of 59190 LinkedIn

Straattaalcampagne kost veel doekoe

De campagne in Rotterdam om jongeren te wijzen op het belang ABN te kunnen spreken heeft 88 duizend euro gekost. GroenLinks-raadslid Nourdin el Ouali vindt dit veel te duur en bovendien helpt het volgens hem niets.

De Rotterdamse campagne om jongeren te wijzen op de beperkingen van straattaal heeft 88 duizend euro gekost. Een dure mislukking, vindt GroenLinks-raadslid Nourdin el Ouali. De gemeente Rotterdam wil de nameting afwachten, maar is vooralsnog positief: ‘We hebben een enorm potentieel aan jongeren aangesproken.’

60 procent spreekt slecht 
De gemeente Rotterdam hield onlangs een campagne om jongeren er op te wijzen dat het belangrijk is om goed Nederlands te spreken. Er was onder meer een website waar bezoekers straattaal konden vertalen in ABN. Wethouder de Jonge zei daarover destijds: ‘Van de instroom op het mbo, waar deze campagne op gericht is, spreekt rond de zestig procent niet goed Nederlands. Met deze actie willen we ze erop wijzen dat dat wel belangrijk is. Het is een actie met een knipoog.'

 
Hoeveel doekoe? 

Raadslid El Ouali vond de campagne dubieus en stelde zijn raadsvragen over dit onderwerp in straattaal: Waarom deze tori, welke trobie lossen we op?Hoeveel doekoe kost die fatoe?Waarom niet deze doekoe spenderen aan die kils en chickies die trobie hebben met hun tatta-takki? Een ludieke actie met een serieuze achtergrond, want de antwoorden hebben hem allerminst gerustgesteld.

 

Kennis straattaal onvoldoende

‘Nu blijkt dat de gemeente in totaal 88.000 euro besteedt aan posters op scholen, een filmpje, radiospots en reclame in de metro en op metrostations, aldus El Auali in een persbericht. ‘Ook is er een website waarop jongeren zelf een taaltest kunnen doen. Je krijgt drie zinnetjes in straattaal, waarvan je de Nederlandse vertaling moet geven’, zegt El Ouali. ‘Als dat niet lukt verschijnt de tekst dat je Nederlands niet goed genoeg is. Maar in de praktijk toont de test vooral aan dat je kennis van straattaal onvoldoende is.’

 
26 duizend unieke bezoekers 

Een gemeentewoordvoerder vertelt over de campagne: 'Er zijn minimaal 9000 jongeren die de Nederlandse taal niet goed spreken, onbewust onbekwaam zijn. We willen dat ze bewust onbekwaam worden. We moeten de nameting nog afwachten maar de website is goed bezocht. In een paar weken tijd zijn er zo'n 26 duizend unieke bezoekers geweest. Hiervan klikte 51 procent door naar leeroefeningen en meer informatie.'

 

Verstuur dit artikel naar Google+

Gerelateerde artikelen

Reageer op dit artikel
















Even geduld a.u.b.

Reactie op dit bericht

Door Jos (gem.ambtenaar) op
Allereerst wil ik zeggen dat je de mens moet accepteren zoals die is, tenzij....; straattaal spreken is op zich niet erg mits je je ook in abn verstaanbaar kan maken; als je alleen maar straattaal spreekt (schrijven kan je niet, want de een schrijft het "zus" en de ander weer "zo") dan beperk je jezelf enigszins; hoe groter je woordenschat, hoe meer je kan lezen (studieboeken, literatuur en daardoor ook begrijpen en meedraaien in de maatschappij. Als je een tekst leest in en vreemde taal, beheers je die taal, dan zal je de tekst niet vertalen; beheers je die taal niks aan de hand; beheers je die taal niet, dan vertaal het; kan zijn dat je woorden tegenkomt die je niet kent of in die context niet begrijpt; dus: kortzichtig en je doet je zlef te kort !!!