledige column van Douwe Jan Elzinga in Binnenlands Bestuur nr. 10 van deze week (inlog)

Reacties: 17

U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.

Kareel
geheel eens met de redenering van Prof. Elzinga. maar laten we nog een stapje verder gaan. De leiding van de VNG bestond in de periode 2012 - 2015 uit voorzitter Annemarie Jorritsma (oud minister VVD) en Jantine Kriens (oud wethouder PvdA). Deze 2 deden er alles aan om de coalitie van Rutte 2, bestaande uit (hè, dat is toevallig) VVD en PvdA, te helpen de bezuinigingen te realiseren. Onderhandelen was er niet bij. Het was een ordinaire politiek achterkamertjesdeal.



Jorritsma en Kriens zijn verantwoordelijk voor de financiële ellende die nu bij de gemeenten is ontstaan door de decentralisatie van de jeugdzorgtaken. Jorritsma is weg bij de VNG, maar nog volop politiek actief. Sinds 2015 voorzitter van de Eerste kamer fractie van de VVD. Een functie die zij gaan continueren, want 1e op de kandidatenlijst 2019. Kriens zit nog steeds op de directeursstoel van de VNG.



Hoogste tijd dat beiden ter verantwoording worden geroepen. De kans dat Kriens kan aanblijven als directeur, lijkt klein. Jorritsma zal, helaas, wel weer de dans ontspringen, zij staat erom bekend steeds op tijd ite vertrekken.
Gerben
Kriens en CAO's ook zoiets ...
Rik / journalist
Tranentrekkend. Inderdaad de enig juiste term voor de manier waarop de PvdA in het vorige kabinet met de VVD, met Martin van Rijn aan het stuur, het sociale domein in de sloot reed. En nu zitten we met de gebakken peren met de jeugdzorg, de thuiszorg, de verzorgingshuizen, etc.
Paul / projectleider
Er wordt teveel nadruk gelegd op het geld, maar het is een complete stelselwijziging geweest.









De Frysk / Directeur
Wat was er eerst? Waren het de bezuinigingen of de stelselwijzigingen die de huidige malaise hebben veroorzaakt. En heeft de PvdA zich toen - voor het leven - vervreemd van haar achterban door al te enthousiast mee te doen met de VVD?
Hoekstra / Ambtenaar
Of dit wel helemaal klopt weet ik niet. De VNG heeft volgens mij wel degelijk aangedrongen op een due dilligence onderzoek maar bestond daarvoor bij een andere lobbyclub van gemeente, de G32 (nu G40) niet zoveel belangstelling. Doorgaan was het motto... tot op zekere hoogte ook tegen de zin van de VNG.
H. Wiersma / gepens.
Dat het Rijk moet bijspringen voor realistische lokale tekorten op de VMO/Jeugdzorg is zo klaar als een klontje. Maar daar hoort wel een gedegen analyse en onderzoek aan vooraf te gaan. Overigens is een en ander wel het resultaat van slechte onderhandelingen van de VNG en een - daar is ie weer - een weinig betrouwbare Rijksoverheid.
a. verbaas / integralist
VANG-doelstellingen. Nog zoiets.
Toine Goossens
In alle sociale transities heeft wishfull thinking bij gemeenten een dominante rol gespeeld. De ogen waren groter dan de maag, zoals een oeroud spreekwoord leert. De dromen van de lokale politici stonden een Professioneel Kritische blik in de weg.



Ook in alle dossiers die betrekking hebben op omgevingsvraagstukken staat het droomgedrag van lokale politici effectieve, landelijk toepasbare, oplossingen in de weg. Op al die dossiers is de gemeentelijke autonomie, het Huis van Thorbecke, dominant aan wenselijke, echt werkzame, oplossingen.



Die gemeentelijk autonomie is dringend aan een grondige herziening toe. Het gelijk is daarin volledig aan Elzinga. Toch zal het er niet snel van komen. Lokale politici hebben de 2e kamer in de zak als het over dat Thorbecke huis gaat. Zo spelen gemeenten en VNG het spel, en dat is de kern van het probleem. Waar de politieke wil ontbreekt vallen zelfs de beste oplossingen op de Bijbelse rotsgrond.
Anoniem / Bezorgde burger
Maar de gemeenten moesten aan het eind van de rit toch nog wel een handtekening zetten?



