Advertentie
sociaal / Nieuws

Spookburgers opgespoord door koppeling UWV

Gemeenten kunnen spookburgers beter opsporen doordat de gegevens vergeleken kunnen worden met de adresgegevens van het UWV.

22 juni 2012

Gemeenten kunnen vanaf 1 juli 'spookburgers' makkelijker traceren, doordat ze de adresgegevens van individuele burgers kunnen vergelijken met gegevens bij uitkeringsinstituut UWV. Vanaf volgend jaar kunnen gemeenten ook de gegevens opvragen van al hun inwoners die staan ingeschreven bij het UWV, om hun totale administratie te controleren.

Onvindbaar

Het kabinet heeft vrijdag besloten dit mogelijk te maken op voorstel van minister Henk Kamp (Sociale Zaken). Spookburgers wonen niet op het adres dat ze hebben opgegeven aan de gemeente en zijn daardoor vaak onvindbaar voor instanties. Sommigen doen dit bewust, omdat ze bijvoorbeeld uitkeringsfraude hebben gepleegd.

Reacties: 5

U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.

Jan / geïnteresserde burger
@Steven:

Iedere Nederlandse gemeente moet moet een GBA-verordening hebben waarin is geregeld wie welke gegevens mag inzien. Dit is dus in elke gemente wel degelijk geregeld. Ook is het wettelijk verplicht te voldoen aan strenge beveiligingsvoorschriften wat betreft de opslag en beveiliging van GBA-gegevens. Dit wortd (wettelijk verplicht) periodiek getoetst door externe auditoren die de geringste afwijking genadeloos blootleggen. Dus waar heb je het precies over als je stelt dat dit bij gemeenten niet in orde zou zijn?
Harry
Eindelijk had al 15 jaar geleden moeten gebeuren, nu nog bij andere instanties
Steven de Jong / Salarisadminstrateur
Het is te hopen dat de gegevens dan ook alleen ontsloten worden voor die personen binnen de gemeente welke dit functioneel nodig hebben. Dit is binnen de meeste gemeenten niet gedefinieerd. M.i. zal de overheid veel meer moeten investeren in beveiliging en ontsluiting.



Idem als met vingerafdrukken (lokaal mogen deze niet meer bewaard worden, maar wat de leverancier van de documenten met de gegevens doet wordt niet kenbaar gemaakt).



Persoonlijk vind ik dit nogal conflicteren met het standpunt van de overheid dat burgers goed moeten na denken waar zij hun gegevens achterlaten en bijbehorende privacyaspecten (internet, bel mij niet register, etc.), maar zij vervolgens geen invloed hebben hoe de overheid zelf met deze data omgaat.
fijnakobieta / toezichthouder
Gebeurd nu al volgens mij via het Suwinet systeem.
Ab van den Berg
Het vreemde is dat het uitkeringsinstituut UWV kennelijk adressen hanteert en accepteert die afwijken van de GBA-Personen.



Als UWV nu zelf eens begint met het goed hanteren van wettelijk verplichte adressen (Gemeenten zijn verantwoordelijk voor de gegevens van inwoners) dan is het een begin.



Daarnaast periodieke controle van gegevens die bekend zijn in de GBA-personen administratie van de Gemeente met gegevens bij onder meer UWV, energiebedrijf (gas en licht), waterbedrijf, woningverhuurders en telecombedrijven zou zeker helpen.



Verder dienen de sancties op bewust verkeerd verstrekken van adresgegevens verhoogd te worden en vooral handhaven!.
Advertentie