sociaal / Partnerbijdrage

Business Model Canvas ook handige tool voor sociaal ondernemer

Business Model Canvas ook handige tool voor sociaal ondernemer. Twee varianten richten zich op twee klantgroepen.

29 augustus 2016

Twee varianten richten zich op twee klantgroepen.

Het is de missie van sociaal ondernemers: ondernemerschap combineren met het oplossen van maatschappelijke vraagstukken. Precies twee thema’s waarvoor ook KplusV zich dagelijks inspant. Toen de Hogeschool van Arnhem en Nijmegen ons benaderde voor een gastcollege over sociaal ondernemerschap, hoefden we dus niet lang na te denken. De hamvraag van destijds nog eens beantwoord: hoe pas je als sociaal ondernemer het Business Model Canvas toe?

Meerwaarde voorop
Veel ondernemers gebruiken het Business Model Canvas om hun businessmodel overzichtelijk en visueel in beeld te brengen. Op basis van negen bouwstenen beschrijf je je organisatie: key partners, key activities, key resources, value propositions, customer relationships, channels, customer segments, cost structure en revenue streams. Dit model is geen doel op zich, maar een middel om je ideeën aan te scherpen en – vooral – je klantwaarde helder te krijgen. Waardepropositie staat daarom centraal: welke toegevoegde waarde creëer jij voor welke klant?

Betalend én profiterend
Voor sociaal ondernemers zijn er twee varianten van het Business Model Canvas: het Beneficiary Model en het Donor Model. Waarom? Omdat sociaal ondernemers vaak te maken hebben met twee klantgroepen. Niet alleen de regulier betalende klant, maar ook de profijtgroep. Zie het voorbeeld van Granny’s Finest. Deze social enterprise brengt eenzame ouderen (de ‘profijtgroep’) samen om hippe sjaals en mutsen te produceren. Hun creaties worden vervolgens verkocht aan jonge, trendy mensen (de ‘betalende’ klant). Met de winst hieruit organiseert Granny’s Finest extra activiteiten voor de ouderen, zodat zij op meerdere manieren sociale contacten opdoen.

Warm gevoel bij warme sjaal
Als we kijken naar de twee modellen, dan focust het Beneficiary Model zich op de profijtgroep en het Donor Model op de betalende klant. Met voor beide de hoofdvraag: wat is jouw meerwaarde voor de klant? Opvallend hierbij is dat het product voor de ene klant iets toevoegt voor de andere. Weer terug naar Granny’s Finest. De eenzame ouderen hebben hier baat bij de productie en verkoop van hun sjaals en mutsen. En de koper aan de andere kant krijgt niet alleen een warme sjaal of muts, maar ook een warm gevoel. Om kort te gaan: het Business Model Canvas is ook voor een sociale onderneming goed bruikbaar en dus waardevol.

Support nodig?
Wil jij als sociaal ondernemer aan de slag met het Business Model Canvas? Of ben je een gemeente of financier, die sociaal ondernemerschap wil versnellen? Onze adviseurs Jenny den Hertog en Joost Clarenbeek helpen je hierbij graag.

Nu alvast meer lezen?
De theorie achter het Business Model Canvas
De toepassing van het model voor sociaal ondernemers
Ons artikel en onze whitepaper over sociaal ondernemerschap

Plaats als eerste een reactie

U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.