Advertentie
sociaal / Nieuws

Thuiszorg aanbesteden moet van EU

Gemeenten zijn verplicht huishoudelijke verzorging openbaar aan te besteden. Dat antwoord de directeur-generaal Interne Markten van de Europese Commissie op vragen van het ministerie van Volksgezondheid.

10 mei 2010
Onrust
Gemeenten zijn sinds 2007 verantwoordelijk voor de thuiszorg. De meesten besteedden die dienst Europees aan, maar meer en meer gemeenten lieten weten daar eigenlijk vanaf te willen. Aanbesteden kost veel tijd en geld en leidt soms tot onrust bij de hulpverleners en cliënten, betogen de tegenstanders.

Economische dienst
De SP diende in de Tweede Kamer een wetsvoorstel in om ervan af te komen. Daarbij waren juristen het er ook niet over eens of de wetgeving het nou wel of niet verplicht. Maar volgens de Europese regels kunnen gemeenten er niet onderuit, blijkt uit de brief uit Brussel. Hoewel hulp bij het huishouden deels een verzorgende taak is, bestaat het grootste deel van het werk in de praktijk uit economische diensten als schoonmaken. Aanbesteden is in dat geval verplicht.

Antwoorden informeel
Als een gemeente niet weet welk deel van de opdracht groter is, de economische component of de verzorgende, dan gelden automatisch de strengste regels en ook dat betekent aanbesteden. Kan een gemeente aantonen dat de opdracht vooral bestaat uit verzorging, dan nog kan ze alleen onder aanbesteding uit als er geen sprake is van een 'grensoverschrijdend belang'. En gezien de relatieve nabijheid van België en Duitsland is dat bijna altijd wel het geval, volgens de directeur-generaal. Kortom: onder aanbesteden komen de gemeenten niet uit. Wel benadrukt de schrijver dat de antwoorden alleen informeel en voorlopig zijn en dat uiteindelijk het Hof van Justitie van de Europese Unie bepaalt hoe regels moeten worden geïnterpreteerd.

Reacties: 4

U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.

Emiel Hoogduin
Weer een mooi voorbeeld van de belachelijke bemoeienis van Brussel. De gemeenten zitten niet te wachten op dat aanbestedingscircus en de cliënten willen gewoon de vertrouwde zorgverlener over de vloer. Schei toch uit met die marktwerking in de zorg. Het leidt zeker niet tot het bieden van kwaliteitsdienstverlening. Omdat het allemaal ‘goedkoper’ moet, rennen de zorgverleners van adres naar adres en hebben zo amper tijd en aandacht voor de cliënt. Omdat dat ook nog eens met minder mensen moet is de werkdruk gigantisch hoog waarbij de kans op (blijvende) uitval cumuleert. Hoe kan je de mensen dan ook nog eens langer aan het werk houden?
Umut / beleidsmedewerker
wat een onzin. Ik wil dan wel zien hoe ze de gemeenschappelijke regelingen en artikel 17 Bao opzij kunnen schuiven?
Tim Robbe / Europees jurist en bestuurskundige
Wij laten ons weer te veel op de kast jagen door de Europese Commissie. Niet doen! De EC heeft als bewaker van het Europese recht een belang bij het zo ruim mogelijk interpreteren van de Europese regels. Zij is daarvoor al meerdere malen door het Hof van Justitie EG teruggefloten. De Europese Commissie baseert haar conclusies op twee dingen:
1. Thuiszorg bestaat voor het grootste deel uit schoonmaak. Op die vaststelling zijn heel wat kanttekeningen te maken. Zij vergelijkt thuiszorg met ambulancediensten en knipt zorg en schoonmaak op. De eerste analogie is echter niet geldig en de tweede knip kun je niet maken.
2. ALs het zorg is dan zou ook een duidelijk grensoverschrijdend belang aanwezig zijn vanwege de nabijheid van Belgie en Duitsland. Nu spreek ik uit ervaring: bij het adviseren van gemeenten in de grensstreek (vanaf 2006) in aanbestedingen van thuiszorg hebben zich NOOIT aanbieders uit Belgie en Duitsland gemeld. In die gevallen was dus nooit sprake van een duidelijk grensoverschrijdend belang.

Kortom, de Europese Commissie kan de Europese regels goed uitleggen maar heeft de ballen verstand (excusez-le-mot) van daar waar ze in deze casus de regels moet toepassen: de Nederlandse thuiszorg. Het wordt tijd dat Nederland beweegt en deze continue inbreuk op de (politieke) beleidsvrijheid een halt wordt toegeroepen. Wie sluit zich bij mij aan? www.timrobbe.nl
Freek Goeree / programma nanager INTERREG (Europees programma)
De reactie van de heer Hoogduin geeft weer eens haarfijn aan waar het mis gaat tussen Europa en de burger. We zouden eens op moeten houden met klagen over Brusselse bemoeienis. Dit hele geval heeft eigenlijk helemaal niets te maken met Brusselse bemoeienis. Even de feiten. Lidstaat Nederland besluit tot marktwerking in de zorg, niet Europa. Wanneer de overheid optreedt als marktpartner, moet men voldoen aan de desbetreffende regelgeving, zowel nationaal, als Europees.
Ook Nederland zelf heeft regelgeving met betrekking tot aanbestedingen. Dus gewoon aanbesteden, wanneer het om een levering van diensten gaat. Hoe je aanbesteed is vervolgens een kwestie van de geldende regels en wanneer het om een bedrag van meer dan € 193.000 gaat moet er gewoon Europees worden aanbesteed. Dat heeft niet Brussel bepaald, maar de gezamenlijke lidstaten. Veel overheden hebben een eigen aanbestedingsbeleid en bij bedragen onder € 193.000 zal men eveneens (openbaar) moeten aanbesteden, zij het niet Europees.
De heer Hoogduin doet nu net of Brussel de marktwerking in de zorg heeft veroorzaakt. Dit is toch echt door lidstaat Nederland c.q. Kabinet en Parlement besloten. Zou n.l. veel goedkoper zijn, meer klantvriendelijk, etc. En nu blijkt,dat marktwerking in de zorg heel veel nadelen heeft, spreekt men in Nederland ineens over “de belachelijke bemoeienis van Brussel”.
Ik weet uit eigen meer dan 30 jaar ervaring met Brussel, dat er veel valt te verbeteren in Brussel, maar het grootste (Europese) probleem is niet Brussel, maar zijn de lidstaten, wanneer ze (ondoordachte) besluiten nemen en dan nadien tot de conclusie komen, dat de besluitvorming Europese gevolgen heeft. Daarover hadden de lidstaten eerst moeten nadenken.
Advertentie