Medewerkers thuiszorg protesteren in gemeentehuizen
De bezetters zijn aangesloten bij vakbond FNV, die wil dat de gemeenten ingaan op het voorstel van Buurtzorg. Dat wil het werk van het noodlijdende TSN overnemen.
Thuiszorgers hebben vrijdag twee gemeentehuizen bezet. Dat gebeurde in de gemeenten Bronckhorst (Gelderland) en Hollands Kroon (Noord-Holland).
Buurtzorg
De bezetters zijn aangesloten bij vakbond FNV, die wil dat de gemeenten ingaan op het voorstel van Buurtzorg. Dat wil het werk van het noodlijdende TSN overnemen. Gemeenten hebben tot aanstaande maandag om een besluit te nemen over de thuiszorg. Buurtzorg wil ongeveer driekwart van de medewerkers en cliënten van TSN overnemen. FNV steunt dat. Thuiszorgers behouden hun arbeidsvoorwaarden en hulpbehoevenden houden hun verzorgers, zegt de vakbond. De FNV is op tournee om gemeenten te overtuigen in te stemmen. (ANP)
De gemeenten moeten nl wel méér gaan betalen dan wat TSN deed, door een beroep doen op financiële potjes van het rijk. Stichting Familiehulp stelt dit als voorwaarde voor haar aanbod.
Door de branchevereniging is dit al ‘staatssteun’ genoemd, en dat levert een onwettige constructie op, die gemeenten nog duur te staan kan komen als de Brussel dat ook constateert.
Ook de VNG hamert er bij de gemeenten op dat, als zij een contract gaan sluiten met Stichting Familiehulp, moeten zorgen voor een gelijk speelveld voor alle aanbieders van huishoudelijke hulp: ‘Staatssteun kan niet’.
De gemeenten die volgens Buurtzorg nu al een te laag uurtarief betalen voor thuishulp (lees: poetswerk) vallen sowieso af. Buurtzorg pretendeert naast het poetsen ook zorg te leveren en vraagt daarom een flink hoger uurtarief. De reden is dat men relatief ‘duur’ personeel van TSN overneemt, waarvan men de rechtspositie garandeert. Inclusief herstel van de loonsverlaging die bij TSN was doorgevoerd. Het is de vraag of gemeenten gebaat zijn met deze dure poetshulpen, daar waar er ook goedkopere aanbieders zijn.
Ook bij Buurtzorg zal dan een financiële probleem te ontstaan als gemeenten op termijn toch voor goedkopere aanbieders kiezen. En bovendien: wie is er (naast Buurtzorg zelf) gebaat bij zo’n grote speler in de markt.
Kortom, gemeenten die op het aanbod van Buurtzorg ingaan, miskennen de marktwerking, lopen het risico om staatssteun te verlenen, en kopen (te) dure poetshulp. Bovendien ontstaat er een (te) grote marktpartij. Niet doen dus!