of 58952 LinkedIn

Protest tegen afsluiting kleinste stad van Nederland

3 reacties
Slechts 170 inwoners telt het historische stadje Bronkhorst, een toeristische trekpleister in de Achterhoek. Toch maken ruim 2300 mensen bezwaar tegen het afsluiten van de stad voor auto’s op zon- en feestdagen. Hoe zit dat? Wethouder verkeer en vervoer Peter Glasbergen van de (bijna gelijknamige) gemeente Bronckhorst geeft uitleg.

'Het stadje Bronkhorst, ooit ontstaan op het voorterrein van het kasteel van de Heeren van Bronckhorst, is een van de parels van onze gemeente. Het trekt veel toeristen en van inwoners ontvangen we veel signalen over overlast van auto’s en motoren. Bronkhorst ligt op een mooie route, dicht bij een pontje over de oude IJssel. Maar het stadje bestaat eigenlijk uit één doorgaande weg en is te klein voor veel gemotoriseerd bezoek.'

Maar Bronkhorst heeft toch ook baat bij al die bezoekers?
‘Zeker. Er zitten horecaondernemers, wat ateliers van kunstenaars en een enkel bedrijf dat streekproducten verkoopt.  Er is niet alleen overlast, er zijn ook inkomsten. Dat is dus de discussie tussen voor- en tegenstanders. Door de afsluiting raken de ondernemers mogelijk klandizie kwijt, vrezen tegenstanders. Bovendien mogen de inwoners zelf ook niet met de auto door de stad tussen 11 en 16 uur. Toch is de teneur onder de inwoners: doe die proef nou maar een keer.’

De pontbaas denkt er anders over. Hij heeft honderden handtekeningen verzameld.
‘We zijn bezig een parkeerplaats bij de pont aan te leggen, zodat mensen zonder auto de oversteek kunnen maken. Maar de pontbaas is bang dat hij veel klanten kwijtraakt, begrijpelijk. Hij heeft de afgelopen maanden veel klanten tegen de proef laten tekenen. Dat plaatste ons voor een dilemma: die verzameling te beschouwen als een handtekeningenactie, of als tweeduizend formele bezwaren? We hebben gekozen voor het laatste. Want we willen de proef koste wat kost doorzetten en kunnen het ons niet veroorloven tijd te verliezen aan procedures van mensen die menen dat hun bezwaar niet op de juiste manier is behandeld.’

Wat verwacht de gemeente van de proef?
‘We hopen op een antwoord op de vraag of het verstandig is om Bronkhorst af te sluiten. Levert dat meer of minder mensen op en wat zijn de consequenties voor de horeca en het pontje? Zelf denken we dat de afsluiting zorgt voor meer toerisme en minder overlast.’

In dat geval gaat Bronkhorst voorgoed dicht voor gemotoriseerd verkeer?
‘Voor zon- en feestdagen is dat dan een optie.’

 

Verstuur dit artikel naar Google+

Gerelateerde artikelen

Reageer op dit artikel
















Even geduld a.u.b.

Reactie op dit bericht

Door P. Cornelisz (communcatie-adviseur) op
Een flink deel van de toeristen is Bronckhorst al kwijt. De motorrijders zie je er al bijna niet meer, omdat die sinds enige tijd al nergens meer hun motor kwijt kunnen. Dat moet merkbaar zijn bij de horecaondernemers. Motorrijders zijn nou eenmaal goede klanten voor de horeca. Een verdere afsluiting zal alleen nog een handjevol fietsers naar dit fraaie door de gemeente in coma gebrachte dorpje leiden.
Door juridisch adviseur op
Een gemeente moet zichzelf goed afvragen of je met afsluiting wel bereikt wat je wilt. Er zijn gemeentes die hun binnenstad hebben afgesloten, en dachten de mens wel te kunnen dwingen om op de fiets te gaan (dat er geen fietsparkeerplaatsen zijn is een andere discussie), degene die denkt dat je een mens kan veranderen om iets niet mogelijk te maken, is niet goed wijs. Een van de bovengenoemde gemeente is al zijn bezoekers kwijtgeraakt aan omringende gemeentes en het centrum heeft enorm veel leegstand. Elke 10 jaar wordt er weer grof geld gesmeten om het centrum te wijzigen. Van historisch naar strak en modern naar historisch. De naam van de straat zal veranderen van Gracht (vroeger), Gedempte Gracht (nu) naar Gracht/Ontdempte Gracht (volgend jaar). Ik zeg dus: ja een proef moet mogelijk zijn, maar zet echt alles op een rijtje in plaats van denken wat jij als burger zou doen. (Deze burger krijg je in ieder geval niet uit de auto, ik zal dus eerder jou stad mijden en ergens anders mijn geld uit geven, tis dus maar wat je wilt als gemeente).
Door J. van Velzen (directeur Brain Management International) op
Gewoon uitvoeren die proef. Als je niks probeert heb je niks te bewijzen. Dat geldt ook voor actievoerders. Roepen dat iets niet zal lukken is de gemakkelijkste uitweg om te zorgen dat het echt niet gebeurt. Een ministad als Bronkhorst moet je gewoon te voet of op de fiets kunnen genieten, zeker in het weekeinde. Probeer mensen te verleiden op de fiets te stappen en de auto of motor voor dat korte moment achter te laten. Fietsers, ook de recreatieve, zetten gemiddeld steeds meer om bij de middenstand en de horeca. En als de proef slaagt dan kan je de fiets-huurmogelijkheden uitbreiden. De gemeenteraad moet hier beslissen.