Advertentie
sociaal / Nieuws

Colleges moeten op de bres voor wijkteams

Sociale wijkteams en beleidsmedewerkers worstelen met de gemeentelijke beleidsvrijheid en daarmee onveiligheid die de decentralisaties jeugd, zorg en werk hen geeft. Colleges en raden moeten nieuwe veiligheid creëren, waardoor het wijkteam en de ambtenaren hun werk beter kunnen doen. Dat stelt Han Noten, voorzitter van de Transitiecommissie Sociaal Domein (TSD) in een interview in Binnenlands Bestuur.

07 november 2015

Sociale wijkteams hebben het zwaar. Door de decentralisaties jeugd, zorg en werk wordt onveiligheid gecreëerd. De bescherming die de bureaucratie de mensen op de werkvloer bood, is er niet meer. Ook beleidsmedewerkers worstelen met de gemeentelijke beleidsvrijheid. Colleges en raden moeten nieuwe veiligheid creëren, waardoor het wijkteam en de ambtenaren hun werk beter kunnen doen.

Omwenteling

Dat stelt Han Noten, voorzitter van de Transitiecommissie Sociaal Domein (TSD) in een interview in Binnenlands Bestuur. ‘We hebben geen benul wat de wijkteams allemaal moeten doen en waar ze tegenaan lopen’, aldus Noten. Tot een jaar geleden werd op basis van een diagnose een indicatie afgegeven, die leidde tot een interventie. ‘Het recht op zorg was nauwkeurig omschreven en als je, zwart-wit gezegd, lijstjes afvinkte en regelde dat er bij bepaalde aandoeningen bepaalde zorg kwam, had je je werk goed gedaan.’ Hoe anders is het nu. ‘Het gaat er niet meer over waar iemand recht op heeft, maar over wat iemand op basis van zijn behoefte nodig heeft. Dat is ingewikkeld! Behoefte laat zich niet makkelijk indiceren en in protocollen vervatten. De vraag of iemand uit het wijkteam het goed of niet goed doet, is veel moeilijker te beantwoorden.’


Beleidsvrijheid

De TSD ziet dat wijkteams worstelen met de beleidsvrijheid versus wet- en regelgeving. Doodzonde en onnodig, vindt Noten. Datzelfde geldt voor beleidsmedewerkers, al speelt daar een andere angst. ‘De sturings- en financiële instrumenten die de bureaucratie leverde, zijn voor een deel weggevallen of zich aan het herordenen. Beleidsmedewerkers zijn bang om te worden aangesproken als er iets misgaat. Ze willen sturing en zoeken nu zelf weer naar een eigen veiligheid, door bijvoorbeeld toch maar een protocol te maken.’ Niet doen, stelt Noten. Want dan verdampt de beleidsvrijheid die gemeenten nu hebben en komt er van het anders inrichten van de zorg en ondersteuning niets terecht.


Nieuwe veiligheid

Het is volgens zaak om de gegeven beleidsvrijheid echt te benutten. Daarvoor moet wel een nieuwe veiligheid worden gecreëerd, voor zowel de wijkteams als beleidsmedewerkers. Colleges en raden staan daarvoor aan de lat, benadrukt Noten. Colleges moeten de eindverantwoordelijkheid van niet alledaagse oplossingen of ongebruikelijke besluiten op zich nemen. Raden moeten ruime verordeningen maken, die het college daartoe in staat stelt.

Lees het hele artikel in Binnenlands Bestuur nr 22 van deze week (inlog)

Reacties: 19

U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.

Daniel Marks
Er moet aan de veiligheid van de burger worden gewerkt niet van de wijkteams van die vertonen zelf fout gedrag.

De beleidsvrijheid wordt overbenut en misbruikt.

Wetgeving en regels kennen ze niet.
Walter
Deze teams hebben het niet zwaar maar leuk.

Jeroen den Blijke
Veiligheid ?

Vreemd.

Ze maken zich dagelijks schuldig an strafbare feiten.
marion hulsebosch / zelfstandig adviseur sociaal domein
Jeetje, hier schrik ik wel van.. Is dat niet juist waar het om gaat? Voorbeeldgedrag laten zien, eigen kracht ontwikkelen, nieuwe grenzen verkennen en leren met elkaar, samen doen, zelfredzaamheid stimuleren, ook bij ST's en ambtenaren, juist bij hen! ... En dan wil de TSD terug naar meer bureaucratie? Da's nog erger dan de processie van Echternach
faber
En het zijn de Hulseboschen onder ons die van de sociale wijkteam-werkers een pastorale werkers willen maken. Werkers die op basis van het eigen geloof de noden van anderen vaststellen. Een geloof dat nergens anders op gebaseerd is dan op vermeende sociaal wetenschappelijke inzichten die echter vooral uitblinken in vaagheid en veronderstellingen. Nauwelijks getoets op houdbaarheid. Het is dus eigenlijk één groot experiment maar dan ook nog slecht uitgevoerd omdat niemand weet hoe en door wie vastgesteld moet of het experiment geslaagd is of niet.
Jantien
Sociale wijkteams zijn opgeleid tot criminelen door de Rino en de Trimbos met toestemming van de overheid.

