Advertentie
sociaal / Nieuws

Van Rijn moet bij Kamer op matje komen

Staatssecretaris Van Rijn (VWS, PvdA) moet niet alleen luisteren naar de noden en zorgen van gemeenten, maar overgaan tot concrete actie. Dat stellen CDA, D66 en SP in reactie op de enquête onder gemeenteambtenaren en –bestuurders van Binnenlands Bestuur naar de drie decentralisaties. Het politieke geduld raakt op.

30 september 2014

Het geduld in de politiek raakt op. Staatssecretaris Van Rijn (VWS, PvdA) moet niet alleen luisteren naar de noden en zorgen van gemeenten, maar overgaan tot concrete actie. Dat stellen CDA, D66 en SP in reactie op de enquête onder gemeenteambtenaren en –bestuurders van Binnenlands Bestuur naar de drie decentralisaties.

Kamervagen

Het CDA gaat het vragenuurtje benutten om Van Rijn aan de tand te voelen over de zorgelijke geluiden die uit gemeenteland komen. D66 en SP gaan dat volgende week woensdag doen, tijdens het algemeen overleg (ao) met de staatssecretaris over de Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo 2015). Uit een enquête van Binnenlands Bestuur en het NCRV-programma Altijd Wat blijkt dat ambtenaren vrezen dat de decentralisaties tot grote problemen zullen leiden. De grootste zorgen liggen bij de jeugdzorg en de Wmo. Er is te weinig budget, te weinig personeel, de zorg voor burgers zal er na 1 januari niet beter op worden en de overgang van taken zal een chaos worden of op zijn minst stroef verlopen, stellen de ambtenaren.


Garantstelling

‘Het wordt tijd dat de staatssecretaris ziet hoe het mis aan het gaan is. Hij moet zijn systeemverantwoordelijkheid nu daadwerkelijk gaan invullen’, stelt Mona Keijzer (CDA). ‘Van Rijn moet handelen, en dat doet hij niet. Gemeenten sluiten geen contracten omdat ze onzeker zijn over budgetten en hoeveelheid cliënten.’ Keijzer vindt onder meer dat Van Rijn financieel garant moet staan voor gemeenten die, buiten hun schuld om, in problemen komen door zorggarantie te bieden aan bestaande cliënten. ‘Dat zal gemeenten comfort bieden, zorginstellingen weten dan waar ze in ieder geval op kunnen rekenen en bestaande cliënten zijn verzekerd van zorg.’


Erkenning

‘Er moet nu echt wat gebeuren’, stelt ook D66-Kamerlid Vera Bergkamp. ‘Het begint met de erkenning dat er problemen zijn. Dat besef lijkt nu een beetje bij Van Rijn door te dringen, maar er moet vervolgens ook een oplossing voor de geconstateerde problemen komen.’ Het irriteert haar bovendien dat gemeentekoepel VNG niet lijkt te willen inzien dat er in gemeenteland grote zorgen en problemen zijn bij de voorbereidingen op de drie decentralisaties. ‘De VNG moet niet alleen zeggen “het komt wel goed”. Ambtenaren uitten niet voor niets hun zorgen. De VNG moet aangeven welke problemen er zijn, aangeven hoe die kunnen worden opgelost en op welke termijn.’


Sirene

SP-Kamerlid Tjitske Siderius noemt het ‘echt ongekend’ en een ‘teken aan de wand’ dat ambtenaren, loyaal als ze zijn, op deze manier hun zorgen naar buiten brengen. ‘Meer dan een kwart van de ambtenaren en bestuurders verwacht een stroeve overgang en één op de vijf ambtenaren en bestuurders verwacht chaos. Dit is een sirene die afgaat.’


Temporiseren

De chaos die veel ambtenaren vrezen ‘is iets waar we als SP altijd al voor hebben gewaarschuwd. Drie grote decentralisaties in een klap doorvoeren is vragen om ongelukken’, aldus Siderius. In het ao met Van Rijn volgende week zal de SP met een voorstel komen om de bezuinigingen op onder meer de huishoudelijke hulp en de dagbesteding over meerdere jaren heen uit te smeren. ‘Gemeenten hebben dan iets meer tijd om alles goed te regelen, de zorg voor kwetsbare burgers en het behoud van werkgelegenheid blijft gegarandeerd.’

Lees meer over het onderzoek in Binnenlands Bestuur nr. 19 van deze week. Op NPO 2 besteedt Altijd Wat vanavond (dinsdag 30 september) om 20.29 uur aandacht aan het onderzoek.

Reacties: 22

U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.

