Advertentie
sociaal / Nieuws

Kassenproject ook in Den Haag mislukt

Het kassenproject is naast Rotterdam ook in Den Haag geen succes. Werkweigeraars zijn gekort op hun uitkering.

09 augustus 2012

Het Westlandse kassenproject is in Den Haag uitgelopen op een mislukking. Slechts zeven uitkeringsgerechtigden zijn in de kassen aan de slag gegaan.

Busladingen

Honderden Haagse en Rotterdamse bijstandsgerechtigden werden in maart met busladingen vol naar het Westland gereden. Slechts een handjevol is daadwerkelijk in de kassen aan de slag gegaan. In Rotterdam zijn vijf mensen aan het werk geholpen, maar wethouder Marco Florijn weigert nog steeds van een mislukking te spreken. ‘Het is een diesel die op gang moet komen’, zo laat zijn woordvoerder weten.

Ontstemd

Het Haagse college erkent wel dat het project niet lekker loopt. ‘De resultaten van het project tot nu toe blijven achter bij de verwachtingen’, stelt het Haagse college na raadsvragen van de VVD. Deze fractie had collegevragen gesteld omdat de liberalen ‘ontstemd’ zijn over de resultaten van het project. ‘De proef zou slecht zijn uitgepakt omdat tuinders liever werken met arbeidsmigranten of scholieren. Zij zouden harder werken’, schrijft het Haagse VVD-raadslid Martin Wörsdörfer in zijn vragen aan het college. Volgens B & W zijn er overigens nog wel 310 kandidaten in portefeuille, die na de zomerperiode worden bemiddeld.


Stopzetten

De gemeente heeft bij 32 bijstandsgerechtigden de uitkeringen tijdelijk stopgezet omdat zij niet in de kassen aan de slag willen gaan en bij nog eens 19 anderen is de uitkering verlaagd. Zij hadden het werk weliswaar geaccepteerd, maar kwamen bijvoorbeeld steeds te laat. Door het project zijn 178 uitkeringen om verschillende redenen beëindigd. Een aantal mensen heeft zelf werk gevonden of is door de gemeente naar ander werk bemiddeld. Ook hebben mensen ‘met of zonder opgave van reden aangegeven geen uitkering meer te willen ontvangen´, zo schrijft het college in zijn beantwoording.


Tijdsdruk

Het Haagse college heeft een aantal verklaringen voor het ‘gebrek aan succes’. Het project is onder grote tijdsdruk tot stand gekomen. Daardoor is bij de selectie van kandidaten de ‘benodigde werknemerscompetentie minder strikt getoetst.’ De selectie van kandidaten liep bovendien gelijk op met de eerste grote oogstpiek in de tuinbouw. De deelnemende ondernemers konden niet wachten en hebben anderen aangenomen. ‘Het plaatsingsklimaat is daardoor niet optimaal geweest’, zo schrijft het college. Verder blijkt het vervoer voor veel werkzoekenden een probleem te zijn.

In het najaar wordt het project geèvalueerd. Aan de hand daarvan beslist Den Haag over de toekomst van het project.

Op vingers getikt

Rotterdam heeft inmiddels acht uitkeringen stopgezet omdat de betrokkenen onvoldoende medewerking bij het aannemen van werk verleenden. In totaal werden 24 uitkeringen beëindigd; zestien mensen zegden de uitkering zelf op, onder meer vanwege een andere baan of omdat ze verhuisden. Daarnaast werden 74 mensen op de vingers getikt omdat ze niet onvoldoende meewerkten, kregen 52 mensen een eenmalige korting op hun uitkering van 30 procent en kregen 17 mensen een maand lang geen bijstandsuitkering omdat ze zich niet aan de afspraken hielden. Als ze dat de volgende keer weer niet doen, worden ze opnieuw gekort.

Reacties: 12

U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.

T. ten Klooster
Dat is de pest in Nederland. Als mensen geen zin hebben om bepaald werk te doen komen ze gewoon te laat of gaan ze langzaam werken. Ik heb het nu niet over de mensen die niet kúnnen want die zijn er ook natuurlijk. Alleen zijn er genoeg die echt geen zwaar werk willen doen maar liever thuis zitten met een uitkering. Gevolg: een sanctie op de uitkering en je kan weer van voren af aan beginnen en op het laatst wil geen werkgever ze meer hebben.
pieter / wegkijker
Toch een behoorlijke miskenning van de werkelijkheid. Op papier kan de doorsnee bijstandsgerechtigde het relatief eenvoudige werk in de kassen doen. De praktijk is echter weerbarstig. Een groot aantal heeft diverse beperkingen (psychosocial / fysiek) waardoor men niet in staat is om dit werk te doen. Verder is er een groep die gelet op de geringe inkomensverbetering geen behoefte heeft om zich in te spannen. Een uitkering geeft gewenning. Verder is het zo dat er in Nederland geen economische noodzaak is om te werken. Je hebt een inkomenswaarborg.

