Advertentie
sociaal / Nieuws

'Rekenkamer wantrouwt professional jeugdzorg'

‘Ze willen de professionals controleren, dus meer bureaucratie en meer kosten. Een achterhaalde gedachtegang’, aldus Marc Witteman van het Interprovinciaal Overleg.

14 maart 2012

De rekenkamers hebben kennelijk weinig vertrouwen in de professionals van de jeugdzorg. Dat zegt Marc Witteman, bestuurslid jeugdzorg bij het Interprovinciaal Overleg (IPO). ‘Ze willen de professionals controleren, dus meer bureaucratie en meer kosten. Een achterhaalde gedachtegang.’

Kritiek

Witteman reageert op kritiek van vier rekenkamers over de wachttijden die de Bureaus Jeugdzorg aanvaardbaar vinden. Op 1 juli 2011 wachtten bijna 3000 kinderen langer dan negen weken op de jeugdzorg die voor hen nodig is.

Verantwoord

Onduidelijk is of dat wachten verantwoord of onverantwoord is, een afweging die de jeugdzorgprofessional per individueel kind maakt, constateren de Randstedelijke Rekenkamer, de Rekenkamer Amsterdam, de Rekenkamer Den Haag en de Rekenkamer Oost-Nederland. De rapportages daarover geven volgens hen te weinig informatie over omvang en ernst van de wachtlijstproblematiek.

Omgekeerd

Volgens afspraken tussen Rijk en provincies moeten kinderen in principe binnen negen weken worden geholpen. Langer wachten kan als dat volgens Bureau Jeugdzorg verantwoord is. 'Het systeem wordt nu omgekeerd', meent een woordvoerder van de Randstedelijke Rekenkamer. 'Er wordt gesteld dat elk kind verantwoord wacht, tenzij er een crisis is.’

Overlaten aan professional

Volgens IPO-bestuurder Witteman kan de overheid onmogelijk beoordelen of een kind verantwoord of onverantwoord lang op hulp moet wachten. ‘Dat moet je overlaten aan professionals. Dat de rekenkamers weinig vertrouwen hebben in het oordeel van de professionals, vindt Witteman ‘meer een probleem van de rekenkamers dan van de jeugdzorg’.

In een la

Vooral omdat de aanbevelingen van de rekenkamers volgens Witteman waarschijnlijk in een la verdwijnen. ‘De jeugdzorg gaat over van provincies naar gemeenten, het hele stelstel gaat op de schop. Ze adviseren op basis van een achterhaalde structuur.’

Wachttijden onder controle

Hoewel het IPO de onwenselijkheid van lang wachten op jeugdzorg deelt, zijn de wachttijden volgens Witteman onder controle. ‘Jaarlijks worden er 60.000 tot 70.000 kinderen bij de Bureaus Jeugdzorg aangemeld. Dat de rekenkamers er vorig jaar zes vonden die onverantwoord lang moesten wachten, is een getal in de marge.’

Vertrouwen

De rekenkamers hoeven volgens Witteman niet in twijfel te trekken of dat het werkelijke aantal is. Hij vertrouwt op het oordeel van de professionals. ‘Er wordt alles aan gedaan om kinderen snel te helpen. Als de gewenste oplossing niet meteen beschikbaar is, wordt gezocht naar een tijdelijk alternatief, dat ook verantwoord is.’

Voorbeeld

Witteman geeft het voorbeeld van een kind dat wacht op een pleeggezin en ondertussen is ondergebracht in een gezinshuis. ‘En uit ervaringen hier in Flevoland (Witteman is gedeputeerde, red.) weet ik dat alle partijen keihard aan een oplossing werken als er inderdaad een onverantwoorde situatie dreigt.’

Inspectie Jeugdzorg

Staatssecretaris Marlies Veldhuijzen van Zanten (VWS) neemt de bevindingen van de rekenkamers mee in het overleg met het IPO en Jeugdzorg Nederland. Zelf heeft zij de Inspectie Jeugdzorg gevraagd om onderzoek te doen naar de veiligheid van kinderen die wachten op jeugdzorg. Ze verwacht de uitkomsten in het najaar.

