Advertentie
sociaal / Nieuws

IPO: korting budget jeugdzorg ‘onbehoorlijk’

De voorgenomen budgetkorting van 32 miljoen op jeugdzorg per 2013 zal leiden tot langere wachtlijsten en kwaliteitsverlies, stelt het Interprovinciaal Overleg (IPO). Het roept de Tweede en Kamer op om hiermee niet akkoord te gaan.

29 oktober 2012

De korting van 32 miljoen euro op het budget voor jeugdzorg per 2013 is onacceptabel. Het is onverenigbaar met de groei aan hulpvragen en daarmee maatschappelijk onverantwoord. Ook druist het in tegen eerdere gemaakte afspraken met het kabinet.

Doeluitkering

Dat stelt het Interprovinciaal Overleg (IPO) in een brief op poten aan de Tweede en Eerste Kamer.  Het IPO roept de Kamers op om staatssecretaris Marlies Veldhuijzen van Zanten (VWS, CDA) terug te fluiten. Het IPO vindt dat de doeluitkering vrijwillige jeugdzorg voor 2013 op ‘tenminste’ het niveau van 2012 moet worden vastgesteld. Het gaat dan om bijna 1,1 miljard euro. De Tweede Kamer debatteert volgende week over de voorgenomen budgetkorting van 2,65 procent per 2013.

 

Ambulante jeudgzorg

Er is nog steeds een toenemende vraag naar – met name- ambulante jeugdzorg en pleegzorg. Het Sociaal Cultureel Planbureau gaat uit van een groei van 4,1 procent over 2012 en 4,2 procent over 2013. Tegenover een groei van in totaal 8,3 procent dreigt een daling van de doeluitkering met 2,65 procent. Daarmee groeit het gat tussen beschikbare middelen en behoefte aan jeugdzorg met bijna 11 procent, stelt het IPO.

Groei wachtlijsten

De dreigende korting is niet op te vangen met verdere efficiencyverbetering. Ook een verdere verschuiving van residentiële zorg naar ambulante zorg is niet reëel, zo schrijft het IPO aan de Kamerleden. De voorgenomen korting zal leiden tot minder zorgcapaciteit, meer wachtlijsten en kwaliteitsverlies, zo waarschuwt het IPO.

Decentralisatie gemeenten

Met de voorgenomen korting schendt de staatssecretaris bovendien de Bestuursafspraken die met het kabinet Rutte I zijn gemaakt. De bezuiniging op de jeugdzorg zou pas plaatsvinden nadat de provinciale jeugdzorg naar gemeenten is gedecentraliseerd. Die decentralisatie staat per 2015 op de rol. Bovendien betekent een extra korting met ingang van 2013 in wezen ook een hogere bezuiniging op de jeugdzorg dan in de Bestuursafspraken is vastgelegd, vindt het IPO.

Bestuurlijk onbehoorlijk

Los van de inhoudelijke en daarmee samenhangende financiële argumenten tegen de voorgenomen korting, stelt jet IPO dat de handelwijze van de staatssecretaris ‘bestuurlijk onbehoorlijk’ en ‘juridisch onjuist’ is.

Termijn overschreden

De doeluitkering mag alleen worden verlaagd als er minder behoefte is aan de doeluitkering. Met de verwachte groei is daarvan geen sprake. De staatssecretaris wil nu deze regel nu veranderen zodat ze per 2013 toch kan korten. De wettelijke termijn hiervoor is echter overschreden. Dat had voor Prinsjesdag geregeld moeten zijn.

Reacties: 2

U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.

nieuwsgierige ambtenaar
Als we deze groei nog een paar jaar volhouden is de "vraag" verdubbeld. Bij een min of meer gelijkbijvende populatie dringt de vraag zich op of dat komt door een verandering in de vraag of een verandering in het aanbod. Dat laatste gaat nu niet gebeuren en ik denk dat we daar blij mee mogen zijn. Nog even en 1 op 2 is "slachtoffer".
Insider jeugdzorg
Die korting kan best. Laat alle BJZ's eerst maar eens aantonen wat zij met het geld voor wachtlijstbestrijding hebben gedaan. Volgens rekenkamers in meerdere provincies en stadsgewesten is at nameljk niet aan de kinderen besteed maar aan dure hoofdkantoren, reorganisaties die geen resultaat garanderen (zie Amsterdam en de opschepperij rondom ene achterhaad INK-model) en reisjes voor het management naar internationale congressen en declaraties.



Ook onmiddelijk schrappen: alle dure bijscholing van jeugdzorgmedewerkers in het kader van 'professionalisering'. Met cursussen en bijspijkeren maak je de jeugdzorg niet beter, dat is alleen maar een mantra van Jeugdzorg Nederland om de aandacht van het falen af te leiden. Maar het gaat om flutcursussen aan medewerkers die gewoon een te laag niveau hebben. En de effectiviteit is niet bewezen, dus zonde van belastinggeld.



En natuurlijk moeten de salarissen van instellingsdirecteuren naar beneden. Het is absurd dat jeugdzorgbaasjes van maar liefst honderden instellingen allemaal net zo veel verdienen als ministers. Maar dan wel bezuinigen op kinderen en wachtlijsten laten oplopen.



Als laatste, alle instellingen die in dure kantoren zitten moeten worden gekort totdat ze een goedkoop kantoor betrekken op een goedkope locatie.



Er zit geld genoeg in de jeugdzorg, maar het blijft hangen aan de strijkstok van mismanagers. Daarbij geholpen door het IPO dat misstanden toedekt en bestuuders indekt.
Advertentie