of 61043 LinkedIn

Steeds meer klachten leerlingenvervoer

De opeenstapeling van bezuinigingen in het speciaal onderwijs heeft onmiskenbaar consequenties voor kinderen met leer- en gedragsstoornissen.
6 reacties

Oudervereniging Balans verwacht een toename van problemen in het leerlingenvervoer. De opeenstapeling van bezuinigingen in het speciaal onderwijs heeft onmiskenbaar consequenties voor kinderen met leer- en gedragsstoornissen, aldus de vereniging die voor hun belangen opkomt.

Succes later

‘Terwijl een beetje extra begeleiding voor deze kinderen op jonge leeftijd veel kan betekenen voor hun ontwikkeling en succes in de samenleving op latere leeftijd’, zegt Joli Luijckx namens Balans.

 

Investeer in overleg

De vereniging adviseert gemeenten om bij bezuinigingen op leerlingenvervoer extra te investeren in overleg met ouders. ‘Communicatie is nu extra belangrijk. Je kunt beleid voor deze kwetsbare doelgroep niet vanachter een bureau maken. Ervaringen uit de praktijk zijn onmisbaar. Sommige gemeenten kiezen voor overleg met ouderraden, dat kan positief werken.’

 

Al jaren klachten

Bij de oudervereniging komen al jaren veel klachten binnen over het leerlingenvervoer, zegt Luijckx. Dat stemt overeen met de conclusies van het project Grip op Vervoer, waarin in opdracht van de rijksoverheid onderzoek is gedaan naar de participatie bij doelgroepenvervoer. Inspraak van klanten moet beter worden geregeld, was de conclusie die de projectgroep vorig jaar zomer trok.

 

Onnodig veel mis

Gemeenten betrekken ervaringen van klanten te weinig bij besluitvorming waardoor onnodig veel misgaat, aldus de projectgroep. De oplossingen is onder meer om inspraakorganen zoals Wmo-raden en adviesraden voor leerlingenvervoer beter te faciliteren en ondersteunen. Maar ook wettelijke verbeteringen zijn nodig. Zo bestaat voor leerlingenvervoer geen wettelijke basis en heeft de meerderheid van gemeenten geen formeel inspraakorgaan voor leerlingenvervoer.

 

Commotie in Arnhem

Ouders die inspraak willen op hoe hun gemeente dit vervoer regelt, zijn volledig afhankelijk van de gemeente. ‘Het maakt dus uit of je in Arnhem of in Apeldoorn woont’ schetst Luijckx. Juist in Arnhem ontstond vorige week commotie toen circa 300 kinderen na de kerstvakantie ineens niet langer thuis werden opgehaald, maar op een centraal opstappunt.

 

Strikt

De vervoerder, die jarenlang coulant omging met de afspraak over opstapplaatsen, zag zich ineens genoodzaakt om vastgelegde afspraken strikt na te komen. De gemeente was niet bereid om de extra kosten voor het thuis ophalen – 220.000 euro – op te hoesten. Ouders werden daarover door de vervoerder kort voor de kerstdagen geïnformeerd, volgens een gemeentewoordvoerster. Het leidde tot een stroom klachten toen de scholen weer begonnen.

 

Goed begeleiden

Volgens Luijckx is dit een voorbeeld van hoe het absoluut niet moet. ‘Sommige kinderen zijn in staat om te leren zelfstandig te reizen, maar dat moet je goed begeleiden. Is er een begeleider aanwezig als je gaat rijden met een bus vol kinderen met gedragsproblemen? Hoe zorg je dat de kinderen veilig op de opstapplaats komen? Gemeenten denken daar lang niet altijd over na. Nu steeds meer gemeenten om bezuinigingsreden met centrale opstapplaatsen gaan werken, wordt overleg met ouders nog belangrijker.’

Verstuur dit artikel naar Google+

Gerelateerde artikelen

Reageer op dit artikel
















Even geduld a.u.b.