Reacties: 15

U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.

Sander van Reedt Dortland / Interim manager
Het woord professional is het meest gebruikte, en dus ook misbruikte, woord in de gezondheidszorg. Maar niet iedereen heeft dezelfde insteek als het gaat om een gevaarlijke (jeugd)-situatie! En ook niet over het aantal uren dat daarvoor benodigd is. De inschattingen zijn te verschillend. Dus "enige" sturing is noodzakelijk.
Jan
De gevestigde macht zit erg stevig in het zadel. Kijk naar Erik Gerritsen, bestuurder van BJAA. Die heeft toch heel lang hier de kans gekregen om verhalen te vertellen die niet waar zijn in zijn columns. Om BJAA te verkopen, aan acquisitie te doen. HIj zit ook in een overleg met het VNG samen met bv Annemarie Jorritseman.



Dus hoe kunnen gemeenten daartegen strijden? De gevestigde orde is immers met hen verweven. Hopen dat het beter wordt, heeft geen zin. Als organisaties zo verrot zijn er er sprake is van ernstig machtsmisbruik en het niet zo nauw nemen met de waarheid door voogden en bestuurders, dan krijg je die geest niet meer in de fles.



Opheffen zou inderdaad het beste zijn. Maar dan zit je met een vacuum in de zorg voor de kinderen. En dan zul je zien dat de grootste praatjesmakers - denk aan zo'n Gerritsen - toch weer overleven.Er toch weer met de buit van door gaan, de vetste kluif binnen slepen.



Denk aan de zogenaamde multiprobleemgezinnen waar hij zich op focust. Daar valt het meeste geld mee te verdienen in de jeugdzorg. Men doet alsof het een kleine groep betreft maar dat is helemaal niet waar. En zo gaat dat maar door, er lijkt geen kruid tegen gewassen te zijn.



Daarbij komt dat JZ ook te zeer is verweven met de ambtenarij. In Amsterdam is dat een probleem waar Gerritsen de voormalige gemeentesecretaris is. Maar je ziet het ook in dit artikel, waar de IPO het vurig voor de gevestigde instanties opneemt.



Dat gaan gemeenten dus nooit winnen. Het is ook niet voor niks dat de gevestigde orde zo blij is met de transitie. Dat komt natuurlijk omdat in het land der blinden eenoog koning is, zij hebben straks de touwtjes in handen.



Of niet? Wie heeft een idee om dat tegen te gaan?
niemand / oma
Er zitten zoveel kinders opgesloten in flats,

die geen ruimten hebben om te spelen.

Ontwikkeling achterstand is het gevolg.

Hier in mijn blokje ,gezinnen met 1 slaapkamer ,1 kasten kamer,woonkamer slapen de kinderen.

waar is de speel ruimten ,tussen de flats geen ruimten om buiten te spelen,bij het voetbal veldje word wiet enz verkocht.
bezorgde moeder
hoe vind je dit als de kinderen door de WILLIAM SCHRIKKER in de instelling TRAAYKE in de holding gelegt wordt en daarna in de isoleercelcel geplaats wordt is dit dan in het belang van het kind ,maar lees dit maar eerst ,Afbeeldingen worden niet weergegeven. Afbeeldingen hieronder weergeven

Mijn dochter is 14 jaar ,je moet eens wetten wat mijn dochter in de instellingen T Raayke mee maakt ,de voogd wsg doet er nicks aan ,keurt het goed dat mijn dochter in de isoleercel wordt gezet en ook door twee beleiding in de holding gelegt ,is dit dan in het belang van het kind ,ik heb vrijdag in de telegraaf gestaan,maar lees dit naar eens ,Hopelijk ,wil u ook over de ruimte schrijven waar mijn kind alleen moet

zitten.

Dit noemen ze een time out ruimten.

Deze week ,werd mij ,weer onder de neus gewreven .

Zeg niet isoleer,want een cel is het niet, een kamer wel.

Maar zover ik weet is de deur op slot.