Moeder/ voormalig vrijwilliger autisme / Moeder/ voormalig vrijwilliger autisme
Als moeder van een 18-plusser die altijd GGZ-hulp nodig had - Asperger is namelijk echt niet met goed opvoeden te genezen, zoals sommige aartsoptimisten over de transitie soms beweren - kan ik het echt niet verdragen dat er zulke risico's genomen worden met de zorg voor kinderen. Omdat ons kind buiten de groep valt die er onder leidt en relatief goed - zo goed als mogelijk is bij Asperger - opgegroeid is met genoeg hulp van GGZ en twee uur per week rugzakhulp op school.

Het is echt niet te verantwoorden naar ouders en kinderen dat er gegokt wordt met hulp aan kinderen en onmisbare expertise weggegooid wordt. En dan hebben we het nog niet eens over al die kinderen die jeugdhulp nodig hebben wegens misbruik of mishandeling. Als het om een lichamelijke ziekte bij kinderen zou gaan, zou er een volksopstand uitbreken. De regering zegt wel: de burger kan een gemeentebestuur of -raad wegstemmen. Maar de meesten hebben de voorkeur voor goede voorzieningen voor ouderen, hun ouders. Wij worden ten onrechte gezien als slechte opvoeders, ondanks dat de wetenschap wel beter weet. Daar wil de burger niet in investeren. Los van dat is zorg voor kinderen met niet-functionerende ouders natuurlijk het hardst nodig, maar de burger wil eerst eigen dierbaren redden, begrijpelijk. Ik heb het erg te doen met ambtenaren en gemeentepolitici, al die ondraaglijke verantoording die vroeger bij de landelijke overheid lag, of de directeur van een instelling voor jeugdhulp. Je kunt niet gokken met een paar kinderen met wie het per ongeluk niet goed gaat. Dat beschadigt kinderen levenslang, ze durven nooit meer volwassenen te vertrouwen of aan het werk of te studeren als ze in de steek gelaten zijn. En in dat geval rest hen levenslang bijstand en psychische ellende, wat soms neiging tot zelfdoding zal geven. En ouders kunnen dat echt niet alleen verhelpen bij hun kinderen, zonder professionals.
Economisch onderzoeker
@moeder van een Asperger



Gefeliciteerd met uw kind! Mijn slimste collega's in de wereld van onderzoek en economie zijn geregeld Aspergers en vaak met zeer hoge functies.



Zij hebben het gelukt gehad ouders te hebben die onder geen beding met deze kinderen naar de jeugd-GGZ zijn gegaan om hen 'ziek' te laten verklaren. Hadden ouders dat wel gedaan dan waren deze briljante mensen die nu zo van waarde zijn voor de maatschappij in het bijzonder onderwijs gekomen, in de hulpverlening, in instellingen waar zij in isoleercellen worden gestopt etcetera. Dan waren zij door en door getraumatiseerd geweest en onzeker.



Nu zijn het onbekommerde mensen met wat merkwaardige trekjes die hen graag worden vergeven om hun briljantie.



Heel erg dat er ouders bestaan die mensen met autistisch trekjes 'ziek' noemen en aan het 'behandelen' slaan met hulp van de jeugd-GGZ. Deze mensen zijn helemaal niet ziek maar hebben gewoon een ietwat andere persoonlijkheid.



Dit is nu precies wat de maatschappij niet meer wil, ouders die dit doen en kinderen die daarmee helemaal niet geholpen zijn.

