of 59212 LinkedIn

Bestuur sociale dienst Achterhoek herkent schrikbeeld

Het dagelijks bestuur van de Achterhoekse regionale sociale dienst Laborijn herkent het beeld van de bejegening van cliënten dat uit klachten naar voren komt en belooft verbetering. Inmiddels zijn er Kamervragen gesteld over het schrikbewind waaronder cliënten van Laborijn gebukt zouden gaan.

Het dagelijks bestuur van de Achterhoekse regionale sociale dienst Laborijn herkent het beeld van de bejegening van cliënten dat uit klachten naar voren komt en belooft verbetering. Inmiddels zijn er Kamervragen gesteld over het schrikbewind waaronder cliënten van Laborijn gebukt zouden gaan.

Bestuur neemt klachten ‘zeer serieus’

Een lokale groep vrouwelijke PvdA-leden trad onlangs naar buiten met een veertigtal verzamelde klachten van Laborijn-cliënten waaruit het beeld ontstond van een nietsontziende, repressieve sociale dienst. Jorik Huizinga, voorzitter van het dagelijks bestuur van Laborijn en namens D66 wethouder werk en inkomen bij de gemeente Doetinchem, laat per brief weten dat het bestuur van de sociale dienst de klachten ‘zeer serieus’ neemt. Hoewel het bestuur in omfloerste bewoordingen de hand in eigen boezem steekt (‘helaas komt het voor dat cliënten zich niet op goede manier benaderd voelen’), schrijft het ook dat het beeld dat uit de klachten naar voren komt herkenbaar is. Daarbij wordt verwezen naar eigen onderzoek van de laatste jaren en naar jaarverslagen van de bezwaarschriftencommissie en de lokale ombudsman.

 

‘Cultuurverandering kost tijd’

Volgens Huizinga zijn er de laatste jaren al meerdere verbeteringen in gang gezet. Daarbij verwijst hij onder meer naar trainingen van consulenten in gespreksvoering, omgaan met agressie, onderzoeksprotocollen, en complexe casuïstiek. ‘De verbetering vraagt ook om cultuurverandering bij Laborijn’, voegt Huizinga daaraan toe. ‘Dat kost tijd.’ De gemeenten die deelnemen aan de gemeenschappelijke regeling (Aalten, Doetinchem en Oude IJsselstreek) konden donderdag nog niet aangeven of, en zo ja hoe zij gaan ingrijpen bij Laborijn om verandering in de werkwijze te bespoedigen.

 

Maatregelen

Tweede Kamerleden Gijs van Dijk en John Kerstens (beiden PvdA) hebben inmiddels vragen gesteld aan staatssecretaris Tamara van Ark (Sociale Zaken en Werkgelegenheid, VVD) over de gang van zaken bij Laborijn. Van Dijk en Kerstens willen onder meer weten of de staatssecretaris erkent dat het voor cliënten lastiger is om kritiek richting Laborijn te uiten vanwege hun afhankelijkheidspositie. Ook vragen Van Dijk en Kerstens of Van Ark van plan is Laborijn en de gemeenten Aalten, Doetinchem en Oude IJsselstreek aan te spreken en of Van Ark maatregelen gaat treffen.

Verstuur dit artikel naar Google+

Gerelateerde artikelen

Reageer op dit artikel
















Even geduld a.u.b.

Reactie op dit bericht

Door wendywendy toch (Kijk dit is onze toekomst als ambtenaren de feiten blijven ontkennen) op
23 miljoen Chinezen mogen niet meer reizen omdat ze te weinig ‘punten’ hebben

De Chinese overheid heeft in 2018 in totaal 23 miljoen burgers verboden een trein- of vliegticket te kopen. De Chinezen in kwestie hadden een te lage score in het ‘sociaal kredietsysteem’, waarbij elke burger een bepaald aantal punten krijgt afhankelijk van zijn gedrag. Bron: ad
Door Lange tenen ivcl. kokerblik (ambtenaar waardig beroep?) op

@wendy

Uw reactie spreekt boekdelen en behoeft niet veel meer uitleg, u staat duidelijk aan de verkeerde kant van de ambtenaren lijn.

Kijk u eens naar de feiten, veel werkende zijn de ambtenaren geheel zat. Ze kosten bakken met geld en zijn zeer vaak onwillig.