En word ze regelmatig hier alleen in geplaatst.

Er was een week van 4 keer,op gesloten te worden.

Van te voren,is ze in de holding gelegd.

Als ze niet beweegt ,heeft ze geen pijn ,anders wel.

Ze is regelmatig zo overstuur,om dat er niemand is die naar haar luistert.

Ze trekt een zak over haar hoofd ,van plastic.

Ze wil de ramen kapot trappen.

Is deze omgeving veilig voor een kind van 13 jaar.

Als er steeds weer opnieuw ,door dwang,moet gaan luisteren.

En ze is niet alleen ,met dit probleem ,

ze word ook over stuur ,als ze andere kinderen ,zo behandeld ziet worden.

Zo belangrijk dat dit kind,een beetje gelukkig is.

Ze is dood ongelukkig nu.

is dit een kinder tehuis ,waar mijn dochter op kan groeien @
bezorgde moeder
De aanleiding ,om een meiske van 13 jaar in de holding te leggen.



Mail ik ,Het kind komt in een opstandig gen periode.



Om met conflicten mee om te leren gaan.



Is te leren,en moet ook geleerd worden.



Daar is tijd en liefde voor nodig.



Hoe ga je er met het kind om ,als een kind overstuur is.



Haar mening kenbaar maakt.

Wel of niet met stemverheffing.



is in dit tehuis de holding en afzondering de enige manier ,om het gezag te laten gelden?



THUIS IS DIT WETTELIJK VERBODEN,EN VALT ONDER MISHANDELING.



Het is on aanvaard baar ,dat deze zware maat regeling genomen word .



Als het kind geen crimineel gedrag vertoond.



Mijn vraag ,word hier reportage van gemaakt,wie geeft er toestemming,de rechter?



En krijgt de advocaat van mijn dochter een email of is deze gebeld?







Kaas !
Dat krijg je als elke labiel kinderen mag krijgen, en nog wordt aangemoedigd door de staat met uitkering en kinderbijslag.
Opoe / ervaringsdeskundige.
waar zijn de cijfers,dat het met de kinderen goed gaat,na de uithuisplaatsing?

waarom zijn er time out ruimtes ,in kinder tehuizen.

In de jaren 60 waren er al isoleercellen ,oa in mook.

Nog staat op mijn net vlies ,de kinderen plat gespoten ,door nonnen mee gesleept ,naar de isoleer.

En helaas ,ik ben nooit in staat geweest ,om zonder zorg te functioneren.

Als je het verleden niet verwerkt ,kan je de toekomst niet aan.

Ben je zo kapot en

als je kinderen krijgt ,weer een uithuisplaatsing.

Zorg dat de kinderen ,in de tehuizen,een veilige plek hebben.

Dit houd ook in ,dat in de nacht ,iemand bij hun bed staat ,en niet alleen een bewaking,s camera.

Dat liefde en zorg ,op de eerste plaats staan.

zet geen jonge mensen ,er neer ,die niet eens voor zich zelf kunnen zorgen ,maar wel hun wiet pakken.

Dan zijn er geen isoleer cellen nodig,behandel deze kinders zo als je ook je eigen kind behandel.
niemand / oma
Door Nederland Verzorgingsstaat (i.o.)op 29 juni 2012 14:13

Als je door een trauma labiel bent gemaakt,net 12 jaar en zwanger door incest.

Als je door een huis arts verkracht ben ,en daar een kind aan overhoud.

Weet wel dat dit mij is aangedaan,en ja kan jou ook overkomen dat je gemolesteerd word ,al is het maar bij een pin automaat ,een klap op je kop.

Of op straat ,gepakt word.

En nooit over praten ,mocht ik ook niet.

welkom dan bij de labiele.

Opoe / ervaringsdeskundige.
Hoeveel mensen verdienen hier hun brood.

De uithuisplaatsing van kinderen ,geeft werk,een betaalde baan.

Minder uit huis geplaatste kinderen,zorgt voor werkeloos worden.

Zorg dat ieder uit huis geplaatst kind,gecontroleerd word,

Of er terecht een uithuisplaatsing ,moet zijn .

