of 59162 LinkedIn

FNV strijdt voor meer huishoudelijke hulp Emmen

De FNV is donderdag een Zorgactiepunt gestart in Emmen. De bond vindt dat de gemeente haar huishoudelijke hulpbeleid moet aanpassen.

De FNV is donderdag een Zorgactiepunt gestart in Emmen. De bond vindt dat de gemeente haar huishoudelijke hulpbeleid moet verruimen. Inwoners die zijn gekort op de huishoudelijke hulp, kunnen bij de FNV aankloppen. De bond gaat helpen een nieuwe indicatie aan te vragen. Ook zorgmedewerkers met klachten en bezwaren kunnen zich bij het Zorgactiepunt melden.

Politieke druk

Met het actiepunt wil de FNV – in aanloop naar de gemeenteraadsverkiezingen – de druk op de lokale politiek opvoeren om het beleid aan te passen. ‘De huishoudelijke hulp in Emmen moet in 2018 beter worden geregeld’, stelt Maureen van der Pligt, FNV-bestuurder Zorg & Welzijn. ‘Over het door de gemeente Emmen gevoerde beleid zijn de afgelopen jaren veel klachten binnengekomen.’ Belangrijkste bezwaar is de teruggang in uren huishoudelijke hulp, zonder deugdelijk onderzoek, aldus Van der Pligt.


Rechtszaak

De bond heeft onder meer een rechtszaak gevoerd voor een inwoner die geen 6 uur, maar nog maar 1,5 uur per week kreeg. De zaak is in hoger beroep geschikt. Aan één kant jammer, vindt Van der Pligt, want ze had graag een uitspraak over het door Emmen gevoerde beleid willen hebben. Ze vindt het onbegrijpelijk dat de gemeente haar beleid niet aanpast, ondanks de verloren rechtszaak en de uitkomst van en cliëntervaringsonderzoek naar de Wmo 2015. ‘Uit dat onderzoek blijkt dat inwoners ontevreden zijn over het aantal uren huishoudelijke verzorging.’ In dat, in juli 2017 verschenen rapport, staat dat het ‘meest genoemde verbeterpunt van cliënten is dat ze graag meer uren huishoudelijke hulp zouden willen hebben’.

 

Klachten

De gemeente Emmen is van mening dat ze haar verantwoordelijkheid neemt voor een goede zorgverlening voor alle  inwoners, zo laat zij desgevraagd in een reactie op het FNV-Zorgactiepunt weten. Jaarlijks laat Emmen onderzoek doen naar de kwaliteit van schoonmaakondersteuning en begeleiding Wmo. Daaruit blijkt, naast de kritiek op te weinig uren, dat de meeste mensen heel tevreden zijn. De gemeente benadrukt dat ze klachten van inwoners serieus neemt en dat mensen bezwaar tegen de beschikking kunnen maken. Dat is vorig jaar veertien keer gebeurd. Ruim 4.000 mensen maken gebruik van schoonmaakondersteuning. In 2017 zijn vijf beroepen bij de rechtbank ingediend waarvan, aldus Emmen, geen enkele gegrond is verklaard.

 

Dienstverlening

‘We volgen het FNV Zorgactiepunt met belangstelling. Mochten er naar aanleiding daarvan nog verbeterpunten naar boven komen, dan zullen we daar zeker naar kijken. We staan er altijd voor open om onze dienstverlening te verbeteren’, aldus wethouder Jan Bos (zorg en welzijn).

 

 

 

 

Verstuur dit artikel naar Google+

Reageer op dit artikel
















Even geduld a.u.b.

Reactie op dit bericht

Door JaapvV (adviseur o.a. voorzieningen) op
M.i. pure stemmingmakerij vand e Fnv. Van de 1780 respondenten heeft 5% een klacht. En natuurlijk willen ze meer huishoudelijke hulp. Wie niet?