of 59250 LinkedIn

Gemeente Breda en UWV voorkomen samen doorstroom naar bijstand

Gemeente Breda en UWV voorkomen samen doorstroom naar bijstand. Werkzoekenden krijgen intensieve en persoonlijke begeleiding bij hun zoektocht naar werk. Met succes!
UWV Reageer

In het project Werk voor Bijstand werken de gemeente Breda en UWV samen om zo veel mogelijk te voorkomen dat mensen vanuit de WW doorstromen naar de bijstand. Werkzoekenden krijgen intensieve en persoonlijke begeleiding bij hun zoektocht naar werk. Met succes, want ruim 70 procent van de deelnemers aan het project vindt een baan. En de ondersteuning gaat verder: ook bij schulden of psychologische problemen staan de Bredase adviseurs klaar.

Wanneer het einde van de WW nadert, blijft een groep werkzoekenden over die extra aandacht verdient. We pakken deze mensen acht maanden van te voren op. Door onze intensieve dienstverlening krijgen zij een laatste boost naar werk." Aan het woord is Angelique Kooijmans, participatiecoach bij de gemeente Breda. Zij voert samen met John Voesenek, adviseur werk bij UWV, het project Werk voor Bijstand uit. Het project startte in oktober 2016 als pilot van een jaar en is eind 2017 op structurele basis voortgezet. Kooijmans en Voesenek zijn hiervoor door hun organisaties vrijgesteld. "Wij hebben alle ruimte gekregen om dienstverlening op maat te bieden", zegt Voesenek.

"Natuurlijk hebben we ons aan een aantal regels te houden, maar we bepalen zelf hoe de individuele begeleiding van de deelnemers wordt ingevuld. Het project loopt naast de reguliere dienstverlening van UWV; die gaat gewoon door."

 

Individuele begeleiding

Voorkomen dat mensen in de bijstand belanden is niet het enige doel van het project. De adviseur kijkt ook naar de gehele persoonlijke situatie. Kooijmans: "Heeft iemand bijvoorbeeld schulden of behoefte aan psychologische ondersteuning? Dan signaleren we dit en helpen hem op weg. Indien nodig informeren we ook het sociaal wijkteam."

Er gelden wel enkele criteria voor deelname aan het project. Zo moet iemand in totaal langer dan een jaar recht hebben op een WW-uitkering. Acht maanden voor het einde van de WW-periode wordt een kandidaat uitgenodigd voor een bijeenkomst. Die bestaat uit twee delen, vertelt Voesenek. "We geven eerst voorlichting over wat de Participatiewet inhoudt en wat je in de bijstand te wachten start, mocht je daarin terechtkomen. Daarna gaan we de deelnemers helpen om sterker te staan op de arbeidsmarkt. Hoe kun je jouw cv op werk.nl verbeteren? Welke acties kun je zelf snel ondernemen? Na de bijeenkomst krijgen maandelijks ongeveer twintig tot vijfentwintig mensen individuele begeleiding." Door de bijeenkomst gaat bij veel mensen de knop om, zegt Kooijmans. "Zij beseffen dat ze zich extra moeten inspannen om niet in de bijstand te belanden. De meeste mensen zijn in het begin afwachtend, maar dat verandert vlug. We zien dat ze blij zijn met onze adviezen tijdens de bijeenkomst en de persoonlijke begeleiding erna."?


Spiegel

Kooijmans en Voesenek voeren met de deelnemers een-op-een gesprekken. Hoe vaak dat gebeurt, kan sterk verschillen. Kooijmans licht toe: "Soms zie ik een deelnemer elke week. Het komt ook voor dat iemand al zulke goede plannen heeft dat ik eigenlijk na één gesprek klaar ben. Sommige mensen willen iets erg graag. Dan stimuleer ik hen om er nu voor te gaan. En als het niet lukt, schakelen we over naar een plan B. De meeste deelnemers hebben geen instrumenten als een proefplaatsing nodig om een baan te vinden. Door hen aandacht te geven en te motiveren help ik hen op weg. Je kunt met vrij kleine interventies vaak al zo veel bereiken." Volgens Voesenek wordt deelnemers een spiegel voorgehouden. "Veel mensen zoeken al lang naar werk, maar op een verkeerde manier. Mijn advies is dan: probeer out of the box te denken. Ik geef mensen een zetje in de juiste richting. Zo hielp ik een vrouw een LinkedIn-profiel te maken, waarna zij dat kon toesturen aan een van mijn werkgeverscontacten. Ze mocht op gesprek komen en kreeg een contract."


Succesfactoren

Dat de intensieve persoonlijke begeleiding  werkt, blijkt uit een evaluatie van de resultaten na een jaar. Ruim 70 procent van de deelnemers vindt werk en de rest is vaak een stapje verder gekomen in hun leven. Van de groep die overblijft komt een deel niet in aanmerking voor bijstand. Daarom doet uiteindelijk nog geen 10 procent een aanvraag voor een bijstandsuitkering. Kooijmans wijst op nog een andere belangrijke succesfactor: de nauwe samenwerking tussen de gemeente Breda en UWV. "Wij versterken elkaar in dit project. Het mooie is dat we van de mogelijkheden en instrumenten van beide partijen gebruik kunnen maken. We doen een beroep op zowel de werkgeversadviseurs van de gemeente als die van UWV." Voesenek valt haar bij: "De deelnemers aan ons project kunnen meedoen aan projecten die de gemeente voor haar eigen cliënten organiseert, zoals een opleiding voor callcentermedewerker." De overdracht aan de gemeente van de groep mensen die overblijft, verloopt volgens Kooijmans goed. "We zorgen voor een overdrachtsrapport en lichten dit desgewenst mondeling toe. Omdat dat vanwege de privacyregels niet zomaar mag, laten we de kandidaten een toestemmingsverklaring tekenen. Niemand heeft er bezwaar tegen dat we onze bevindingen doorgeven. Integendeel, de deelnemers vinden het juist fijn."


Totaalplaatje

Welke tips heeft het tweetal voor gemeenten die eenzelfde aanpak overwegen? "Houd rekening met elkaars belangen in de samenwerking", zegt Kooijmans. "Je moet je als manager of medewerker van de gemeente wel een beetje kunnen inleven in de cultuur van UWV – en omgekeerd. Het is een kwestie van geven en nemen. Daarom is het prettig als projectmedewerkers in grote vrijheid kunnen werken." Volgens Voesenek gaat het om het totaalplaatje. "Kijk niet alleen naar de uitstroom, maar ook naar het maatschappelijk belang. De truc is om goed te combineren wat gemeente en UWV willen en klanten kunnen brengen. Daarmee behaal jen het beste resultaat."

 

Dit artikel verscheen eerder in het magazine Sprank.

Verstuur dit artikel naar Google+

Reageer op dit artikel
















Even geduld a.u.b.

Contactgegevens

AfbeeldingUWV

Postbus 58285

1040 HG Amsterdam

www.uwv.nl

Reageren op onze artikelen? Mail naar concerncommunicatie@uwv.nl

Meer nieuws

UWV Magazine online april 2018

AfbeeldingConstant leren belangrijk

Wat is de visie van de Raad van Bestuur van UWV op het afgelopen jaar en de nabije toekomst? Verder in UWV Magazine online: werkgevers klagen al jaren dat ze de juist opgeleide mensen niet kunnen vinden. Hoe erg is het gesteld? En: hoe kunnen ex-gedetineerden aan het werk gaan en blijven? Voor een geslaagde re-integratie is een vast inkomen cruciaal. Maar met een detentieverleden is het moeilijk om werk te vinden.

Whitepapers