Ze mogen alles hanteren buiten de geijkte paden.

Ze overtuigen de overheid dat het meer en meer nodig is om zo tot een nog grotere criminele bende te groeien ook de wethouders trappen in de acteer methoden die ze hebben aangeleerd.

Ze mogen liegen,bedriegen,valse namen opgeven, gemeen zijn en zelfs vernielen in de ketensector samenwerking.

Alle geld en steun is er.

We vragen ons hier alleen vaak af: hoe kunnen die teams leven met wat ze anderen aandoen ?

Hoe zit je dan in elkaar ?

Deze zorgmijders wat dat zijn ze zelf die de boel moeten oplossen zijn zelf zeer gestoord anders doe je dit werk niet.

Met zijn allen er op af en kapot maken die mooie mensheid ! Al het mooie in de mens maken ze samen helemaal kapot. Contacten aanbieden bij mensen die niet eens eenzaam zijn maar juist heel sterk maar die geen enkele bewegingvrijheid meer krijgen van ze ze laten niet meer los het is vreselijk om te zien wat ze doen bij geweldige mensen die niemand geen enkel kwaad doen en beschikken over eigen kracht.

Die teams zijn geestelijk heel erg ziek en gestoord.

Ons maatschappelijke klimaat ligt in criminele puin.

En de overheid laat de bevolking in de steek.
Johan Melis
Het is strafbare agressieve terroriserende stalking zo hardnekkig zijn ze.

Krijgen ze niet snel genoeg hun zin dan komen ze met meerderen om te dreigen.

Ze mogen met de burgers doen wat ze willen ook aanranding vindt plaats.

Dus om de veiligheid van de teams hoeft niemand zich zorgen te maken.

Dit artikel van Yolanda de Koster kunnen we beter als niet verzonden beschouwen.

Flip
Han Noten, de spreekstalmeester van staatssecretaris Martin van Rijn. En Uiteraard partijgenoot.

Ook weer zo'n dubbele pettenfiguur: Senator en burgemeester.

Lekker makkelijk, als je een voorzitter van je Transitiecommissie zoekt.
Klijnsma
We moeten wel bij de waarheid blijven en klachten over wijkteams serieus nemen en niet van alles gaan verbloemen.Het gaat niet om ons maar om de burgers.

Mijn visie:Door de amateuristische vermakelijke vernederende inslag en de onwetendheid van de wethouders omdat ze eigenlijk niet weten met wie ze zaken doen hebben er al velen een einde aan hun leven gemaakt.Zonder enige waardigheid kan een mens niet meer leven.Geen enkel mens.De wijkteams in allerlei varianten ( sociaal,toeleiding,ggd,vrijwilligers,buurtbemiddeling,veiligheidshuis ) die veelal gestuurd worden door de ggz en psychiaters en psychologen zijn gevaarlijk.

Sommige burgrs zijn niet eens ggz patienten maar worden wel zo neergezet door roddel en achterklap en lage gespreksmaniertjes brengen ze iemand naar de afgrond.

De gemeente werkt mee en gelooft alles inbreken,vernielen,uitlachen,kleineren,liegen,pesten,aanrake,het is zo intens gemeen zoals zij te werk gaan en anderen aanzetten om hetzelfde te doen.

Vooral vrouwen en kinderen worden sexueel benaderd omdat je totaal bent overgeleverd aan de hele woonplaats. Soms meerdere. Filmpjes die gemaakt zijn door de team worden getoond aan vreemden net als privacy gegevens uit het gezin vooral misbruik moet niet op straat komen te liggen.

Dus gemeenten hebben het niet zwaar de slachtoffers die dagelijk meer en meer vallen wel.

We zijn niet goed bezig en daar lees je hier nooit iets over.

We maken die mensen kapot en het lijkt niemand te interesseren.Wethouders weten helemaal niets van de werkwijze van deze teams en volgen orders op van bijv.inbeslagnames om iemand te verlagen of ze zorgen er voor dat iemand tijdelijk geen inkomen meer krijgt. We hebben het hier niet over echte ggz patienten,verslaafden,verwarde personen of burgers die overlast geven het gaat hier om gewone burgers met een normaal leuk leven juit deze personen brengen ze het liefst naar de afgrond.

Dat is de realiteit.

Die teams bedriegen en liegen ons voor ze krijgen altijd weer wat ze willen.

Burgers hebben met hun klachten gelijk maar worden steevast als paranoide uitgemaakt.

Ik heb geen idee waar dit over gaat dat waren wij echt niet hoor dat ligt aan u u moet naar de ggz is hun reactie na confrontatie bijna altijd.

We moeten ons bezig houden met de rechten van de burgers niet met de onveiligheid die er niet is van de gemeenten.

Praktijkervaarder
Ik heb in de praktijk gemerkt dat er enorme verschillen zijn tussen teams in de verschillende steden en zelf binnen een stad.

