Advertentie
sociaal / Nieuws

Uiterst kritische vragen uitstel beslagvrije voet

Bij de belastingdienst en het UWV is veel te lichtvaardig omgegaan met de inmiddels uitgestelde implementatie van de Wet vereenvoudiging beslagvrije voet, impliceren CDA-Tweede Kamerleden René Peters en Pieter Omtzigt. Zij willen weten waarom de alarmerende resultaten van een uitvoeringstoets door de Belastingdienst van afgelopen juni niet met de Kamer zijn gedeeld.

07 januari 2019

Bij de belastingdienst en het UWV is veel te lichtvaardig omgegaan met de inmiddels uitgestelde implementatie van de Wet vereenvoudiging beslagvrije voet, impliceren CDA-Tweede Kamerleden René Peters en Pieter Omtzigt. Zij willen weten waarom de alarmerende resultaten van een uitvoeringstoets door de Belastingdienst van afgelopen juni niet met de Kamer zijn gedeeld.

Geautomatiseerde uitwisseling gegevens

Staatssecretaris Tamara van Ark (Sociale Zaken en Werkgelegenheid, VVD) maakte in november vorig jaar bekend dat de nieuwe beslagvrije voet niet, zoals gepland, per 2019 kan ingaan maar waarschijnlijk pas in 2021. Oorzaak daarvoor zou zijn dat betrokken instanties nog niet geautomatiseerd gegevens kunnen uitwisselen. De Wet vereenvoudiging beslagvrije voet moet er voor zorgen dat schuldenaren vaker een wettelijk bepaalde hoeveelheid inkomen overhouden om van te leven. De beslagvrije voet wordt momenteel nog niet altijd door overheden gerespecteerd.

Optimisme ver te zoeken

Peters en Omtzigt wijzen er in hun vragen aan staatssecretarissen Menno Snel (Financiën, D66) en Tamara van Ark op dat de Belastingdienst in december 2016 nog erg optimistisch was in een uitvoeringstoets bij het oorspronkelijke wetsvoorstel. Wat de fiscus betrof, kon de nieuwe beslagvrije voet al per 2018 ingaan. Dat optimisme zou ver te zoeken zijn geweest in de resultaten van een recentere uitvoeringstoets over het Besluit beslagvrije voet die Van Ark in juni van de Belastingdienst ontving. Peters en Omtzigt willen weten waarom die resultaten niet conform beleid zijn gepubliceerd en vragen de staatssecretarissen om de uitvoeringstoets alsnog naar de Kamer te sturen.  

Tekst en uitleg tussentijdse ontwikkelingen

De Kamerleden vragen daarnaast of de eerste uitvoeringstoets uit 2016 is geëvalueerd en hoe de veel te rooskleurige uitkomsten van die toets tot stand zijn gekomen. Met betrekking tot de uitvoeringstoetsen door het UWV willen de CDA’ers hetzelfde weten. Staatssecretaris Snel, verantwoordelijk voor de Belastingdienst, krijgt ook de vraag om tekst en uitleg te geven over de tussentijdse ontwikkelingen bij de Belastingdienst die ervoor hebben gezorgd dat de invoering van de nieuwe beslagvrije voet twee jaar extra in beslag neemt.

 

Waarschuwing Nationale Ombudsman

Peters en Omtzigt wijzen de staatssecretarissen er op dat de toenmalige Nationale Ombudsman Alex Brenninkmeijer in 2013 al waarschuwde dat overheden de beslagvrije voet regelmatig niet respecteren en dat het huidige kabinet in het regeerakkoord heeft beloofd onnodige vergroting van schulden te voorkomen. Zij verzoeken de staatssecretarissen er voor te zorgen dat mensen die met inkomensbeslag te maken hebben vanaf dit jaar een begrijpelijke berekening met uitleg en advies toegestuurd krijgen. Daarnaast willen Peters en Omtzigt dat overheidsdiensten de bestaande beslagvrije voet met terugwerkende kracht gaan respecteren, en dat overheden enkel bankbeslag toepassen als zij er zo goed als zeker van zijn dat de beslagvrije voet wordt gerespecteerd.

Reacties: 6

U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.

Wim van Druten / Bestuusrwerk ea.
Het is toch van de zotte dat een thema met zoveel sociaal maatschappelijk impact als schulden voor de zoveelste keer twee jaar moet worden uitgesteld om reden van overheidstechnocratie. Op alle fronten knijpt het, kijk bijvoorbeeld naar krapte op de arbeidsmarkt. Maar kleine correctieve maatregelen die daar een wat positievere invloed op kunnen hebben zijn we niet in staat door te voeren. Zolang we door modderen met disfunctionele overheids-sub-systemen zal er niet snel veel veranderen. We blijven stapelen op "oud zeer" en nieuwe initiatieven zullen stranden op onuitvoerbaarheid.
Rik / journalist
Wat zullen we nu hebben? Sinds wanneer bepalen de Belastingdienst en het UWV of een besluit van de politiek uitgevoerd wordt. Als dat problemen geeft, dan kunnen ze twee dingen doen. Dat per omgaande mededelen, of er voor zorgen dat het op tijd klaar is. Iets anders bestaat niet. Intussen hebben schuldenaren geen geld om van te leven, omdat de overheid alles afneemt met een beslag. Gevalletje voor Beau van Erven Dorens lijkt mij.
R. Hesseling / Docent VO
Als door VVD "markt"denken overheidsdiensten eerst jaar na jaar worden uitgekleed onder het mom dat ze dan efficiënter worden, dan kun je nu niet verwachten dat ze nog goed kunnen functioneren.
R. Hesseling / Docent VO
Als door VVD "markt"denken overheidsdiensten eerst jaar na jaar worden uitgekleed onder het mom dat ze dan efficiënter worden, dan kun je nu niet verwachten dat ze nog goed kunnen functioneren.
Hoekstra / Ambtenaar
Gemeenten moeten niet moeilijk doen, gewoon melden. De eerste schuldenaar die een procedure start tegen de gemeente vanwege het schenden van de privacy waardoor een een deurwaarden niet aan de deur is gekomen, krijgt van mij een bos bloemen.
Peter / Projectmanager
Dit onderwerp staat - uiteraard - niet op zich.

Een verweven onderwerp is de falende Schuldhulpverlening. Onderdeel van het falen van de Schuldhulpverlening is het onvoldoende toezien op hantering van de beslagvrije voet. Daarbij is beschermd inkomen indien eenmaal uitbetaald vogelvrij voor overheden en bedrijfsleven.



Het is schuldenaren aangeraden zodra mogelijk het wettellijk schuldsaneringstraject (WSNP) in te steken. Dat biedt meer bescherming, meer helderheid en aanzienlijk meer kwaliteit. Bovendien scheelt het al snel jaren doorlooptijd.
Advertentie