UWV en SVB laten cliënten in verwarring achter
Het is voor cliënten van de SVB en UWV compleet onduidelijk welke informatie zij digitaal of per papieren post krijgen. De Ombudsman tikt de instanties daarom op de vingers.
Uitkeringsinstantie UWV en de Sociale Verzekeringsbank (SVB) moeten hun cliënten beter duidelijk maken op welke manier er gecorrespondeerd wordt. Dat zegt de nationale ombudsman Reinier van Zutphen dinsdag. Volgens de ombudsman hebben het UWV en de SVB burgers onjuist dan wel onvolledig geïnformeerd over de digitalisering van de post aan hun klanten.
Info missen
Zo is voor burgers bijvoorbeeld onduidelijk welke brieven zij per post krijgen en welke digitaal. ,,Dat vergroot de kans dat zij belangrijke informatie missen'', aldus Van Zutphen. Burgers moeten er volgens de ombudsman altijd voor kunnen kiezen om brieven via de post te blijven ontvangen. De instanties moeten hun klanten daarover duidelijk informeren en ook helder maken wat er digitaal en wat via de post wordt verstuurd. De ombudsman wil de komende jaren extra aandacht geven aan digitalisering. (ANP)
Als werkgever hebben we geen keuze mogelijkheid. Brieven mbt de uitkering van onze medewerkers krijgen we sinds een paar maand grotendeels digitaal. Dit per post ontvangen kan niet meer. Ik kan wel een melding krijgen per email dat er een bericht is maar vervolgens moet je het werkgeversportaal alle uitkeringslinkjes alles aanklikken om nu net die ene brief te vinden. Voor ons als werkgever met veel arbeidsberperkte medewerkers is de correspondentie er niet sneller op geworden.