Kassenproject ook in Den Haag mislukt
Het kassenproject is naast Rotterdam ook in Den Haag geen succes. Werkweigeraars zijn gekort op hun uitkering.
Het Westlandse kassenproject is in Den Haag uitgelopen op een mislukking. Slechts zeven uitkeringsgerechtigden zijn in de kassen aan de slag gegaan.
Busladingen
Honderden Haagse en Rotterdamse bijstandsgerechtigden werden in maart met busladingen vol naar het Westland gereden. Slechts een handjevol is daadwerkelijk in de kassen aan de slag gegaan. In Rotterdam zijn vijf mensen aan het werk geholpen, maar wethouder Marco Florijn weigert nog steeds van een mislukking te spreken. ‘Het is een diesel die op gang moet komen’, zo laat zijn woordvoerder weten.
Ontstemd
Het Haagse college erkent wel dat het project niet lekker loopt. ‘De resultaten van het project tot nu toe blijven achter bij de verwachtingen’, stelt het Haagse college na raadsvragen van de VVD. Deze fractie had collegevragen gesteld omdat de liberalen ‘ontstemd’ zijn over de resultaten van het project. ‘De proef zou slecht zijn uitgepakt omdat tuinders liever werken met arbeidsmigranten of scholieren. Zij zouden harder werken’, schrijft het Haagse VVD-raadslid Martin Wörsdörfer in zijn vragen aan het college. Volgens B & W zijn er overigens nog wel 310 kandidaten in portefeuille, die na de zomerperiode worden bemiddeld.
Stopzetten
De gemeente heeft bij 32 bijstandsgerechtigden de uitkeringen tijdelijk stopgezet omdat zij niet in de kassen aan de slag willen gaan en bij nog eens 19 anderen is de uitkering verlaagd. Zij hadden het werk weliswaar geaccepteerd, maar kwamen bijvoorbeeld steeds te laat. Door het project zijn 178 uitkeringen om verschillende redenen beëindigd. Een aantal mensen heeft zelf werk gevonden of is door de gemeente naar ander werk bemiddeld. Ook hebben mensen ‘met of zonder opgave van reden aangegeven geen uitkering meer te willen ontvangen´, zo schrijft het college in zijn beantwoording.
Tijdsdruk
Het Haagse college heeft een aantal verklaringen voor het ‘gebrek aan succes’. Het project is onder grote tijdsdruk tot stand gekomen. Daardoor is bij de selectie van kandidaten de ‘benodigde werknemerscompetentie minder strikt getoetst.’ De selectie van kandidaten liep bovendien gelijk op met de eerste grote oogstpiek in de tuinbouw. De deelnemende ondernemers konden niet wachten en hebben anderen aangenomen. ‘Het plaatsingsklimaat is daardoor niet optimaal geweest’, zo schrijft het college. Verder blijkt het vervoer voor veel werkzoekenden een probleem te zijn.
In het najaar wordt het project geèvalueerd. Aan de hand daarvan beslist Den Haag over de toekomst van het project.
Op vingers getikt
Rotterdam heeft inmiddels acht uitkeringen stopgezet omdat de betrokkenen onvoldoende medewerking bij het aannemen van werk verleenden. In totaal werden 24 uitkeringen beëindigd; zestien mensen zegden de uitkering zelf op, onder meer vanwege een andere baan of omdat ze verhuisden. Daarnaast werden 74 mensen op de vingers getikt omdat ze niet onvoldoende meewerkten, kregen 52 mensen een eenmalige korting op hun uitkering van 30 procent en kregen 17 mensen een maand lang geen bijstandsuitkering omdat ze zich niet aan de afspraken hielden. Als ze dat de volgende keer weer niet doen, worden ze opnieuw gekort.
Reacties: 12
U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.
Dit soort projecten moet je kleinschalig aanpakken met gemotiveerde werkzoekenden. Hierdoor ontstaat er een gunfactor waardoor werkgevers bereid zijn om extra te investeren in bepaalde beginnende werknemrs. De gemeente zal moeten zorgen voor een strakke begeleiding, dit kun je van een werkgever niet verwachten.
Welke tijdsdruk? Wel beschouwd is door onzorgvuldige voorbereiding het resultaat laag en was het geen tijdsdruk maar tijdverspilling...
Zelfs met een selectie van mensen die gemotiveerd zijn, is begeleiding noodzakelijk. Dat heeft niets te maken met onwil maar eerder met onmacht bij betrokkenen. Ik begeleid hoger opgeleide mensen die soms net zijn ontslagen daar zie ik dat ook.
Als je een selectie maakt van mensen die wel willen maar het gewoonweg niet kunnen, en hen begeleidt is zo'n traject waar ze leren hun verantwoordelijkheden weer op te pakken, dan zul je zien dat successen inspireren en de slagingskans wordt verhoogd. Zet je daar structureel onwillenden tussen, dan is dat project gedoemd te mislukken.
Laat het duidelijk zijn: de bijstand kan alleen bestaan als de belastingbetalers dit willen ophoesten. Al sinds jaar en dag wordt het sociaal vanget in nederland hoog gehouden. En dat de politiek nu moeilijk gaat doen, is vanwege het feit dat de burger vraag gaat stellen over de effectiviteit van het systeem. Mag het?
De uitkeringsgerechtigde moet zelf ook eens gaan nadenken over zijn positie. Het lijkt mij toch, dat het zijn eigen belang is, om aan het werk te gaan. Het is toch vreemd dat de gemeente de uitkeringsgerechtigde bijna moet dwingen om het werk te gaan. Nederland zit iedereen te helpen; zuid europa, banken, pensionado's, uitkeringsgerechtigden etc. En nu vinden mensen het vreemd dat politiek en burger tegen het systeem beginnen te schoppen.
Het uitkeringssysteem is bedoeld om mensen te helpen om een baanloze periode te overbruggen. Voor degene die denken dat dit een recht is voor een inkomensgarantie, dan vind ik dat de belastingbetaler ook in zijn gelijk staat om het systeem op te heffen via zijn vertegenwoordiger.
Als je vind dat iemand de keuzevrijheid heeft om geen baan te willen, prima, maar dan wil ik ook de keuzevrijheid hebben om hiervoor niet te willen betalen.
Een groot aantal mensen zal lang veel begeleiding nodig hebben, dat zorgt anderzijds ook weer voor werkgelegenheid. Het is belangrijker dat iemand werkt, ook al is bij sommigen parttime het hoogst haalbare, dan dat hij thuis zijn uitkering afwacht.
Van de zeven die aan het werk gegaan zijn, hebben er al tenminste 5 afgehaakt. Over het behaalde resultaat van 0.3% mag het Haags college lyrisch zijn en het ook als een ideaal behaald resultaat proberen te verkopen. Het volk is in ieder geval niet achterlijk.
De korting gegeven aan de 19 frequent te laat komers is zeer onterecht geweest. Openbaar vervoer naar de kassen is zeer slecht geregeld. Een reistijd van 1.5 uur is niet vreemd. Maar wil je op tijd komen dan veranderd die 1.5 uur plots in een dikke 2 uur en als je pech hebt zelfs in 2.5 uur. En daarna moet je dus 8 uur zwaar lichamelijk werk verrichten en ook nog 1.5 uur terugreizen. Met de 0.5 uur pauze mee ben je zo 12 / 12.5 uur van huis waarna je nog met het huishouden bezig moet.
Een ding staat vast ; integriteit en realiteitsbesef behoren niet tot de selectiecriteria waaraan wethouders of politici moeten voldoen.