Dit soort projecten moet je kleinschalig aanpakken met gemotiveerde werkzoekenden. Hierdoor ontstaat er een gunfactor waardoor werkgevers bereid zijn om extra te investeren in bepaalde beginnende werknemrs. De gemeente zal moeten zorgen voor een strakke begeleiding, dit kun je van een werkgever niet verwachten.
H. Vrijhoevebn / controller
dan wordt het tijd dat er een economische noodzaak komt om werk te accepteren.
Jan
"Het project is onder grote tijdsdruk tot stand gekomen. Daardoor is bij de selectie van kandidaten de ‘benodigde werknemerscompetentie minder strikt getoetst.’"



Welke tijdsdruk? Wel beschouwd is door onzorgvuldige voorbereiding het resultaat laag en was het geen tijdsdruk maar tijdverspilling...
Maarten A. Hardeman / Management Consultant
Het project was een "self-fulfilling prophecy". Het is te eenvoudig om bussen vol te stoppen met willekeurige werkzoekenden en wachten op de uitkomst, die is voorspelbaar.



Zelfs met een selectie van mensen die gemotiveerd zijn, is begeleiding noodzakelijk. Dat heeft niets te maken met onwil maar eerder met onmacht bij betrokkenen. Ik begeleid hoger opgeleide mensen die soms net zijn ontslagen daar zie ik dat ook.



Als je een selectie maakt van mensen die wel willen maar het gewoonweg niet kunnen, en hen begeleidt is zo'n traject waar ze leren hun verantwoordelijkheden weer op te pakken, dan zul je zien dat successen inspireren en de slagingskans wordt verhoogd. Zet je daar structureel onwillenden tussen, dan is dat project gedoemd te mislukken.
Flip Zolderman
De clichereacties worden al weer verontwaardigd ingezet, zie ik, maar lees eens goed: "grote tijdsdruk", "minder strikt getoetst", "plaatsingsklimaat niet optimaal" - allemaal eufemismes voor de harde werkelijkheid dat er met mensen gesold is op een keiharde manier: uitkeringen zijn gekort en stopgezet, ondanks die tijdsdruk en dat niet optimale plaatsingsklimaat. En dan gaan wij schande spreken van de uitkeringstrekkers die niet willen werken? Vertel dan eerst het hele verhaal! Hier wil ik het complete beerputverhaal wel eens in alle geuren en kleuren van horen...
Hannes Haganum / kritisch lezer
Wie zelf wel eens op de werkvloer komt in de tuinbouw, die weet hoe fysiek inspannend dat werk is en hoeveel disciplline zulk routinewerk vraagt. Toevallig heeft mijn eigen dochter wel geleerd wat sporten en werken is en doet dit werk parttime naast haar studie. Mensen die al lang uit het arbeidsritme zijn, kun je niet zo maar in de kas aan het werk zetten. ik schrik trouwens hoeveel haat en afgunst er onder respondenten zit. Een regering die het UWV en sociale diensten tot controlefabrieken degradeert, creëert zijn eigen mislukkingen en maatschappelijke haat. We kunnen nog veel leren van Duitsland en Vlaanderen. Daar worden mensen die werkloos zijn, met aandacht en een beetje 'zuur' begeleid naar een functie die wel bij hen past. In Duitsland worden hoge eisen gesteld aan mensen. Lang niet iedereen kan daaraan voldoen, maar dat is niet zo'n probleem. Ongeveer 10 procent van de Duitsers werkt in een additionele baan en deze mensen verrichten vaak prachtig werk op scholen of bij restauratiewerk voor musea !! Ze mogen in een aantal gevallen ook een opleiding volgen, krijgen een toelage op hun uitkering en verrichten maatschappelijk mooi en nuttig werk. Maar ja, zelfs politici van de Partij van de Armoede maken tegenwoordig graag indruk met stoere taal. In Duitsland wodt ook veel socialer en humaner omgegaan met uitgeprocedeerde asielzoekers. Ook deze mensen moet je niet in de gevangenis zetten, maar gewoon een bescheiden rol laten spelen in de samenleving. Asielzoekers met een goede (vak) opleiding moet je zien als een investering in onze samenleving.
Paul Coret / Adviseur
Beste Hannes, graag wil ik een aanvulling geven op je berichten over Duitsland. Duitsland kent geen minimumloon. Daarnaast heeft men in Duitsland honderdduizenden banen geschapen, de zgn 400 euro banen. Dit zijn banen in allerlei branches, zoals detailhandel, horeca, schoonmaakbranche etc. etc. Omdat dit lekker goedkoop is voor de ondernemers zit er nooit enige progressie in voor de werknemers. Een leven lang vast aan een baan die 400 euro per maand oplevert aangevuld met Hertz IV (bijstand). In Duitsland heeft men de onderklasse al lang gecreëerd. Vorige week verscheen een rapport in Duitsland, waaruit blijkt 1% van de bevolking 25% van het inkomen en vermogen bezit. De mensen verrichten volgens jou prachtig werk, dat is jouw perceptie. Ga eens bij ze thuis kijken in wat voor armoede ze zitten.
Easymoney / Financiën
De cliches zijn er weer; allerlei soorten excussen, verweren, problemen en onmogelijkheden waardoor dit project mislukt is. Anderzijds de politiek heeft wel het uitkeringssysteem gecreerd, dus eigen schuld als het probleem niet managebaar is.

