Advertentie
sociaal / Nieuws

Gemeenten kunnen plannen jeugdzorg niet compleet maken

Regio's hebben niet genoeg duidelijkheid over de financiële kant van de decentralisatie jeugd. Daardoor bestaat het risico dat de zorg niet gegarandeerd kan worden.

05 oktober 2013

Het gaat de 41 regio’s die plannen maken voor de transitie jeugdzorg niet lukken om – zoals het rijk wil – op 31 oktober transitiearrangementen te maken met daarin concrete afspraken over de continuiteit van die jeugdzorg. Dat concludeert de Transitiecommissie Stelselherziening Jeugd (TSJ) onder leiding van Leonard Geluk. Het ontbreekt de regio’s daarvoor aan duidelijkheid over het beschikbare budget.

Positief
De TSJ onderzoekt voor het rijk hoe het vordert met het decentralisatieproces jeugdzorg. In november zal de commissie de ‘transitiearrangementen’ beoordelen. In een tussenreportage is nu onderzocht hoe het proces loopt. ‘Het algemene beeld is positief’, schrijft Geluk. Hij spreekt van een versnelling en een verdieping van het transitieproces bij gemeenten, aanbieders en Bureaus Jeugdzorg.

Duidelijkheid
Minder positief is de commissie over de duidelijkheid over de financien voor gemeenten. De Rekenkamer liet in juni al weten dat het ministerie snel met betere cijfers moet komen. Vanuit gemeenten werd de afgelopen tijd ook veel geklaagd over het feit dat staatssecretaris Martin van Rijn (PvdA, VWS) pas in de meicirculaire van 2014 duidelijkheid geeft over het precieze budget. De TSJ steunt gemeenten hierin.

Concrete afspraken
Gemeenten kunnen geen concrete afspraken maken als niet duidelijk is over welke bedragen gesproken wordt, vindt de TSJ. ‘Regio’s kiezen ervoor in deze situatie het maken van definitieve afspraken uit te stellen. De TSJ acht dit een serieus risico: als op een later moment blijkt  dat afspraken niet gemaakt worden, is zorgcontinuïteit niet gegarandeerd.’ De TJS beveelt Van Rijn aan vóór 1 december duidelijk te maken wat het budget zal zijn. Van Rijn heeft inmiddels gemeld dat die duidelijkheid er wat hem betreft dit jaar nog komt.

Bureaus Jeugdzorg
Andere aanbevelingen van de commissie zijn dat Van Rijn samen met de VNG voor 1 november 2013 afspraken maakt met zorgverzekeraars over de manier waarop zorgverzekeraars gemeenten ondersteunen bij de voorbereiding op hun nieuwe taken. De 41 regio’s moeten op hun beurt uiterlijk in december van dit jaar de Bureaus Jeugdzorg de duidelijkheid geven over de manier waarop de verschillende functies van de BJZ’s vanaf 1 januari 2015 uitgevoerd worden. Van Rijn moet hierin, aldus de TSJ vanuit zijn stelselverantwoordelijkheid voor het slagen van de decentralisatie de regie nemen om die duidelijkheid over de positie van BJZ’s te bevorderen.

Reacties: 4

U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.

H. Wiersma / sr. beleidsadviseur (gepens.)
Na 8 jaar bureaucratisch geklungel in de voorbereidingstijd hoogste tijd dat er nu op korte termijn spijkers met koppen worden geslagen.
True
Transitiearrangementen, zo te lezen wordt er grof verdiend aan jeugdzorg.

Laat het zielige kind maar weg, doet denken aan die ranzige dierenleed spotjes.
Janicos / Onderzoeker
Meneer Geluyk handelt naar zijn naam. Op goed geluk. Wat hij zich niet realiseert is dat de goegemeente zand in de ogen krijgt gestrooid. Een voorbeeld: vorige week was meneer Teeven op bezoek in Rotterdam. Meneer T. heeft opgepoetste cijfers, een toneelstukje en zwetende, breeduit lachende bestuurders gezien. Wat hebben we gelachen en onzelf geprofileerd! De werkvloer is daarentegen ziek, zwak en misselijk van het geheel. Gehandicapte werknemers wordne weggepest of weggezet op onverkiesbare plaatsen. De zweep gaat erover, er wordt een vorm van siegheil management bedreven en dat allemaal om de politiek zijn zin te geven en hun baantje te laten houden. Er wordt openlijk gehoopt op een makkelijker ontslagrecht: dan kunnen er per direct mensen uit. Leve het Nederlandse management en de politiek. Nederland is overgeleverd aan bankiers en frauderrende bestuurders die niets meer lijke te willen dan leuke baatjes in brussel of de VN. Ook de familie en vriendkring die het transitie arrangement komen uitvoeren graait vrolijk mee. Men is niet of nauwelijks aanspreekbaar en doet maar wat. Communicatie is er niet en verboden. Stel dat de andere instellingen iets weten of horen. Gelukkig accepteren Nederlanders al eeuwen dat ze worden miskend en uitgebuit. Nederland mag voor de eigen en andermans crisis betalen en fors ook. Het kleinste jongetje van de klas, dat groot wil lijken en groot wil doen. Dat wordt vast lachen, als het niet zo'n drama was..
Hannes Haganum / kritisch lezer
Het is een pure bezuinigingsmaatregel waarbij het belang van de cliënten geen enkele rol speelt. Het wordt weer zo'n Hollands gezellschapsspel met te veel managers aan tafel die mooie en vage opdracht weggeven aan bevriende en veel te dure adviseurs. Voor de huidige maatregelen bestaat geen enkel maatschappelijk raagvlak meer, maar alles gaat gewoon door in de polder. De geschiedenis kan ons veel leren over de macht van regenten en hun vriendenkring en wat voor sukkels de Hollandse burgers zijn. We kunnen nog veel leren van andere EU-landen, zelfs van Griekenland.
Advertentie