Meer klachten jeugdzorg na decentralisatie
Het aantal mensen dat klaagt over de jeugdzorg in Nederland is sterk gestegen, meldt het Advies- en Klachtenburo Jeugdhulpverlening (AKJ) maandag.
Het aantal mensen dat klaagt over de jeugdzorg in Nederland is sterk gestegen, meldt het Advies- en Klachtenbureau Jeugdzorg (AKJ) maandag.
Gemeenten
In de eerste helft van dit jaar ging het om 6465 klachten, vergeleken met 7404 in heel 2015. Volgens de organisatie wordt er vooral geklaagd over de vervelende manier waarop ouders en jongeren worden behandeld. Ook zijn er veel klachten over gebrekkige informatievoorziening door jeugdhulpinstanties en gemeenten. De groei van het aantal klachten hangt volgens het AKJ samen met de veranderingen in de jeugdzorg. Die valt sinds vorig jaar onder de verantwoordelijkheid van gemeenten.
Wachtlijsten
Uit een kwartaalrapport van de Monitor Transitie Jeugd bleek eerder al dat er nog veel mis is met de Nederlandse jeugdzorg. Ouders en jongeren voelen zich vaak niet gehoord als zij hulp zoeken. Bovendien maken lange wachtlijsten de problemen van kinderen vaak nog erger. Het AKJ is een onafhankelijke stichting, gefinancierd door de Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG). (ANP)
Reacties: 7
U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.
Door het AKJ is er dus een meldpunt voor de jeugd, ben je 18, dan kan enkel de curator een klacht indienen bij inspectie of landelijk meldpunt zorg. 6465 klachten over de jeugdzorg hoeveel klachten zouden er zijn vanuit de zorgafhankelijke leeftijdsgroep die tussen de18 en 25 jaar zijn als er een meldpunt Advies-klachtenbureau jonge volwassenen zou zijn?