Reactie op dit bericht

Door M.Kool (moeder jongere met autisme) op
Ik wordt er gewoonweg verdrietig van!
Hoe gaat dit toch verder...
Onze zoon is autistisch en gaat vanaf groep 5 naar speciaal basis onderwijs.
Wij zijn hiervoor verhuisd zodat hij zelfstandig naar school kon fietsen. Hij ging voor de verhuizing met leerlingenvervoer naar school.
Hierna kwam het voortgezet speciaal onderwijs, hij was weer aangewezen op het leerlingenvervoer. Gemeente ziet liever dat hij leert zelfstandig te reizen. Logisch dat willen wij als ouder ook graag.
We weten echt wel dat leerlingenvervoer een dure manier van reizen is.
Dus begonnen met eenmaal per week de trein te nemen, stations bevinden zich op loopafstand van huis en school. Er mag niets veranderen op deze dag, want anders raakt onze zoon helemaal van slag en weet niet meer wat hij moet doen.
Deze ene dag mochten we declareren bij de Gemeente, nu kreeg ik een telefoontje van de Gemeente met de mededeling dat we de treinreis niet meer mogen declareren voor komend schooljaar en dat zodra hij van school afkomt hij geen recht meer heeft op leerlingenvervoer!!
Wat betekent dat voor onze zoon?
De volgende school zal regulier voortgezet onderwijs zijn, want er zijn geen andere opties. Om op deze dichts bijzijnde school te komen, zal hij met de trein moeten en overstappen op de bus....hoeveel verandering kan een kind met autisme aan!! En dat allemaal aan de start van een nieuw schooljaar,op een nieuwe school.

deze kinderen hebben er niet om gevraagd, en wij als ouder willen best kijken naar goedkopere oplossingen, maar alles moet wel haalbaar zijn.
Onze zoon gaat al jaren met dit vervoer en op moment dat hij straks van school komt en naar regulier onderwijs gaat, stopt alles alsof zijn autisme dan voorbij is!!

Dit kan niet goed gaan en dit geldt voor veel meer kinderen.
Door Moeder van een kind met coordinatiestoornis en adhd (secretaresse) op
Het is bij de wet geregeld dat in situaties waar de school op een afstand van 6 km of meer ligt dat de gemeentes passend vervoer dienen te regelen. Je kan je afvragen of de km grens van 6 km voor mensen zonder auto wel redelijk is aangezien die mensen zelf ook moeten werken en niet alle werkgevers hun werknemers de ruimte kunnen bieden om later te starten. Dan moet je ook bedenken dat de meeste scholen om 08:45 de deuren openen. Gastouders niet kinderen afzetten op scholen die ver liggen, kdv's vaak ook niet dus ja zal je het zelf moeten doen. In mijn situatie om gewoon maar een sit. te schetsen zou dat betekenen dat je 30 min. onderweg bent naar school, geen bus of andere OV vanuit school die naar mijn werk gaat, dus wederom 30 min. terug naar busstation, daar overstappen bus om naar werk te gaan, reistijd naar werk is +/-50 min. aankomst op het werk +/- 10:20u. Dan moet je nog rekening houden dat een school ook 2 korte dagen heeft vaak op de wo/vrij. Dus deze dagen zou een van de ouders dus eerder moeten stoppen met werken, schooltijd uit om 12:15 dus ouder moet zeker om 11:00u v.h. werk weg. Zie nu dit werkt niet, dit raakt de werkgever - operationeel gezien, de ouders want die kunnen niet hun contractuele uren meer maken etc. Als je dan een huis huurt of nog erger je hebt een hypotheek wordt je dus ook meteen geraakt in je inkomen met alle gevolgen van dien. Heel veel ouders raken in de knel wegens een paar bezuinigingen in het leerlingenvervoer. Lieve Ellen, ik hoop dat jij nooit in deze situatie terecht komt want volgens mij begrijp je niet helemaal wat voor een gevolgen dit kan hebben voor een gezin, je werk, je inkomen, en ook het kind zelf wordt de dupe. Verder denk ik zelfs dat belastingtechnisch gezien dat veel werkende ouders van dit soort kinderen meer inleveren aan belasting dan wat de kosten zijn aan het leerlingenvervoer. Namelijk dit soort ouders maken vaak veel minder gebruik van gastouders/kdv's daar nogmaals deze niet vervoeren naar scholen op grote afstand. Het nieuwe beleid zoals dat er nu ligt is ondoordacht, onredelijk/onmenselijk zelfs en staat niet stil bij gevolgen voor een gezin/kind, inkomsten en de participatiemaatschappij. Mensen met lagere inkomens of zelfs Jan Modaal met een hoge huur of hypotheek kunnen ook geen 2e auto vooroorloven. Maar goed zo lang de gemeentes hun beleid willen doorzetten zullen nog meer ouders in de knel komen, ouders noodgedwongen hun werk moeten opzeggen, of soms kan kind zelfs helemaal niet naar school, en bedenk wel dat 1 of 2 thuiszitters de overheid meer geld kost want dan kost het weer meer aan de toeslagen die verstrekt worden of zelfs het risico dat er een uitkering/bijstand moet worden verstrekt. Weegt m.i. niet op tegen de kosten van het leerlingenvervoer. Verder moet men deze kinderen ook gewoon vervoeren naar een 2e adres dus de gastouder of BSO . Ook ouders met beperkte kinderen hebben recht op goede opvang. Hele trieste zaak voor Nederland vind ik dit.
Door Zomaar een moeder op
Wij kennen de bizarre situatie dat er al speciaal vervoer rond rijd met 1 leerling UIT DE BUURT die naar de zelfde school gaat als mijn zoon. Mijn zoon is pas officieel begin September toegelaten op die school, na door verschillende andere scholen afgewezen te zijn. Gemeente AALTEN houd echter vast aan dat hij zich voor 1 augustus had moeten opgeven om voor leerlingen vervoer in aanmerking te komen, en toont geen enkele coulance of vorm van mede werking . Nu moet mijn zoon heel omslachtig met het OV naar school, twee treinen en een bus, terwijl hij gemakkelijk met leerlingen vervoer had kunnen mee rijden!!!

