of 60715 LinkedIn

Tozo zorgt voor verwarring: oplichter of ambtenaar?

De ambtenaar in kwestie probeerde ondernemer Jense Gerrits te bereiken, die ruim 2500 euro teveel aan Tozo-uitkering had gekregen van de gemeente. Of Gerrits dat terug wilde betalen, was de vraag.

Met een eigen 06-nummer bellen naar een inwoner is niet zo handig, heeft een Utrechtse ambtenaar aan den lijve ondervonden. Hij werd aangezien voor een oplichter. De verwarring is een ongelukkig gevolg van de snelle omschakeling in de gemeentelijke organisatie die nodig was om de Tozo - de noodsteunregeling voor zelfstandig ondernemers - uit te voeren.

Alarmbellen
De ambtenaar in kwestie probeerde ondernemer Jense Gerrits te bereiken, die ruim 2500 euro teveel aan Tozo-uitkering had gekregen van de gemeente. Of Gerrits dat terug wilde betalen, was de vraag. Maar omdat het verzoek van een onbekend 06-nummer kwam en 'nogal vaag' klonk, gingen bij Gerrits de alarmbellen af, vertelt hij in het AD. Het leek hem een doortrapte poging tot oplichting.

030-nummer
Bellen vanaf een eigen 06-nummer gaat dan ook tegen het protocol van de gemeente Utrecht in. 'Alle medewerkers van de gemeente Utrecht die veel contact hebben met inwoners bellen altijd met het herkenbare gemeentelijke 030-nummer', vertelt een woordvoerder. Daarom liet de gemeente Gerrits in eerste instantie weten dat het telefoontje inderdaad niet van de gemeente afkomstig kon zijn.

Vrijwel altijd
Toch bleek de 'oplichter' daadwerkelijk een ambtenaar te zijn, ontdekte de gemeente later. Daarop werden alle medewerkers nog eens op de regels gewezen. Ook voor thuiswerkende ambtenaren geldt: altijd het 030-nummer gebruiken. 'Al onze medewerkers kunnen via ons gemeentelijk 030-nummer bellen via een toepassing op de (thuis)werkplek. We zien dat dat vrijwel altijd goed gaat', vertelt een woordvoerder.

Extern
Waarom ging het dan toch fout? De Utrechtse woordvoerder legt uit dat dat te maken heeft met het unieke karakter van de Tozo-regeling. De gemeente kreeg sinds maart meer dan 13.000 aanvragen binnen. De procedure voor het verwerken van Tozo-aanvragen was nieuw, en moest bovendien snel gebeuren. 'We hebben daarom extra personeel ingehuurd en er zijn collega’s van verschillende afdelingen bijgesprongen voor wie dit een nieuwe werkwijze was', aldus de woordvoerder.

Terugbetalen
De ambtenaar die ondernemer Gerrits belde, was een van die externe werknemers, die nog niet gewend was om met het belsysteem van de gemeente te werken. Het goede nieuws voor Gerrits is dus dat hij geen oplichter achter zich aan heeft. Het slechte nieuws is dat hij die 2500 euro – vermoedelijk – toch echt moet terugbetalen.

Fouten
Het is overigens niet het enige geval waarbij er iets mis gaat in de Tozo-operatie. De gemeente Den Haag deed in bijna tweehonderd gevallen per ongeluk een dubbele uitbetaling van de uitkering. De gemeente Schouwen-Duivenland maakte een fout bij het versturen van emails waardoor ondernemers emailadressen te zien kregen van andere ondernemers die een aanvraag voor noodsteun hadden gedaan.

Verstuur dit artikel naar Google+

Gerelateerde artikelen

Reageer op dit artikel
















Even geduld a.u.b.