Dit komt voor een belangrijk deel door de vulling van de teams. Mensen die vroeger al graag manipuleerden en logen zijn dit blijven doen en proberen nu nog meer macht over mensen te krijgen met deze acties. Terreur, dreigen met jeugdzorg en andere maatregelen. Geen probleem, zo hoort het. Ook als dat geheel niet was waarvoor ze gevraagd zijn ooit.

Er bestaan ook teams die luisteren en samen met mensen proberen te bepalen wat nodig is. Niet altijd doen de medewerkers daar wat ze zelf nodig zouden achten of willen, maar wordt dit met respect voor de betrokkene MET de betrokkene bepaald.

Deze laatste teams zouden we moeten willen. De eerste teams kunnen we beter zo snel mogelijk mee afrekenen.
Bert
"Colleges en raden moeten nieuwe veiligheid creëren, waardoor het wijkteam en de ambtenaren hun werk beter kunnen doen."

"Colleges moeten de eindverantwoordelijkheid van niet alledaagse oplossingen of ongebruikelijke besluiten op zich nemen."

Leuk idee, maar wettelijk onmogelijk.

Jeugdzorgwerkers hebben een eigen verantwoordelijkheid, al dan niet in overleg met hun professionele collega’s of specialisten, omdat zij zelf verantwoordelijk zijn en zich zelfs niet mogen laten sturen.

Jeugdzorgwerkers vallen onder het tuchtrecht en zijn geregistreerd bij het SKJ. Zij komen voor de tuchtrechter bij foute inschattingen, niet de colleges en raden.

Colleges en raden hebben niet voldoende inhoudelijke kennis om te bepalen wat de beste gesprekstechniek is om problemen te vinden of wat de beste behandeling is van kinderen of verzorgers, zij zijn niet geregistreerd en mogen derhalve geen beslissingen nemen betreffende kinderen of verzorgers.

Doen gemeenten dit wel, is dit wettelijk niet toegestaan en derhalve onrechtmatig.



Dit is een goede ontwikkeling, omdat professionals beslissen over de te volgen werkwijze en niet een administratieve afdeling of organisatie dan wel één of andere overheid.

Gemeenten en overheid hebben wel de verantwoordelijkheid om jeugdzorgwerkers te faciliteren en de voorwaarden te scheppen om hun werk goed te kunnen uitvoeren. Mocht dit niet zo zijn, kunnen gemeenten wel verantwoordelijk gesteld worden voor een slecht systeem waarin niet correct gewerkt kan worden en niet het optimale resultaat behaald kan worden.
Bennie
Bij maatjesprojecten die zonder te vragen worden ingeschakeld door wijkteams bieden zich steeds meer vieze mannen aan die zo denken een vrouw te kunnen vinden het liefst een jonge kwetsbare vrouw. Ze krijgen echt alle privacy geralateerde informatie en een schemaatje waar het vrouwtje zich dagelijks bevindt.Met een gebruiksaanwijzing hoe je het beste met het vrouwtje om kunt gaan.

Kom maar zo vaak langs als je wilt want wij hebben besloten dat ze dit nodig heeft.

Zij wil dit niet maar dat komt nog wel ze moet contacten aanknopen dat is goed voor haar.

De gemeenten moeten het opnemen voor de burgers.





Erik
Aan de meeste reageerders hieronder: als je reageert op dit artikel met opmerkingen dat wijkteams (een selectie): manipuleren, liegen, aanranden, crimineel gedrag vertonen en strafbare feiten plegen: maak dat dan hard. Hoe dan? Wat gebeurt er dan?
gemene trucjes school / vertrouwenspersoon
Dhr. Alfred is wel een beetje heel erg dom.

Een heel klein beetje maar.

Jeroen Willems
Je merkt goed door deze periode dat de mensheid zo mooi niet is en wetten en regels er niet meer toe doen.

En dat ministers en wethouders hun verstand verloren hebben en de regie kwijt zijn.

Het had nooit zo mogen gaan.

Ik ben het er ook mee eens dat de wijkteams die veel te groot zijn het echt niet zwaar hebben en zeker niet serieus betrokken zijn in het sociale domein.

Het is mij allemaal te vrolijk met dat lachende personeel en medogenloos gedrag.
Noah
We vragen ons af of de overheid wel beseft wat ze hebben veroorzaakt met die criminele teams die alle kans hebben om zich verder te ontwikkelen.
Erik
@ gemene trucjes school: misschien ben ik dom, maar waarom dan? Noem eens man en paard, concrete voorbeelden? Ik ben serieus, als het niet goed gaat wil het weten, anders kun je het niet veranderen. En hoe moet ik andersom onduidelijke beschuldigingen serieus nemen?
Frits
Bemoeizorg is handig voor gemeenten om iemand de mond te snoeren.

Het kent immers geen grenzen en geen wetten.
mijn naam is haas
Beste Alfred in de bemoeizorg/sociale wijkteams mag alles daarom wordt het als crimineel aangeduid.

Criminele samenwerking.
Advertentie