of 64621 LinkedIn

Sociaal werker geeft er de brui aan

Dat blijkt uit een onderzoek van Movisie, ‘De grote raadpleging van het sociaal werk 2020’. Van de respondenten stelt 18 procent zeker niet meer als sociaal werker te willen werken en over vijf jaar een ander beroep te hebben vanwege bijvoorbeeld te hoge werkdruk, gebrek aan intellectuele uitdaging of demotivatie door alle problemen van cliënten. En 40 procent twijfelt.

Veel sociaal werkers blijken ontevreden. Wat heet? Bijna één op de vijf wil binnen nu en vijf jaar de sector verlaten. En nog meer sociaal werkers spelen met die gedachte.

Dat blijkt uit een onderzoek van Movisie, ‘De grote raadpleging van het sociaal werk 2020’. Van de respondenten stelt 18 procent zeker niet meer als sociaal werker te willen werken en over vijf jaar een ander beroep te hebben vanwege bijvoorbeeld te hoge werkdruk, gebrek aan intellectuele uitdaging of demotivatie door alle problemen van cliënten. En 40 procent twijfelt.

Overbelasting
Een meerderheid van 62 procent van de sociaal werkers geeft aan dat er financiële tekorten zijn in de gemeente waar ze werken. En die tekorten hebben een negatieve invloed op de uitoefening van het werk. Dat moet met minder professionals worden uitgevoerd, wat leidt tot overbelasting met verzuim als gevolg. Tegelijkertijd heeft het geldtekort – en dus capaciteitstekort invloed op de kwaliteit van de hulp- en dienstverlening: sociaal werkers kunnen bijvoorbeeld onvoldoende aandacht besteden aan het vinden van een passende oplossing voor een inwoner.

Energieslurpers
Meer dan 60 procent van de sociaal werkers geeft aan te maken te hebbn met een hoge of zelfs zeer hoge werkdruk. Veel genoemde energieslurpers binnen de eigen organisatie zijn het ervaren van regeldruk, het ervaren van beperkingen om het werk goed te kunnen doen, bureaucratie, continue veranderingen, interim-management, verloop van collega’s, beperkte betrokkenheid of onrealistische verwachtingen.

Oplossing
‘Het nodigt nadrukkelijk uit om in te zetten op oplossingsrichtingen die dit tij kunnen keren, zoals zorgen dat sociaal werkers meer tijd kunnen besteden aan de inhoudelijke kern van het werk. De verbondenheid van sociaal werkers met de mensen waarmee en waarvoor ze werken is groot. Maar liefst 70 procent van de sociaal werkers voelt zich heel erg verbonden met de doelgroep’, aldus onderzoeker Sonja Liefhebber van Movisie.

Lees het volledige artikel in Binnenlands Bestuur nr. 21 van deze week

Verstuur dit artikel naar Google+

Reageer op dit artikel
















Even geduld a.u.b.