Advertentie
sociaal / Nieuws

Jeugdwet wordt bureaucratisch monster

Het Adviescollege toetsing regeldruk Actal heeft forse kritiek op de Jeugdwet. Deze leidt tot meer in plaats van minder bureaucratie. Omdat er geen wettelijke basis is voor één kinddossier wordt daarnaast een groot knelpunt van de jeugdzorg niet opgelost.

09 juli 2013

Met de nieuwe Jeugdwet dreigt een uitdijend verantwoordings- en toezichtcircuit te ontstaan. De wet leidt in deze vorm tot meer in plaats van minder bureaucratie in de jeugdzorg. Opvallend, omdat analyses al jarenlang aantonen dat veel problemen in de jeugdzorg juist voortvloeien uit die bureaucratie en onnodige regeldruk.

Terugdringen

Dat stelt het Adviescollege toetsing regeldruk Actal in zijn advies aan staatsecretaris Van Rijn (VWS) over de Jeugdwet. Actal betreurt het dat het rijk niet het voortouw neemt om samen met gemeenten en inspecties een concrete doelstelling te formuleren om de bureaucratie terug te dringen.

Prestatieafspraken

Het vorige week ingediende wetsvoorstel bevat diverse voorschriften voor certificering, kwaliteitsregisters, landelijke inspecties en verantwoordingsinformatie. Volgens Actal is daardoor de kans groot dat er stapeling van toezicht optreedt, mede omdat gemeenten prestatieafspraken met zorgaanbieders maken. ‘Rechtmatigheid en doelmatigheid vereisen dat ook gemeenten toezicht en handhaving gaan uitoefenen. Zij zullen met het oog op een rechtmatige en doelmatige besteding van publieke middelen verantwoordingsinformatie willen ontvangen.' 

De dupe

'Op deze wijze wordt nationaal en lokaal toezicht gestapeld’, stelt Actal. De lasten komen uiteindelijk terecht bij de jeugdzorginstellingen en de professionals, voorspelt het adviescollege. Jeugdigen en hun ouders zijn uiteindelijk de dupe doordat er minder tijd voor hen overblijft.


Terughoudend

 Het rijk moet terughoudend zijn in het precies voorschrijven wat zorgaanbieders en professionals moeten doen, stelt Actal in zijn advies. Het kabinet heeft immers gekozen om de jeugdzorg te decentraliseren naar gemeenten. Dat houdt in dat bevoegdheden en verantwoordelijkheden aan gemeenten worden overgedragen. Het wetsvoorstel beschrijft echter nauwkeurig welke eisen worden gesteld, hoe het toezicht moet worden geregeld en hoe verantwoording moet worden afgelegd. Ook de Raad van State uitte in zijn advies over de Jeugdwet kritiek op de inperking van beleidsvrijheid van gemeenten.


Knelpunt

Een ander kritiekpunt van Actal is dat het wetsvoorstel geen wettelijke borging biedt voor de informatie-uitwisseling tussen verschillende jeugdhulpverleners. Ook is er geen wettelijke basis voor het vastleggen van informatie in één dossier. ‘Het risico is groot dat jeugdigen en hun ouders telkens opnieuw hun problemen moeten vertellen en dezelfde informatie moeten aanleveren om de noodzakelijke jeugdhulp te krijgen. Een groot knelpunt van de jeugdzorg wordt niet opgelost’, aldus Actal.

Reacties: 6

U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.

Harry Beinema / Raadslid
Kreeg een dergelijk rapport nu 'ns net zoveel aandacht als Heleen Mees... Maar neen, dat zal niet gebeuren, want politici, ambtenaren en de hele omringende cirkel van belanghebbenden denken bewust en onbewust vooral aan zichzelf, hun baan en wat dat straks voor de betreffende kinderen betekent, ach, dat zien we dan wel weer.
yvonne morselt / toezichthouder
Mogen we er op rekenen dat kamerleden hiet goede nota van nemen en voorkomen dat deze voorspelling uitkomt? Heb vertrouwen, laat mensen gewoon kinderen en jongeren helpen, geef ruimte binnen algemene kaders. Benader niet steeds met wantrouwen. We hebben geen energie, tijd en geld meer voor onnodige bureaucratie!
Marjolein Hins / Directeur
Bureaucratie ontstaat als niemand verantwoordelijkheid durft te nemen en alles buiten zichzelf in het systeem legt.

Om bureaucratie terug te dringen hebben we mensen nodig die zuiver en transparant handelen en staan voor wie ze zijn. Mensen die persoonlijk leiderschap nemen en dit leven.

Dus zullen we eerst onze aandacht moeten geven aan het versterken van onszelf door persoonlijke ontwikkeling en het ontwikkelen van communicatievaardigheden.



Dat is dé manier om de relatie met onszelf en die met anderen te veranderen en bureaucratie los te kunnen laten!
Ilja
Ah hou toch op.



De zogenaamde professionals zijn geen professionals, maar zijn slechts een stel machtswellustigen die hun spelling niet eens op orde hebben.



Jeugdzorg gevallen zien de bui al hangen, zij weten zeer goed dat gemeenten niet zomaar van plan zijn portemonnee te trekken voor iedere verzinsel van jeugdzorg.



Vooral kleinere gemeenten gaan harde bewijzen eisen van jeugdzorg betreft hun aanvragen voor financiering van OTS en UHP, en dat is voor jeugdzorg een groot probleem, want grootste gedeelte van OTS en UHP zijn verzonnen, dat is gedaan puur om valselijk hoge cijfers aan de overheid te presenteren, om zo maximale subsidie te vangen.



Nog e en jeugdzorg, en tegen jullie volgt een berg schadeclaims voor het express kapot maken van duizenden gezinnen puur om jullie baantje veilig te stellen, dan volgt er een hele snelle faillissement.
Ilja
Om bureaucratie terug te dringen hebben we mensen nodig die zuiver en transparant

@Door Marjolein Hins (social innovator) op 9 juli 2013 09:52



Hahah.

Deze mensen zul je nooit bij jeugdzorg vinden, daar zitten alleen typetjes die tot het bittere einde hun leugen zullen verdedigen.



Fraude, valsheid in geschrifte, chantage en opzettelijk niet aan waarheidsbevinding doen zijn bij jeugdzorg een harde regel.



Oh en jeugdzorg verschuilt zich achter een rechter alleen als het hun uitkomt, als het uitspraak niet in hun voordeel is dan laat jeugdzorg weten dat rechter niet goed naar de zaak heeft gekeken en weigeren zij uitvoer te geven aan de uitspraak ( blijven brutaal doorgaan met gijzelen van kinderen ), politie doen in dat geval ook niets.
Rie Schenkelaars / Manager Bedrijfsvoering
Het meest prettige uitgangspunt voor beleid is welk vraagstuk lossen we op. Mijns inziens dient in de jeugdwet de zorg aan de cliënt centraal te staan. Belangrijk is daarbij kennisdeling tussen de diverse ondersteunende instanties om de juiste dienstverlening te geven en de cliënten niet onnodig lastig te vallen met het weer moeten vertellen van het probleem. Dat wordt in de jeugdwet dan weer niet geregeld. Gelukkig wel wordt het wantrouwen weer verder ingericht met de vele verantwoordings- en toezichtstructuren. Het is nog nooit gelukt met veel toezicht en verantwoording fraude en ongewenste uitwassen tegen te gaan. Laten we nu die middelen die daar weer voor nodig zijn inzetten voor de dienstverlening aan de cliënt of als het echt niet anders kan als forse bezuiniging om de dienstverlening betaalbaar te houden!
Advertentie