Ambtenaren vinden het niet erg mensen die voorheen uw salaris, vakantie, kinderbijslag , eten, schoolgeld, belasting en premies, etc. hebben betaald, naar dwangarbeid te zenden dit zonder enige ethiek. Er zijn ambtenaren die zelfs slecht denken over werklozen terwijl die mensen door de crisis, ziekte of anderszins in de problemen zijn gekomen.

“Die frustatie zit inderdaad zo hoog, maar dat is ook wel begrijpelijk als je in een afhankelijke positie zit en je laatste stukje zelfrespect of inkomenszekerheid wordt afgenomen. Probeer maar eens respectvol te blijven als je je rekeningen niet meer kunt betalen of als deze dreiging boven je hoofd hangt.”

Dit verhaaltje wendi,geeft slecht uw frustratie en kokerblik weer, waarom zou een burger met een baan of uitkering, zonder geld, minder respectvol zijn, waarom zou deze burger geen correcte ethiek hanteren. Verder geeft u aan dat respect voor u samenhangt met geld/inkomen, dit is een misvatting. Uw ziel is dus al verkocht aan de dollar?

Maak u druk over ambtenaren die stelen, frauderen, opzettelijk overbodige onderzoeken en andere zaken starten, ambtenaren die jaar miljarden verspillen, waar de burger weer weken voor mag werken. Maak u druk over ambtenaren die niet volgens de aanstellingsovereenkomst en wet, de hen bekende misstanden melden, bang voor hypotheek en eigen baantje.
Kijk deze ambtenaren verdienen allen geen respect en staan lager op de respectlijst dan de bijstandsmoeder die zwart een beetje geld bijverdient, om zo voor haar kroost te zorgen.

Dus als u uw energie nu eens topt in deze miljarden verslindende, niet meldende ambtenaren, kunnen we misschien wel vrienden worden. Das toch aardig en positief, niet dan?




Ook voor u een paar one-liners.

Elke uitbreiding van kennis berust op het bewust maken van het onbewuste.

Hoe hoger je vliegt, hoe kleiner je lijkt voor diegenen die niet kunnen vliegen

Wat iemand is, wordt duidelijk als zijn talenten afnemen, als hij ophoudt te laten zien wat hij kan.

De mensen schamen zich niet over hun schunnige gedachten, maar alleen over de idee dat iemand hen tot zulke gedachten in staat acht


Het vergeten van het doel is de meest voorkomende vorm van domheid.
Door Stoor me aan negativiteit op
@Wendy. En wat leveren deze negatieve reacties dan op om dat probleem te veranderen? Levert toch alleen maar meer polarisatie op? Begrip voor elkaar en een positieve benadering werkt volgens mij toch echt beter. En een ambtenaar moet ook begrip hebben voor de mensen waar we het hier over hebben. Omgekeerd mag iemand in de uitkering ook enig begrip hebben dat er controles plaatsvinden. Alleen dan wel op een nette fatsoenlijke manier. Het gaat hier ook niet alleen om mensen die hun rekening niet meer kunnen betalen.
Door wendy op
@stoor me aan negativiteit. Die frustatie zit inderdaad zo hoog, maar dat is ook wel begrijpelijk als je in een afhankelijke positie zit en je laatste stukje zelfrespect of inkomenszekerheid wordt afgenomen. Probeer maar eens respectvol te blijven als je je rekeningen niet meer kunt betalen of als deze dreiging boven je hoofd hangt.
Door Stoor me aan negativiteit op
Wat is nu het verschil tussen de benadering van "allemaal liegende, bedriegende, frauderende ambtenaren" en het negatieve benaderen van cliënten van een sociale dienst? Iets meer respect over en weer zou de wereld toch zoveel mooier maken. Maar blijkbaar zit de frustratie zo hoog, dat nuances in het denken en handelen ver te zoeken zijn. Jammer
Door De goeden gaan lijden doort de slechten (Ambtenaren stelen , frauderen en gooien jaarlijks miljarden over de balk) op
“Uitkeringsgerechtigden worden als objecten gezien en er werd respectloos gepraat over deze mensen”.