Laat het duidelijk zijn: de bijstand kan alleen bestaan als de belastingbetalers dit willen ophoesten. Al sinds jaar en dag wordt het sociaal vanget in nederland hoog gehouden. En dat de politiek nu moeilijk gaat doen, is vanwege het feit dat de burger vraag gaat stellen over de effectiviteit van het systeem. Mag het?

De uitkeringsgerechtigde moet zelf ook eens gaan nadenken over zijn positie. Het lijkt mij toch, dat het zijn eigen belang is, om aan het werk te gaan. Het is toch vreemd dat de gemeente de uitkeringsgerechtigde bijna moet dwingen om het werk te gaan. Nederland zit iedereen te helpen; zuid europa, banken, pensionado's, uitkeringsgerechtigden etc. En nu vinden mensen het vreemd dat politiek en burger tegen het systeem beginnen te schoppen.

Het uitkeringssysteem is bedoeld om mensen te helpen om een baanloze periode te overbruggen. Voor degene die denken dat dit een recht is voor een inkomensgarantie, dan vind ik dat de belastingbetaler ook in zijn gelijk staat om het systeem op te heffen via zijn vertegenwoordiger.

Als je vind dat iemand de keuzevrijheid heeft om geen baan te willen, prima, maar dan wil ik ook de keuzevrijheid hebben om hiervoor niet te willen betalen.
gerrie
Het is net zoals bij de Vierdaagse. Als deze mensen het voor hun werk moesten doen gaan er allerlei Arboregels gelden. In Nederland betalen we met zijn alle veel te veel belasting voor al die luie lapzwansen. Mensen die echt niet kunnen worden buitenspel gezet. Uitkering gelijk intrekken want dit soort personen kunnen toch helemaal niks.
Janneke
Als er 178 uitkeringen beëindigd zijn vind ik het project eigenlijk wel redelijk succesvol. Het doel is toch niet alleen mensen naar vaste baan helpen (en daardoor uit het bestand), maar ook het hoge aantal uitkeringen beëindigen.

Een groot aantal mensen zal lang veel begeleiding nodig hebben, dat zorgt anderzijds ook weer voor werkgelegenheid. Het is belangrijker dat iemand werkt, ook al is bij sommigen parttime het hoogst haalbare, dan dat hij thuis zijn uitkering afwacht.
Bas / logicus
Ik weet niet over welke grote tijdsdruk het Haags college het heeft. Ze zijn maanden lang bezig geweest met hun knuffelproject. De enige die gediend werden met het project waren de begeleiders. Die hebben namelijk een leuke vergoeding voor hun diensten mogen declareren. U weet wel zo eentje die niet in verhouding staat tot de geleverde dienst & prestatie. Overigens was het negatief behaalde resultaat vooraf al bij de betrokkenen bekend. Met het geld dat aan dit project verspilt is hadden ze ook 25 mensen van een gedegen opleiding kunnen voorzien waar veel vraag naar is in de arbeidsmarkt. Nu is het geld in de zakken verdwenen van een veel te duur “reintegratiebureau”.

Van de zeven die aan het werk gegaan zijn, hebben er al tenminste 5 afgehaakt. Over het behaalde resultaat van 0.3% mag het Haags college lyrisch zijn en het ook als een ideaal behaald resultaat proberen te verkopen. Het volk is in ieder geval niet achterlijk.



De korting gegeven aan de 19 frequent te laat komers is zeer onterecht geweest. Openbaar vervoer naar de kassen is zeer slecht geregeld. Een reistijd van 1.5 uur is niet vreemd. Maar wil je op tijd komen dan veranderd die 1.5 uur plots in een dikke 2 uur en als je pech hebt zelfs in 2.5 uur. En daarna moet je dus 8 uur zwaar lichamelijk werk verrichten en ook nog 1.5 uur terugreizen. Met de 0.5 uur pauze mee ben je zo 12 / 12.5 uur van huis waarna je nog met het huishouden bezig moet.



Een ding staat vast ; integriteit en realiteitsbesef behoren niet tot de selectiecriteria waaraan wethouders of politici moeten voldoen.

Advertentie