Ed van Ooijen / Emeritus docent staats-en bestuursrecht
Het is sowieso de hoogste tijd om Nederland-breed in opstand te komen tegen dit voor velen zeer schadelijke kabinet. Het onrecht dat Van Rijn en Klijnsma met hun gezamenlijke afbraakbeleid jegens ouderen te weeg brengen schreeuwt om het grootst mogelijke verzet, ook vanuit de zwaar getroffen ouderen (zorg, pensioenen, beeldvorming) zelf!
Bert
Economisch onderzoeker: "Zij hebben het gelukt gehad ouders te hebben die onder geen beding met deze kinderen naar de jeugd-GGZ zijn gegaan om hen 'ziek' te laten verklaren." Je wijst, maar geeft geen oplossing. Ook deze ouders hebben hulp gehad professionals die het beeld Asperger goed kennen. Als je geen professionals om je heen hebt, dan tast je in het duister van dit syndroom. Je gaat ook niet met je gebroken been naar de slager, omdat die een goed mes heeft en vaak met botten werkt.
A. Brouns / senior juridisch medewerker
En de VNG staat erbij en kijkt ernaar. De VNG lijkt vooral woordvoorder van of voor het ministerie uit Den Haag te zijn. De VNG zou er goed aan doen om alle gemeenten in Nederland echt te gaan vertegenwoordigen. Iets minder koffie drinken en het gezellig houden met het ministerie en de grote 4 gemeenten en vooral buiten Den Haag luisteren wat er in het gemeenteland werkelijk gaande is!
Hans Lindeboom / sociaal-juridisch en arbeidsdeskundig adviseur
Wat het commentaar van de economisch onderzoeker betreft. Ook mijn wetenschap is dat enkele zorginstellingen niet altijd deden wat zij zouden moeten doen. Ook dat er in de besturen relaties zijn met (ex) politici (voorbeeld Meavita). Soms lijkt het inderdaad op baantjesjagerij en good-old-boys-girls systemen, maar dat wil nog niet zeggen dat het grosso modo kommer en kwel is. Vervolgens de loftompet schallen over het huidge kabinet zonder enig feitelijke bewijs lijkt mij niet getuigen van objectieve kritiek.
Jan
Hoe het ook zij: het gaat gruwelijk mis met de ouderenzorg, de jeugdzorg, de gehandicaptenzorg, de zorgverzekeringskosten, de pensioenen etc. dankzij deze regering. Het zou een zegen voor het land zijn als deze regering zou vallen en er na verkiezingen een regering zou ontstaan waarin de SP een belangrijke stem zou hebben. Hopelijk samen met het CDA en niet met de PVV of D66 die onbetrouwbaar zijn.
Niels / Ambtenaar
TEGEN!
Pierre
@economisch onderzoeker: het is maar hoe je het bekijkt.
Dat Van Rijn hard tegen de stroom ingaat en ook tegen zijn eigen achterban is inderdaad moedig. Maar de manier waarop is niet iets waar de kiezer om gevraagd heeft.
Het kabinet had evengoed de thesaurier staatssecretaris van VWS kunnen maken.
Over de schutting kieperen is geen zorgvuldig beleid. Dat de sector boter op het hoofd heeft is ook duidelijk. Maar zelfs daarop heeft VWS zelf in de laaste jaren niet voldoende grip gekregen.

Dus een financiele garantie van het rijk lijkt me in een transitiefase keiharde noodzaak. Want dat de kosten veel lager moeten is duidelijk. Dat het efficienter kan ook. Maar het tempo, voor risico van gemeenten, slaat nergens op. Het rijk beschikt niet over betrouwbare gegevens en verdeelt op basis van wat ze begroot heeft, niet wat zorg werkelijk kost. Dan word je toch genaaid? En ze komt met de verdeling pas een paar maanden terug.
In de AWB zijn bepalingen opgenomen m.b.t. zorgvuldige belangenafweging. Welnu, het enige belang dat is meegewogen is de wens tot bezuinigen van Dijsselbloem en Brussel.
En dan komen kamerleden nu pas in actie? Voor de buhne?

Steeds meer wordt duidelijk dat ministeries vervreemden van burgers/ kiezers en lagere overheden.

@economisch onderzoeker zorgtransities
@Pierre

De gemeenten en de instellingen weten al vier, bijna vijf jaar dat dit gaat gebeuren. Dat is toch tijd genoeg? Het kabinet kan niet begroten wat de zorg kost als het om bv jeugdzorg gaat, omdat jeugdzorg al jaren cijfers weigert te geven. Hoeveel druk er ook op de sector werd uitgeoefend.(zie de belevenissen van Robin Linschoten en de commissie financiering jeugdzorg, de transitie is onder meer daaruit voortgevloeid) Er bleek geen zorgvuldig beleid mogelijk, de sector eiste steeds weer dat er naar hun pijpen werd gedanst en anders lieten ze de wachtlijsten expres oplopen. Over de schutting gooien is niet zorgvuldig maar de analyse van dat dan de wal het schip maar moet keren omdat alles is geprobeerd, klopt wel.



@Hans De loftrompet gaat over de analyse van Van Rijn over de oorzaak van de problemen, ik meen dat toch wel onderbouwd uitgelegd te hebben maar sta open voor concrete vragen uiteraard. Uit onderzoek blijkt helaas overigens wel dat de misstanden structureel zijn.



@Bert Als iets geen ziekte is, is er geen behandeling van 'professionals' nodig.



Voor u allen zijn mogelijk de boeken van jeugdbeleiddeskundige Rene Clarijs interessant. Zie http://www.swpbook.com/auteurs/524

Anja / Zv
Ik kan mij herinneren dat er vele bezwaren waren tijdens de behandeling in de tweede en eerste kamer , maar dat mede dankzij CDA en VVD deze WMO ons door de strot is geduwd met 1 stem verschil omdat de SGP vertegenwoordiger ziek was of zo . Het zelfde staat nu te gebeuren met de WLZ die ons door de strot geduwd wordt ondanks alle bezwaren die er gemaakt zijn. Met dank aan o.a. CDA en VVD
Pierre
@ economisch onderzoeker:
Punt blijft dat Van Rijn en die rijksambtenaar die u zo geweldig vindt,hun eigen onvermogen maskeren door de eigen verantwoordelijkheid af te wentelen. Dat is geen moed, maar dat is laf. De wil om fors te gaan korten is wel moedig.
De NZA is ook een ballentent. Daarvoor is VWS ook verantwoordelijk. Maar die neemt ze niet. De DBC systematiek is bedacht door goedbedoelende klojo's. Heeft u zich wel eens verdiept in deze paarse krokodil? Knap als u het beter begrijpt dan de accountants. Die durven nauwelijks nog een goedkeurende verklaring te geven.