Dit is oevral in Nederland je hebt domme ambtenaren, je hebt volgers, je hebt bange, je eigenwijze, je hebt slecht geschoolde en om al deze types te helpen stellen ze strenge regels op voor burgers hoe die zich moeten gedragen jegens ambtenarij echter telkenmale ontbreekt dezelfde verplicht deze regels ook na te leven voor ambtenaren jegens burgers. Inmiddels is wel duidelijk waarom, men plaats zich boven de burger die weken per jaar extra moet werken omdat ambtelijke lutsers jaarlijks miljarden over de balk gooien.


Advies. Controleer ambtenaren zeer, zeer, streng op fraude en staf ze ongenadig hard. Omdat fraude door ambtenaren 100X erger is dan fraude door een burger. Waarom? Burgers betalen enorm veel belasting werken zich kapot en een ambtenaar krijgt slechts belastinggeld, heel veel belastinggeld, dus fraude is enorm respectloos richting burger en ambtenarenfraude gaat ten koste van onze democratie en dit mag NOOIT!

Dus ambtenaar ben dienstbaar, roof, steel ,lieg en fraudeer niet! Heb respect voor mensen die uw salaris verzorgen. Het nl. ook anders.

Of moeten burgers even kijken en in een database vastleggen wie er allemaal in een te grote woning wonen, een te grote serre hebben, de belastingaangifte niet correct doen of nakijken voor vrienden en familie? Zeg het maar, kan allemaal voor jullie geregeld worden.
Door wendy op
Voor wie het nog steeds niet gelooft hoe schandelijk vaak met bijstandsgerechtigden wordt omgegaan, zie hier het commentaar op gelderlander.nl van 2 ex-medewerkers van de sociale dienst. dit is nog maar het topje van de ijsberg (landelijk): "Ex-werknemers: Onmenselijk strenge aanpak bij Laborijn
,,Ik doe dit werk al twintig jaar en bij Laborijn maakte ik voor het eerst mee dat mensen op een vijandige, wantrouwende manier werden bejegend’’, zegt een ex-werknemer van de sociale dienst. ,,Uitkeringsgerechtigden worden als objecten gezien en er werd respectloos gepraat over deze mensen.’’

,,Nadat Laborijn zijn intrede deed in 2015 werden uitkeringsgerechtigden onmenselijk streng aangepakt’’, zegt een andere voormalig medewerker. ,,Ik heb meegemaakt dat iemand de herkomst van een paar euro niet kon verklaren. Dat ging direct af van zijn uitkering.’’

Volgens de oud-medewerkers heerst ook onder het personeel een angstcultuur. Wie iets zegt over de in hun ogen te strenge werkwijze wordt weggezet als zeurder en krijgt dat terug in de beoordeling. De ex-werknemer: ,,Ik schaamde me soms hoe ik gesprekken moest voeren. Achteraf werd gekeken of je wel kritisch genoeg was geweest. Zo niet, dan moest je op het matje komen.’’

Beide ex-werknemers hebben een andere baan en willen niet met hun naam in de krant, omdat zij vrezen dat Laborijn hen ‘terugpakt’. Hun gegevens zijn bij de redactie bekend.
Door nvt op
Niet alleen P-wetters maar ook SW-medewerkers ervaren dit al JAREN mbt gedrag van ambtenaren die in een SW-bedrijf werken:
https://www.helmond.nl/bis/2016/Notities%20en%20
2e kwartaal 2016, Atlant heet nu Senzer;
Leest u mee op blz 35\39 bij punt 7.3 (bijlage notabene!):
'7.3 Integriteitsrisico’s
Algemeen
Binnen het werkbedrijf is geconstateerd dat er risico’s worden gelopen ten aanzien van
mogelijke integriteitsdiscussies die op kunnen treden vanuit het handelen van ambtenaren'......
Niet alleen bij Laborijn, Atlant (Senzer) maar ook medewerkers (geen ambtenaren) bij andere SW-bedrijven hebben hier enorm veel last van. Het is al JAREN een bekend probleem.
Wij in ZO Brabant hebben geen meldpunt.
Klacht van de Ombudsman is totaal genegeerd eind 2017.
De zorg naar de P-wetters en SWers is ondermaats -naar mijn mening- en dat veroorzaakt heel veel fricties, frustraties, burn outs en depressies.