Kijk wat er ,toen met de bolderkar is mis gegaan.

Geen belangenverstrengeling,een voogd ,mag uithuisplaatsing doen,de instantie ook niet,waar deze voor werkt.

Laat degene het doen ,waar het geld van moet komen ,de staat.

Een aparte minister,voor uithuisplaatsing.

En voor jeugd ggz.

En voor de jeugd gevangenissen,school verzuim.

Sjoerd Visser
Binnenkort in het AlmeloZe theater van de ellende:

Een gezin met 3 kleine kinderen (en om het weekend 2 erbij…dus 5) wordt eerdaags in een woning geschikt voor gezin met 2 kinderen gepropt.

En zo zijn er vele (woning)noodgevallen waarbij kleine kinderen zijn…de wachtlijst bedraagt al meer dan een half jaar. De oplossing is nog lang niet in zicht. Maar een nieuw gemeentehuis blijkt helaas een veel hogere prioriteit te hebben dan de échte hulp door échte oplossingen aan de in nood verkerende inwoners. Die gevraagde hulp van de inwoners blijkt volledig te ontbreken en heeft een veel lagere prioriteit, zodat de allang bestaande en nieuwe problemen blijven...en daardoor uitbreiden. De bestuurscultuur en bestuursstructuur van de samengestelde grote partijen en machtshebbers, ook die buiten de politiek, houdt het zélf in stand. Dus werkt zélf mee aan het ontstaan en uitbreiding van al die problemen door hun gevoerde inmiddels verworden wanbeleid. Als men die NIET wil veranderen wegens eigenbelang, dan veranderd er nooit wat in IEDEREENS belang, waaronder uw eigenbelang ook valt.
S.H. Luimstra / beleidsmedewerker
Hoe diep het probleem zit is af te lezen aan de reactie van IPO-bestuurder Witteman als hij zegt dat de overschrijding van de hulp langer op zich moet kunnen laten wachten als de professional dat aanvaardbaar vindt. De rekenkamers geven aan dat er geen afwegingskader bij die professionals voorhanden is. IPO-bestuurder Witteman vergeet blijkbaar gemakshalve dat vertrouwen verdiend moet worden. En daar schort het aan.



In mijn jarenlange persoonlijke ervaringen met de werkwijze en professionals bij Bureau Jeugdzorg hebben ze dat bij mij verspeeld. Incompetentie, 9-5 mentaliteit, laksheid borrelt meer op dan vertrouwen.



Ik hoop dat in de komende transitie de functie en het functioneren van Bureau Jeugdzorg stevig wordt overwogen en dat zelfs opheffing wordt onderzocht.
marianne / jurist
Ik hoor al jarenlang de ervaringen van een pleeggezin dat al bijna 40 jaar lang kinderen opvangt: de ervaringen met jeugdzorgmedewerkers zijn beroerd: urgentiebesef ontbreekt en het belang van biologische ouders staat voorop in plaats van het belang van het kind.
W.Wilkens
Het nieuws over de jeugdzorg is een tijd verdrongen door de crises over Euro en banken, maar het echte Nederlandse probleem is dus nu weer terug.

Vóór het andere nieuws was er al diepe zorg over 'de keten' van wat jeugdzorg heet en niet voor niets: er gaat veel geld naar toe en er verdwijnt veel naar management e.d. Bovendien gaat het om een functie waarvan de zin steeds heeft ontbroken. Immers: de echte hulpverleners zitten bij de andere beroepsgroepen. BJZ/RvK hebben nooit anders gedaan dan praten en verwijzen en dat kan tegenwoordig gewoon met Google worden opgelost.



Het signaal van de Rekenkamer verbaast natuurlijk niet echt: er niet over berichten, wil natuurlijk niet zeggen dat de BJZ/RvK nu wel goed functioneren.

