Advertentie
sociaal / Nieuws

Forse toename klachten dienstverlening Rotterdam

Bij de gemeentelijke ombudsman is het aantal klachten over de gemeente Rotterdam in vier jaar tijd met bijna de helft toegenomen. Vooral burgers die in de bijstand zitten, zijn de dupe van de geconstateerde onbereikbaarheid, miscommunicatie en gebrek aan flexibiliteit. Het college erkent de problemen en stelt in een reactie met man en macht aan oplossingen te werken.

25 maart 2014

Het aantal klachten over de gemeente Rotterdam dat bij de ombudsman binnenkomt, is in vier  jaar tijd met bijna de helft toegenomen. Vooral burgers die in de bijstand zitten, zijn de dupe van de geconstateerde onbereikbaarheid, miscommunicatie en gebrek aan flexibiliteit.

Gemeenten kan problemen niet aan

Dat blijkt uit het vandaag gepubliceerde jaarverslag 2013 van de gemeentelijke ombudsman. ‘De economische crisis laat zich in Rotterdam in volle hevigheid gelden. De dienstverlening van het cluster Werk en Inkomen sluit hier niet op aan’, stelt de gemeentelijke ombudsman Anne Mieke Zwaneveld in het jaarverslag 2013. Volgens de ombudsman lijkt het er op dat de gemeente de problemen niet aan kan. Het college erkent dat er forse problemen zijn. In een reactie op het snoeiharde rapport laat verantwoordelijk wethouder Marco Florijn (Werk, Inkomen en Zorg, Bestuur, PvdA) weten dat met man en macht aan oplossingen wordt gewerkt.


Schrijnende gevolgen

De gemeente neemt vaak geen verantwoordelijkheid voor de effecten van traag en onjuist handelen, met alle schrijnende gevolgen van dien, zo blijkt uit het jaarverslag. ‘Je maakt steeds vaker mee dat mensen echt boos en wanhopig zijn als ze zich bij ons melden. Sommigen krijgen problemen met de Belastingdienst, anderen belanden in eindeloos juridisch getouwtrek of kunnen zelfs hun huis kwijtraken’, aldus Zwaneveld.


Topje van de ijsberg

Als bijstandsgerechtigden maanden zonder inkomen zitten en geen antwoord krijgen op hun vragen, wenden zij zich tot de ombudsman. ‘Uiteindelijk stapt maar een klein percentage van de mensen die in de knel raken naar de ombudsman. Wat wij zien is het topje van de ijsberg’, aldus Zwaneveld, die zich daarom grote zorgen maakt.

Dieptepunt

Dieptepunt in de gemeentelijke dienstverlening vormde volgens de ombudsman de gang van zaken na de aanbesteding van de thuiszorg in 2013 en de daaruit voortvloeiende veranderingen. Burgers die van hulp aan huis afhankelijk zijn, zijn ‘onvoldoende en onjuist geïnformeerd over de veranderingen’. Wie informatie wilde hebben, werd door de gemeente en de thuiszorgorganisatie van het kastje naar de muur gestuurd.

Onrust

De wijzigingen in de organisatie van de thuiszorg hebben veel onrust en onduidelijkheid veroorzaakt onder een grote groep kwetsbare Rotterdammers. ‘Komend  jaar staan er andere grote veranderingen op stapel, zoals de overgang van de jeugdhulp naar de gemeente. Ik zal dat met grote aandacht volgen’, waarschuwt Zwaneveld in het jaarverslag.

Ook klachten over Belastingdienst

Ook over de Belastingdienst en Vastgoed (Stadsontwikkelingen) zijn veel klachten binnengekomen, onder meer van leveranciers wiens rekeningen veel te laat worden betaald. Als de gemeente geld op een onjuist rekeningnummer stort, moet de rechtmatige ontvanger eerst wachten tot het geld is teruggehaald, voordat hij betaald krijgt. ‘Geld halen bij burgers lijkt makkelijker dan geld betalen’, concludeert de ombudsman.

Door het stof

In een reactie op het jaarverslag gaat het college diep door het stof, maar voert tegelijkertijd verzachtende omstandigheden aan. Zo zorgt de stijging van het aantal aanvragen voor een bijstandsuitkering voor een achterstand in het afhandelen daarvan, waardoor het aantal klachten toeneemt. Inmiddels zijn sinds het najaar 2013 op diverse fronten verbeteracties in gang gezet, laat wethouder Florijn weten. Er worden bij Werk en Inkomen nieuwe medewerkers geworven en vanaf het najaar zijn tijdelijke krachten ingezet.

Landelijk probleem

Het steeds groeiende aantal mensen wat een bijstandsuitkering of bijzondere bijstand aanvraagt, zorgt er echter voor dat er voor het afhandelen van die aanvragen steeds meer gekwalificeerde medewerkers nodig zijn die niet van de een op andere dag te vinden zijn, tekent Florijn daar bij aan. Dit leidt tot onderbezetting en achterstanden in het afhandelen van uitkeringsaanvragen. Volgens de gemeente Rotterdam is dit een landelijk probleem: vanwege het grote aantal aanvragen voor uitkeringen is er een grote vraag naar gekwalificeerde medewerkers die in steeds mindere mate voorhanden zijn.

