Advertentie
sociaal / Nieuws

Venlo: weg met PxQ voor zorg

Een tekort van 25 miljoen euro in het sociale domein in Venlo. Hoe lost Venlo het op?

11 februari 2019
zak-met-geld-met-gat.jpg

Een zinkgat waarin steeds meer geld verdween, daar leek het sociale domein in Venlo op. Met op het dieptepunt een tekort van 25 miljoen euro. De situatie keert snel ten goede en financieel evenwicht is in zicht. De oplossing: prestatiegerichte inkoop en strakke sturing op toegang tot zorg en ondersteuning.

Stringente maatregelen
De gemeenteraad eiste stringente maatregelen. Een ‘taskforce’ moest dat voor elkaar krijgen, met aan het hoofd een crisismanager. Een paar weken nadat die als adviseur was benoemd, vroeg en kreeg jan Hijzelendoorn een ruimer mandaat. Want hier en daar wat tweaken volstond niet, v, volgens hem. ‘Om, zelfs binnen een gemeentelijke omgeving, binnen een jaar een turn-around te realiseren is echt vereist dat je kunt zeggen: zó gaat het gebeuren. Als je niet diep ingrijpt en denkt dat het wel goed komt, loop je in no time uit de pas en duurt het jaren voor je op het niveau bent waar je moet zijn.’ De structurele maatregelen, hierna beschreven, maakten dat Venlo ontsnapte aan verscherpt provinciaal toezicht, wat bijvoorbeeld Sittard-Geleen niet lukte, dat z’n begroting sluitend kreeg met incidentele dekkingsmaatregelen.

Factuurverwerking
Allereerst moest het lek boven. Onder meer de factuurverwerking bleek een bron van veel problemen. Doordat de administratie niet op orde was, hadden ambtelijke en politieke top nauwelijks inzicht in belangrijke kengetallen, waardoor het onmogelijk was betrouwbare financiële prognoses af te geven voor lopende en komende boekjaren. Pas in mei 2017 was duidelijk dat het tekort 12 miljoen bedroeg over 2016. ‘Een duidelijk teken dat de verslaggeving niet op orde was’, aldus de crisismanager. En zo was het: over 2017 nam het resultaat nog monstrueuzer vormen aan dan verwacht. ‘Over de duim kwam ik op 22 miljoen uit’, aldus Hijzelendoorn. ‘Uiteindelijk werd het 25 miljoen.

Weg met PxQ
Tijdens de sanering kwam Venlo tot de conclusie dat het PxQ-model voor zorg zo snel mogelijk overboord moest. ‘Een blanco cheque’, volgens Hijzelendoorn. ‘PxQ gaat vaak op een wonderlijke manier samen met een stijgende vraag’, zegt ook Jansen over dit financieringsmodel.

Kwaliteit toewijzingen
Na onderzoek bleek dat de kwaliteit van de toewijzingen niet op orde was. Er werd te ruim geïndiceerd. Melissa Jansen, die in Venlo de coördinatie doet van het contractmanagement zegt : ‘Veel inwoners werden verwezen naar beschermd wonen en andere dure maatwerkvoorzieningen. We hebben gedetacheerde medewerkers in de wijkteams gestimuleerd om beter te beoordelen wat vanuit de basis en het eigen netwerk opgelost kan worden, zoals het beleid ook is geformuleerd.’ 

Al na een half jaar bleek dat velen prima geholpen waren met een lichtere vorm van zorg. Bijvoorbeeld van begeleid wonen naar individuele begeleiding.

Intensief ‘relatiemanagement’ maakt in Venlo deel uit van de omslag. Zorgaanbieders hebben elke drie weken een gesprek met hun accountmanager, over aantallen cliënten in zorg, de problemen en over het verloop van de transformatie. Opvallende afwijkingen worden meteen gemeld en eventueel worden passende maatregelen genomen.

Lees het volledige artikel in Binnenlands Bestuur nr. 3 van deze week (inlog)

Reacties: 4

U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.

Hetty van Rijswijk / leveranciersmanager
De link met de financiële resultaten van Sittard-Geleen snap ik hier niet in relatie tot het sociaal domein en de tekorten van Venlo? Sittard-Geleen kocht al resultaatgericht in én had een relatief laag tekort op het sociaal domein
De Majjem
Jan Hijzelendoorn: zonder aanbestedingsprocedure onrechtmatig ingehuurd door de gemeente Venlo, met een - afhankelijk van uren - bruto salaris van € 13.000,- tot € 30.000,- per maand. Ja, dat leest u goed. Zijn Task Force kost ruim een miljoen per jaar waar Jan Hijzelendoorn ook nog eens over extra inhuur beslist met dito kosten. Dat geld moet natuurlijk terugverdiend worden. Geen wonder dat de bezwaren en klachten in het Sociaal Domein vorig jaar verdriedubbeld zijn.



In Venlo leren ze het nooit.
Dave / beleidsambtenaar
Met verbazing lees ik dit artikel dat ik al browsend tegenkom, waar halen ze het vandaan. Degene die dit geschreven heeft...



Ik zat zelf tijdelijk bij Venlo bij Soza toen en heb deze intense periode gelukkig van enige afstand gadegeslagen, een collega was meer bij die taskforce betrokken.



De genoemde taskforce is geleid door een superslimme ambtenaar van Venlo en nooit door Hijzelendoorn. Dat klopt dus niet.



De politiek wilde in allerlei strijd een dure externe “brandweerman” om, voor de bühne?, spierballen te tonen. Jan Hijzelendoorn werd toen geen strobreed in de weg geleid en had vrij baan. Ook met declareren, dat was een publiek geheim. Heb me altijd afgevraagd of zijn inhuur niet aanbestedingsplichtig was volgens een Europese aanbesteding, gelet op de bedragen.



Hijzelendoorn viel in een gespreid bedje, en voor hem en en wie hij ook meebracht was het een kwestie van inkoppen. De taskforce was al gestopt en had alle voorname problemen blootgelegd en de oplossingen aangereikt, die moesten alleen nog worden uitgevoerd. Maar dat was hun taak niet. Een revolutionaire (en intern heftige) inkoop was al gestart onder leiding van een andere slimme ambtenaar. Niks inhuur.



De problemen zaten als ik me goed herinner, vooral in de verantwoordelijke sturing van weleer, de toegang en de drang van instellingen om snel te groeien. Hijzelendoorn was meer voor de implementatie.



Ik heb me wel altijd afgevraagd wat er van die ambtenaren is geworden die de taskforce en de inkoop hebben geleid. Mag toch hopen dat Venlo hen een gigantisch standbeeld heeft gegeven.



Hijzelendoorn is kennelijk elders in Leudal en Maastricht niet zo geslaagd met hetzelfde trucje en voortijdig gestopt, maar daar lees je niks over…
De Majjem
Dat klopt, die Task Force was er al voor Hijzelendoorn werd ingehuurd en het was een ambtenaar die destijds projectleider was. Die vertrok echter vrij snel na de komst van Hijzelendoorn naar een andere gemeente. Een andere beleidsadviseur kreeg knallende ruzie en vertrok uiteindelijk ook. Als je het mij vraagt vanwege partijpolitiek gekonkel op topambtelijk niveau.



En netwerken. Scholten en Hijzelendoorn kennen elkaar nog uit Zwijndrecht en inhuur mij het Shared servicecentrum Drechtsteden.



https://omroepvenlo.nl/nieuws/artikel/gemeente-l …
Advertentie