Dan zowel schuld van VNG als gemeentebesturen.



sivert dieters / belangstellende
weg met die baantjesjagers en managers op jacht naar extra schaal opheffen die gemeentes
hedges / AO/IC medewerker afd. MO
Ook al zouden de gemeenten daadwerkelijk efficiënter zijn gaan werken, dan nóg zouden zij in de loop van de jaren in de Jeugdzorg zijn geconfronteerd met miljoenentekorten vanwege de zeer laagdrempelige toegang (huisartsen!) en de steeds verdere etiketteringsdrang van ouders voor hun kinderen die toch vooral normaal en altijd goed presterend moeten zijn.
R.Folkersma / programma manager
Eens met de stellingname van dhr. Elzinga, wel is ook de vraag aan de orde waarom heeft de rijk willens en wetens de gemeenten zo'n slechte deal aangereikt. zij waren de "verkopende" partij, zij wisten wat ze weg gaven en welke ellende er achter weg zou komen. Of zijn we niet één overheid en bestaat er geen gezamenlijk belang?
Paul / projectleider
@R.Folkersma

De vraag stellen is m beantwoorden.
jan peters / wethouder
Tjonge, wat een zuur retrospectief. Het kan toch niet waar zijn dat rijk en gemeente elkaar als Amerika en China vliegen afvangen over hoofden van burgers heen? Wie dat gelooft en zich daarnaar gedraagt, krijgt vanzelf gelijk.
Jos / Adviseur
Het lijkt me evident dat de reactie van @Sivert Dieters een jurist onwaardig is. Zij beheersing van het Nederlands duidt er overigens niet op dat we hier met een jurist te maken hebben. Dus, BB, zouden jullie de moeite kunnen nemen dit soort niets toevoegende reacties te verwijderen?
Toine Goossens
Geachte heer Peters,



Ik was 20 jaar lang bestuurder bij MKB-NL en VNO voor al het beleid van voorheen I&M. Waar het gaat over landelijk beleid zouden rijk en bedrijfsleven vrij snel tot een convenant hebben kunnen komen. Ware het niet dat bij omgevingsdossiers die de gemeentelijke autonomie raken, je niet om de gemeenten en haar vertegenwoordiger het VNG heen kunt.



Gemeenten hebben nooit toegestaan dat er landelijke afspraken werden gemaakt waardoor voor de meest effectieve en werkbare oplossing kon worden gekozen. Op geen enkel dossier spraken gemeenten met één stem, nee de oplossing die gemeente A voor ogen had was veel beter dan een duidelijke, eenduidige en begrijpelijk landelijke aanpak. Altijd was en is er wel een lokale ambtenaar, of bestuurder die de gemeentelijke autonomie misbruikte om tot landelijke bruikbare regelgeving te komen.



Tot op ieder detail denken gemeenten zelf het wiel te moeten uitvinden. Ik gaf ooit een lift aan een man die bestuurslid bij de NL vereniging voor blinden was. Die vereniging had een uniforme oplossing bedacht voor blinden geleidestrips op de trottoirs in Nederland. Geen enkele gemeente heeft dat plan een op een over genomen. In elke gemeente was er wel een ambtenaar die zelf ging puzzelen en oplossen. Oplossingen van anderen accepteren is strijdig met de gemeentelijke autonomie. Overnemen doen wij dus niet.



Als je ziet hoe uniforme praktische oplossingen slachtoffer van die autonomiedrang van gemeenten wordt, kunt zich wellicht voorstellen tot welke absurde onderhandelingen dat leidt als het over inhoud gaat.



Moderne hobby's van gemeenten zijn luchtkwaliteit, gezondheid, zwerfvuil, milieuzones, snorscooters op het fietspad, roken in het openbaar, ballonnen oplaten, en last but not least onze gemeente aardgasvrij.

Dat leidt tot een enorme versnippering van wet- en regelgeving. Met als gevolg dat chaos en wanorde toenemen.



Dat is regelrecht in strijd met de verantwoordelijkheid van de overheid. Die moet het leven eenvoudiger maken, niet moeilijker. Dat is regelrecht in strijd met duurzaamheid. Effectieve duurzaamheid is altijd gebaseerd op landelijk beleid en op landelijk een identieke aanpak.



Is de rol van gemeenten dan uitgespeeld? Nee natuurlijk niet. Gemeenten hebben een centrale rol voor lokale initiatieven, om zo kansen en mogelijkheden te laten zien.



Stel dat een van die initiatieven het ei van Columbus is? Ga je dat dan in een keer landelijk opleggen, of ga je het idee uitdragen en langzaam aan opschalen zodat het uiteindelijk overal een toepassing vindt?



De sociale transities hebben duidelijk aangetoond dat gemeenten geen enkel verstand van opschalingsprocessen hebben. Dat in combinatie met altijd het eigen wiel uit willen vinden is de belangrijkste bottlle neck in welke transitie dan ook.



Toine Goossens
Advertentie