of 63966 LinkedIn

G4 luidt noodklok over ongelijkheid in onderwijs

De ongelijkheid tussen verschillende groepen schoolgaande kinderen baart de wethouders al lange tijd zorgen. Maar de coronacrisis vergroot die verschillen en 'drukt ons met de neus op de feiten', schrijven de wethouders van Amsterdam, Den Haag, Rotterdam en Utrecht.

De onderwijswethouders van de vier grote steden laten in een brief aan onderwijsminister Arie Slob weten dat het tijd is om de kansenongelijkheid in het onderwijs aan te pakken. Ze pleiten voor een landelijk actieplan met een langetermijnvisie. 

Neus op de feiten
De ongelijkheid tussen verschillende groepen schoolgaande kinderen baart de wethouders al lange tijd zorgen. Maar de coronacrisis vergroot die verschillen en 'drukt ons met de neus op de feiten', schrijven de wethouders van Amsterdam, Den Haag, Rotterdam en Utrecht. Daarom pleiten ze voor een 'Nationaal Plan gelijke onderwijskansen en wegwerken achterstanden'.

Bijles
'We weten dat de sociaal economische situatie van ouders voor een heel groot gedeelte de schoolcarrière van leerlingen en scholieren bepaalt', aldus de wethouders. Mogelijkheden om achterstanden in te lopen, zoals bijles, komen te weinig terecht bij de groep kinderen die ze het hardst nodig hebben. Bovendien hebben scholen met veel kwetsbare kinderen vaak extra veel moeite om goede leraren te vinden.

Tweedeling
Incidentele en lokale programma's om de achterstanden in te lopen, boeken nog te weinig resultaat, stellen de wethouders. Daarom is een landelijk actieplan nodig met een lange adem: 'De kansenongelijkheid laat zich immers niet oplossen binnen de vier jaar van een kabinetsperiode.' Zo niet, dan zal er een tweedeling in de maatschappij ontstaan en blijft talent onbenut.

Selectiemoment
Het plan zal zich wat de wethouders betreft in ieder geval moeten richten op gelijke toegang tot peutervoorzieningen voor alle kinderen van nul tot vier jaar, om achterstanden op jonge leeftijd te voorkomen. Ook moet extra leertijd gericht zijn op de kinderen die dat het meest nodig hebben, zodat die wordt ingezet om achterstanden te verkleinen en niet om voorsprongen te vergroten. Verder moet het selectiemoment voor de middelbare school uitgesteld worden, en ten slotte moet het salaris van leraren omhoog.

Verstuur dit artikel naar Google+

Gerelateerde artikelen

Reageer op dit artikel
















Even geduld a.u.b.

Reactie op dit bericht

Door Hans op
Als ik in het kader van de Covid-19 vaccinatie lees hoe al die tienduizenden illegalen in Amsterdam (landelijk zijn het er nog veel meer) moeten worden bereikt, dan lijkt mij de ongelijkheid in het onderwijs schier onoplosbaar.