of 59250 LinkedIn

Jeugdhulpcontract voor zeker vier jaar

De aanbesteding van de jeugdhulp heeft Alphen aan den Rijn en Kaag en Braassem flink wat werk gekost. De rechter zette een streep door de eerste Europese aanbesteding. Met een jaar vertraging kon de nieuwe aanpak dan toch van start. Er ligt nu een contract voor vier jaar, met de optie tot verlenging van nog eens vier jaar.

De aanbesteding van de jeugdhulp ging bij de gemeenten Alphen aan den Rijn en Kaag en Braassem niet direct over rozen. De rechter zette een streep door de eerste Europese aanbesteding. Met een jaar vertraging kon de nieuwe aanpak dan toch van start. Nu ligt er een contract voor vier jaar, met de optie tot verlenging van nog eens vier jaar.

Sturingsmiddel

‘De wijze van inkoop is een belangrijk sturingsmiddel waarmee je bepaalde doelen kunt realiseren’, stelt de Alphense projectleider inkoop jeugdhulp Anja Krijnberg. Alphen aan den Rijn en Kaag en Braassem hadden een duidelijk doel voor ogen. De jeugdhulp moest echt anders, waarbij integrale aanpak en de betrokkenheid van het lokale netwerk belangrijke speerpunten waren. Daarnaast wilden gemeenten de uitvoering in handen van één aanbieder geven, de professionals de ruimte gunnen om te doen wat nodig is en aanbieder én gemeenten met zo minder mogelijk bureaucratische rompslomp opzadelen. Het resultaat telt; er hoeft niet over producten en het aantal uren hulp worden gerapporteerd. Uitgezonderd de gesloten jeugdhulp, jeugdbescherming en -reclassering en Veilig Thuis – die in regionaal verband worden ingekocht – besloten Alphen en Kaag en Braassem voor de inkoop van de overige specialistische jeugdhulp vanaf 2017 samen op te trekken. In 2015 en 2016 werd alle jeugdhulp regionaal ingekocht.


Geen wachtlijsten

De visie werd vertaald in een Aanbestedingsdocument. Per 2017 wilden de gemeenten een driejarige overeenkomst met één aanbieder sluiten. Er was ook een budgetplafond vastgelegd en in het Aanbestedingsdocument stond verder dat er geen wachtlijsten mochten ontstaan en dat de gecontracteerde zorgverlener zelf alle financiële risico’s moest dragen. Er zou op kwaliteit worden gegund, niet op prijs. Via Tendernet werd de opdracht Europees aanbesteed.

 

Voorzieningenrechter

Na de voorlopige gunning stapten de verliezende inschrijvers naar de voorzieningenrechter die de bezwaarmakers in het gelijk stelde: de risicoverdeling tussen gemeenten en zorgverlener was ‘disproportioneel’. De gemeenten gingen in hoger beroep, maar verloren.

‘We wisten toen hoe we ons Aanbestedingsdocument beter moesten maken, zoals op het punt van de disproportionele risicoverdeling. We hebben onder meer een ontsnappingsmogelijkheid veel beter geborgd. Als er iets in de populatie buiten de schuld van de aanbieder gebeurt, dan is dat aanleiding om met elkaar in gesprek te gaan. Een ander belangrijk verschil is dat we een gunningscriterium op prijs hebben gemaakt. De aanbieders hebben dan de mogelijkheid risico’s in de prijs te verdisconteren; dat was een concreet onderdeel uit het arrest.’

 

Looptijd contract

Een belangrijk verschil was ook dat de looptijd van het contract van drie naar vier jaar werd opgeschroefd, met de optie tot verlenging van twee keer twee jaar. ‘Uit onderzoek blijkt dat in jaar drie of jaar vier de investeringen financieel gaan renderen. Als je een contract voor drie jaar afsluit, heeft de aanbieder er onvoldoende de revenuen van. Die wil in de initiële contractperiode al wat winst pakken.’ Dit keer was de aanbesteding wel succesvol en is GO! voor de jeugd vanaf januari dit jaar verantwoordelijk voor de jeugdhulp in de beide gemeenten.

 

Lees het hele artikel in Binnenlands Bestuur nr. 13 van deze week (inlog)

 

Verstuur dit artikel naar Google+

Gerelateerde artikelen

Reageer op dit artikel
















Even geduld a.u.b.