Advertentie
sociaal / Nieuws

Gouda kiest voor een loket voor alle sociale hulpvragen

Gouda heeft sinds deze week een centrale toegang voor alle sociale hulpvragen. Daarnaast al voortaan zo veel mogelijk een contactpersoon het aanspreekpunt voor Gouwenaars zijn, ook als zij verschillende problemen hebben

07 januari 2021
loket-balie.png

Gouda heeft een streep gezet door de verschillende toegangsloketten voor jeugdhulp, Wmo, werk en schuldhulpverlening. Vanaf de start van dit jaar is er een centrale toegang voor alle sociale hulpvragen.

Een aanspreekpunt

Naast dat ene loket zal voortaan zo veel mogelijk een contactpersoon het aanspreekpunt voor Gouwenaars zijn, ook als zij verschillende problemen hebben. De centrale toegang kan telefonisch, digitaal of via een bezoek aan het Huis van de Stad worden benaderd.  

 

Samenhang

‘Niet het systeem, maar de vraag van de inwoner staat centraal. Problemen rond inkomen, wonen en ondersteuning hangen vaak nauw met elkaar samen. Juist daarom is het zo belangrijk deze problemen ook in samenhang te bekijken en in goed overleg met de betrokkenen te komen tot een passende oplossing’, stelt wethouder Corine Dijkstra (maatschappelijke ondersteuning, jeugd, ChristenUnie). ‘Via één centrale toegang hoeven Gouwenaars niet meer op verschillende plekken hun verhaal te doen en krijgen ze ook bij ingewikkelde hulpvragen de ondersteuning die past bij hun persoonlijke situatie’, vult wethouder Rogier Tetteroo (werk en inkomen, PvdA) aan.

 

Gedragsproblemen

Inwoners uit Gouda die werk zoeken, hulp bij schulden en armoede en begeleiding en ondersteuning bij psychische en lichamelijke beperkingen nodig hebben, kunnen bij het ene loket terecht. Maar ook aanvragen van speciaal leerlingenvervoer, aanpassingen aan een woning, vragen over een kind met gedragsproblemen of als de zorg voor naasten teveel wordt, vallen onder de zogeheten sociale hulpvragen waarvoor bij het centrale loket kan worden aangeklopt.

 

Aanvragen en verlengen van jeugdhulp loopt voortaan ook via de toegang van de gemeente. Daarvoor moesten inwoners tot voor kort aankloppen bij het Sociaal Team.

Reacties: 3

U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.

Thelma van Petersen / directeur
Ervaringsdeskundige René heeft een terecht punt. Privacy en een prettige gespreksomgeving voor inwoners zijn belangrijk en dit was niet optimaal. Daarom worden de spreekkamers bij de gemeente Gouda uitgebreid en aangepast.
Hans / afdelingsmanager
Ben benieuwd naar de wachttijden bij dat ene loket. Je kunt beter zo'n zorgloket van een gemeente mijden; krijg je ook niet de hoop dat ze je ergens mee kunnen helpen
René / bel.adv.
Ik zou nooit voor een intake gesprek meer naar "Huis van de stad" gaan. Door het ontbreken van voldoende spreekkamers in het nog nieuwe "Huis van de stad" in Gouda vinden alle intake gesprekken voor bijv. aanvraag om bijstand toch al in een grote ruimte plaats, waarbij er geen enkele privacy is. Dan is het instellen van 1 centrale toegang naar sociale hulpvragen maar een kleine stap.
Advertentie