Controlehuisbezoeken

De informatievoorziening over de huishoudelijke verzorging had ‘op een aantal onderdelen’ beter gekund, erkent Florijn. Dit had in de overgangsfase kunnen leiden tot vermindering van het aantal klachten. De gemeente heeft wel meer tijd uitgetrokken voor de herindicatie van cliënten door hen thuis te bezoeken. Daarnaast houdt de gemeente de kwaliteit van de dienstverlening van de huishoudelijke verzorging nauwlettend in de gaten. De gemeente legt hiertoe onder meer controlehuisbezoeken af om te monitoren of de aanbieders hun werk goed doen.

Reacties: 7

U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.

Groenberg
Goh. Zien we nu zowaar de negatieve gevolgen van megalomane reorganisatie die door vorige gemeentesecretaris van Gils is ingezet en waar de gemeente nu al ruim 3 jaar in zit?



Ah nee, wat zeg ik nou voor geks. Dat kan het toch niet zijn. Hoe langer en hoe meer reorganiseren hoe beter. Ik zeg, we roepen nog een aantal keer luid "meer met minder" en zingen het lied van de synergie.



Zo. Alles is weer goed. Als die burgers ons tenminste niet bruut storen in onze brainstormsessie.





Hans / ambtenaar
Dit is zooooo herkenbaar. Ik werk zelf bij een gemeentelijke sociale dienst. Er zijn minder mensen, maar die moeten meer werk verrichten. Iedereen zit aan zijn taks. Ik slaap er slecht van 's nachts. De direktie erkent de problemen, maar er gebeurt weinig.
Freek de Wit / ontslagen
In Nijmegen is het nog erger! Daar wordt wegens een paar tientjes aan bijschrijvingen de hele uitkering gestopt, teruggevorderd en verhoogd met een boete gelijk aan de teruggevorderde uitkering....of ze proberen het bezit van de ouders bij leven te claimen en te kapen....en je wordt onder dwang te werk gesteld via bureau "ArbeitSchnel!"....
Kaas !
ja Freek, het linkse gemeentebestuur zit er niet voor jou maar voor zichzelf en voor de Europese unie.
eric / directeur adviesbureau
Waar de wethouder spreekt, dat er te weinig gekwalificeerde krachten zijn is gewoonweg onzin. Er zitten nog vele consulenten op de bank. Alleen willen gemeenten niets meer betalen voor gekwalificeerde krachten. Bovendien willen ze mensen die ook nog recente werkervaring hebben. Dat is onmogelijk, als vele gemeenten vanaf 2011 nauwelijks nog hebben ingehuurd, vanwege bezuinigingen op eigen personeel, inhuur van derden en niet vooruit hebben gedacht, want gemeenten hadden moeten zien aankomen, dat de WW-uitkering van veel mensen die vanaf 2011 in grote getale werkloos werden, na enige tijd in de bijstand zouden komen. Bovendien zijn er slechts weinig banen beschikbaar voor de 700.000 werkzoekenden. Zolang de woningbouw op slot zit zal dit ook niet veel anders worden en vallen er eerder nog meer brancheverwante bedrijven om (meubelzaken etc.). De lawine is nog lang niet afgelopen. Gemeenten kunnen de borst nat maken. Herverdeling van werk durft deze regering niet aan, dus dendert de lawine maar door. Den Haag beslist.!!
De Redder / geen
Sinds kort van de WW naar de bijstand.

Wat voor clubje is de sociale dienst? 1 maand wachten op uitkering. Ze hebben alle papieren gehad maar komen nu met de vraag of ik de laatste 4 loonstroken van het uwv wil overleggen. Ze zitten verdorrie in hetzelfde pand. Maar nu ook met de opmerking dat het tot 8 weken kan gaan duren. Heh hallo gemeente waar zijn jullie in hemelsnaam mee bezig?? De werklozen zijn niet de hufters en/of criminelen maar de overheid die dit veroorzaakt heeft. Zo behandel je niet iemand die 32 jaar netjes zijn premies heeft betaald en nog nooit eerder een uitkereing heeft gehad.



Ik eis meer respect van de Rotterdamse gemeente.

loek / v.m. jur.medew. gsd
Kennelijk maakt men zich drukker om de klant een verplichting van 5 sollicitaties per week op te leggen dan om het tijdig en juist betalen. Die 5 sollicitaties per week zijn misschien gebaseerd op een tijd dat er volop werk kon worden verkregen. Als Florijn aangeeft dat er steeds meer mensen in de bijstand komen dan is dat voor hem een smoes om de fouten af te dekken. Regeren is vooruitzien en de crisis loopt al een aantal jaren. Maar onvoldoende solliciteren bij gebrek aan (zinvolle) vacatures is kennelijk geen goede smoes voor de burger om wie het werkelijk gaat. Vermoedelijk heeft het college c.s. zich beter vastgebeten in positieve discriminatie dan in gelijke monniken gelijke kappen.
Advertentie