Van het rijk is de zorg gegaan naar de provincie en binnenkort krijgt de gemeente haar op haar bordje; uiteraard met korting. Het gled is op, want feesten kost geld.. De andere 'lagen' hebben deze M$oloch niet in bedwang kunnen krijgen, dus het is wachten op de volgende kandidaat. Mijn inschatting is dat, als de boedel overanderd wordt overgedragen en de gemeente het zij het BJZ overneemt of een gemeenschappelijke regeling voor de zorg in het leven roept, het probleem blijft bestaan.



De reactie van de provinciale bestuurder lijkt mij in zoverre juist dat controle op controle niet veel helpt.

Het is immers hetzelfde probleem als bij de woonzorg, het welzijn, de politie, het onderwijs e.d.

Het gaat niet om de uitvoerders, maar de laag die erboven zit en die van de materie geen kaas heeft gegeten. Dat staat een inhoudelijke benadering van het probleem in de weg. Mensen worden niet geselecteerd op kennen en kunnen, want wie moet dan doen? Bovendien zijn die kennis en vaardigheden weg. De wel kundige uitvoerders worden daarbij zo voor de wielen gereden dat zij wel uitkijken om hierover wat te zeggen.

In zoverre is de opmerking van de bestuurder dus onjuist. Zij is meer van hetzelfde en heeft nog nooit een oplossing opgeleverd.



Deze kwaal moet goed uitzieken, wil daar ooit verbetering komen.

De laatste medicijn slaat, vrees ik, ook niet aan.
madi popescu / moeder van kind met ots
verbazend is dat ze de wachtlijsten zo snel hebben kunnen verwerken, want sinds vorig jaar juni hoor ik als moeder niks anders dan dat ze druk hebben nadat ze zogenaamd me niet op de wachtlijst heeft laten staan? waar is de werkelijke hulp? de medewerkers werken intimiderend en onbeschoft en geven aan in OTS als je ze om hulp vraagt. "ik bepaal en jij hebt niks te zeggen". is de motto waar een medewerker daar werkt. ze werken absoluut niet transparant, en ik vraag me als moeder af wat de inspectie gaat overnemen? datgene die de medewerkers zelf op papier zitten dat niet eens met de werkelijkheid instemt? triest voor alle kinderen die hulp nodig hebben, want een degelijke goeie organisatie dat werkt met zoiets gevoelig als een kind, hoort ten alle tijden transparant te werken en niet ouders bang maken om naar hen pijpen te dansen laat staan dat ze de fouten die ze maken nooit willen ophelderen als je om uitleg vraagt.

ik hoop dat er iemand bestaat in Nederland die voor arme kinderen maar ook voor de ouders die de beste voor hen kind willen en uit nood schakelen ze in zo een hulp bureau, kan meekijken naar deskundigheid in werkelijkheid van een medewerker van BJZ.
JvV / adviseur
De hoofdconclusie van de rekenkamer luidt:

'De omvang en de ernst van de wachtlijstproblematiek in de rapportages van de provincies en stadsregio’s

is te weinig zichtbaar. Het is aannemelijk dat het aantal kinderen dat onverantwoord wacht groter is dan

gerapporteerd. De politiek wordt hierdoor onvoldoende geïnformeerd over kinderen die lang moeten wachten

op de juiste zorg.'



De provinciale en stadsregionale reacties hierop zijn negatief, omdat de rekenkamers wordt verweten in te willen breken op de met alle betrokkenen in 2010-2011 gemaakte prestatie-afspraken over de negen weken regel. Daarmee wordt de inhoud van de jeugdzorg dus niet aan de orde gesteld. En dat is wederom heel jammer. Want de ongetwijfeld wederom geschokte politiek -zoals het al 15 jaar gaat - draait om geldstromen en targets, niet om meer of creatief en samenwerkend met minder geld. Denk ook aan de targets die de jeugdzorg moet halen. Op=op. Hopelijk worden de prestatieafspraken via de rapportage van de rekenkamers daadwerkelijk herijkt. Hopelijk krijgen we ooit inzicht in hoe jeugdzorg echt werkt en wat dat oplevert. Want sinds het proces rond Savanna lijkt het gezicht van de jeugdzorg naar buiten weer stevig ingepakt in de kantoorlade.
Advertentie