Advertentie
sociaal / Nieuws

Gemeenten: meer bevoegdheden fraudeaanpak

Gemeenten willen meer bevoegdheden om uitkeringsfraude op te sporen. De Utrechtse wethouder van Sociale Zaken, Rinda den Besten, heeft woensdag een bericht hierover in de Volkskrant bevestigd.

07 september 2011

Koppelen

Den Besten vertegenwoordigt haar collega-wethouders in het overleg met het ministerie van Sociale Zaken over de aanpak van fraude met uitkeringen. Ze wil dat het mogelijk wordt om onder meer de bijstandsadministratie, de woningadministratie, de gemeentelijke basisadministratie en de Belastingdienst te koppelen.

 

119 miljoen 

Staatssecretaris Paul de Krom van Sociale Zaken maakte dinsdag bekend dat er vorig jaar voor 119 miljoen euro aan uitkeringsfraude is opgespoord, 1 miljoen meer dan in 2009. 'Hartstikke mooi', vindt de PvdA-wethouder. 'Maar het ministerie kan meer doen.' Bestanden koppelen is nu verboden om privacyredenen. Maar volgens Den Besten is anonimiteit te waarborgen. 'Alleen met mensen waarbij na de koppeling een rood lampje gaat branden, ga je verder. De rest gooi je weg.'

 

Studiebeurzen

Ook wil ze de studiefinanciering betrekken bij fraudeonderzoeken. In Utrecht krijgen volgens haar veel studenten een beurs voor uitwonenden, terwijl ze nog thuis wonen. 'Iedereen weet dat dat gebeurt. We kunnen het aanpakken als het ministerie van Onderwijs meedoet aan de landelijke stuurgroep voor fraudeaanpak.' Het koppelen van bestanden hoeft wat Den Besten betreft niet per se door gemeenten te gebeuren. 'Dat kan ook bij een andere instantie. Als iemand het maar doet.'

 

Reactie De Krom

Staatssecretaris De Krom heeft in een reactie laten weten te  bekijken of gemeenten in de aanpak van uitkeringsfraude meer mogelijkheden kunnen krijgen om bestanden te koppelen.

Reacties: 4

U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.

faber
Gemeenten hebben genoeg bevoegdheden maar ze gebruiken ze niet om politieke redenen of omdat het duur is. Bestandskoppeling als oplossing voor alles is een vlucht vooruit; een overspannen hoge verwachting van ict-oplossingen die uiteindelijk op teleurstellingen uitdraaien. Fraude opsporen is arbeidsintensief, fraudeurs vervolgen eveneens en het levert niet of nauwelijjks iets op omdat het meestal om kale kippen gaat. Ik schat in dat voor het daadwerkelijk incasseren (dus niet op papier terugvorderen en nooit een euro ontvangen) van 1 euro fraude ook 1 euro aan kosten gemaakt wordt. Er wordt overigens alleen al voor circa 4 euro miljard aan bijstand verstrekt. Een opgespoorde fraude van 119 euro miljoen (als dat tenminste allemaal bijstandsfraude is) is dus amper 3%.
gerrie
Waar zijn gemeente nu helemaal mee bezig??
alexander / ambtenaar
Vanuit mijn vroegere bijstandspraktijk ondersteun ik het verhaal van Faber volledig.
Het verhaal van deze wethouder is preken voor de buhne.
Marc Albers
Deze reactie heb ik net ook al geplaatst, maar hier past hij ook :

Fraude : Het bewust onrechtmatig onttrekken van gelden, goederen of diensten aan de gemeenschap voor eigen gewin.....

Het meeste is hierover al gezegd en uiteraard moet fraude aangepakt worden. Deze eenzijdige stemmingmakerij komt van lieden met enorme klonten boter op hun hoofd. De fraude bij werknemers ligt toch veel hoger ? Denk eens aan ziekmelding, terwijl je een kater hebt of wel op je werk verschijnen, maar niets doen, dat meegenomen potlood en blocnote voor thuis, privézaken regelen in door anderen betaalde tijd, het liefst met de baas zijn telefoon. Of …. Eh … dat “slim”, maar zeer immoreel invullen van de belastingpapieren. Iets waar de gemiddelde uitkeringsontvanger nooit aan toe komt, omdat het lage inkomen zich daar niet toe leent.
Over “Fraudeonderzoek” dat enorm fout gaat hoort u nooit, dus verwijs ik graag naar …. www.dmmgm.nl/act110823_mondige_wint_rechtzaak.html
Met vriendelijke groet,
Marc
Advertentie