Ik vind het een gotspe, we hebben het hier over een jonge man met autism, die op een benepen en akelige manier word afgeserveerd door de gemeente AALTEN...schoolhoofd, directive, iedereen heeft een beetje gezond verstand proberen in te praten maar de gemeente blijft halstarrig weigeren...
Dit is dus typisch een triest voorbeeld van 'ons- kent- ons' cultuur hier en bij deze wil ik andere ouders met kinderen met een beperking dan ook waarschuwen hier niet te gaan wonen, tenzij je ook de dupe wilt worden van lelijk 'zoek het je uit' beleid....
Door Miranda (ouder.) op
Vaak is het zo, dat er alleen passend onderwijs is in een andere gemeente voor deze kinderen. Als je dan zoals ik geen rijbewijs hebt, bovendien zelf beperkt bent, afhankelijk van anderen. En ja het leven met een kind die een beperking heeft is soms heel erg moeilijk. Ik heb er heel veel voor moeten inleveren. Met liefde ik hou van mijn kind, maar onderschat a.u.b. niet hoe zwaar het leven kan zijn voor ouders die een kind(eren) hebben met een beperking. Dit zeg ik niet om medelijden te genereren, maar het zijn de simpele feiten.
Doordat ik afhankelijk ben van het leerlingenvervoer, ben ik inderdaad overgeleverd aan de grillen van de gemeente, in mijn geval Zwijndrecht. Want ik vind het belachelijk dat er geen extra begeleiding van een volwassene in de bus zit. Mijn zoon zit nu in een busje met allemaal onrustige kinderen. Aan het eind van de schooldag zijn die kinderen allemaal moe en overprikkeld. Vaak moeten ze dan nog wachten, bij andere scholen waar andere kinderen worden opgehaald. Mijn zoon reageert dan op elke prikkel en dat geeft ruzie in de bus. Kinderen doen hun gordel af, echt levensgevaarlijk allemaal. Een buschauffeur moet op de weg letten. Plus nog eens op 5 a 8 kinderen. Die allemaal een beperking hebben en niet in de gaten hoe gevaarlijk dat allemaal is. Het is echt onverantwoord hoe de gemeente Zwijndrecht met onze kinderen omgaat. Ik daarom ook een klacht ingediend bij de gemeente zelf. Hopelijk word dat goed afgehandeld, want zowel mijn zoon als ik waren liever gezond geweest. Begrijp dat goed.
Door dick op
uit jurisprudentie blijkt glashelder dat begeleiding van leerlingen van en naar school, ook wanneer dat vervoer wordt betaald door de overheid, geen taak is van de overheid, maar van ouders. Daarnaast is er wel degelijke een wettelijke grondslag voor leerlingenvervoer (o.a. wet primair onderwijs, wet op expertisecentra).
Door ellen op
Toch snap ik iets niet helemaal. Andere ouders brengen hun kinderen toch ook zelf naar school? En als je kind in een rolstoel moet worden vervoerd of nog lastiger, dan zul je zelf toch wel een aangepaste wagen hebben voor de keer dat je zelf met je kind ergens heen moet? Het verbaast mij dat kinderen die eerst gewoon naar de basisschool gingen, zodra ze naar het speciaal onderwijs overgaan ineens met een busje mee moeten... en dan ook nog van huis moeten worden afgehaald. Het lijtk mij erop dat die ouders vinden "we hebben het al moeilijk genoeg en hier hebben we gewoon recht op". Wel begrijpelijk, maar misschien hebben zij wel meer aan echt begrip en dan kan het vervoer goedkoper en blijven voor wie het echt nodig heeft.