Ook klopt uw stelling over de duidelijkheid over de gemeentelijke budgetten niet. Lees eens een paar BZK-circulaires en zie de verschillen en ook het voortdurend uitstellen van defintieve bedragen. In de a.s. decembercirculaire kunnen er nog WMO-mutaties komen..in januari moet er gestart worden. Vindt u dat tijdig?
Pierre
Wat echt moedig zou zijn is toegeven dat VWS zelf niet in is geslaagd in control te komen en dat dus ook de toezegging aan doelgroepen, dat ze voor 2015 hun rechten houden, financieel voor gemeenten niet haalbaar is. En dus door het Rijk ingetrokken wordt.


Wat Van Rijn doet is quasi bezorgd de held spelen met de gerolde portemonnaie van een ander. In een politieke omgeving vindt men dat kennelijk normaal. Ik noem het gewoon stelen.

Ik krijg onderhand andere gedachten bij de betekenis van PvdA. Problemen voor de Anderen.
Jos brok / Beleids Adviseur
Hoho, zegt dit nou ook niet heel veel over al die ambtenaren die gevraagd is even de handen uit de mouwen te steken!
gerrie
ik zal die domoor eens flink aan zijn oortjes trekken! Die linkse zitten altijd achter mijn centjes aan. Sinterklaas spelen met andermans geld en een ruïne achterlaten, daar zijn ze goed in.
gerrie
Een degelijke betrouwbare overheid hoort voor zijn ouderen, zieken en gehandicapten te zorgen. Nog even en ze gaan de gaskamer in. Wat een wanbeleid.
Marchand
Grootste knelpunt is ontstaan door het niet strak krijgen van de cijfers (volumes). Door VWS is dit facet niet meegenomen in de voorbereiding en te naief benaderd. Wel was men in staat om overhevelingsbudgetten te benoemen, wat erg knap was dan (en resulteert in de puinhoop nu). Geeft meteen blijk van de enorme chaos die men gecreerd heeft door de versnippering in honderden zorgcomponenten en daarbij horende aparte administratiekantoren. Is dus een 'resultaat van eigen optreden' met dat verschil dat de probleemeigenaar op het scheiden van de markt even veranderd is (van landelijk naar lokaal). Mag je blij mee zijn als gemeente......... Nog even niet gesproken over de volstrekt onbeheersbare en oncontroleerbare open einde constructies rond PGB met wel de landelijke eis dat dit niet voor 1-1-2015 op inhoud getoetst (met consequenties) mag worden. Goede PGB-lobby maar tevens desastreus nu.

Benieuwd waar dit eindigt........
Kijker / in de toekomst
@Marchand: Dit eindigt in de val van het kabinet Rutte 2 in maart 2015 (PS-verkiezingen).
joop luster / ontwerper
Maar wat is ie goed van Rijn' ! Hij is zelfs beter dan Pinokkio. Alleen Bassie snapt 't niet. Die heeft het over die linkse.

Bassie, het beleid dat deze Pinokkio uitvoert is RECHTS beleid. Bezuinigingsbeleid vanwege een crisis die veroorzaakt is door rechts beleid waardoor jij op je blaartjes moet zitten..
cockynuijten
Hoe moeilijk het ook lijkt(is het niet)maar luistert naarSP!
L.J.G Peeters RA / concerncontroller Met GGZ
Het Rijk had zelf dezelfde maatregelen kunnen treffen als de gemeenten nu moeten doen. Dat zou heel veel geld gespaard hebben en veel problemen voorkomen.
Het overbrengen van taken naar de WMO is mi compleet overbodig. De eenheid van zorg komt nu zwaar ter discussie.

Het is vragen om problemen.
En de politiek, die stond erbij en keek ernaar.
Economisch onderzoeker
@GGZ concerncontroller



Uw reactie illustreert wat ik bedoel. De problemen bij de jeugd-GGZ zijn gigantisch qua stijgende kosten en de jeugd-GGZ weigert daar zelfs maar op in te gaan. Er is zoveel over geschreven, er is een groot onderzoek naar geweest 2010 door een onderzoekscommissie van de kamer.



De jeugd-GGZ reageerde niet eens. Op basis van dat onderzoek is er besloten tot de transitie, toen al, vier jaar geleden, en dan nu klagen over het Rijk? Het ligt meer in de hand voor de jeugd-GGZ om de hand in eigen boezem te steken.



Advertentie