of 59130 LinkedIn

Alphen aan den Rijn en UWV helpen WW’ers met schulden

Alphen aan den Rijn en UWV helpen WW’ers met schulden. ‘Het rendement van sollicitaties is groter als je weinig zorgen hebt tijdens je zoektocht naar werk'
UWV Reageer

‘Het rendement van sollicitaties is groter als je weinig zorgen hebt tijdens je zoektocht naar werk’, zegt Peter Jansen, adviseur werk bij UWV in de regio Leiden.

Peter is een van de adviseurs werk die namens UWV gesprekken voeren met WW'ers in het gemeentehuis van Alphen aan den Rijn. Op een speciaal Serviceplein bieden de gemeente en UWV daar samen hulp aan WW'ers met schulden, zodat die zonder zorgen op zoek kunnen naar werk. Stuiten de adviseurs tijdens een gesprek op financiële of sociale problemen, dan kunnen zij meteen met collega's van de gemeente overleggen en stappen zetten.

 

Elkaar opzoeken

In Sprank, vakblad voor beslissers in het sociaal domein, noemt Peter de samenwerking met de gemeente Alphen aan den Rijn uniek. 'Tegen andere regio's zou ik willen zeggen: zoek elkaar op, maak praktische afspraken en begin, hoe klein ook. Een goede samenwerking ondersteunt de werkzoekende, maar ook de werkgever.'

 

Sinds vier jaar kunnen WW’ers terecht bij het Serviceplein in het gemeentehuis in Alphen aan den Rijn. Jansen is één van de adviseurs werk die daar gesprekken voeren. Komen zij financiële of sociale problemen tegen, dan kunnen zij meteen met collega’s van de gemeente overleggen en stappen zetten. ‘Als de omstandigheden voor de WW’ers goed zijn, helpt dat UWV om werk voor hen te vinden’, zegt Martine Smit, projectleider bij de gemeente Alphen aan den Rijn. ‘We willen voorkomen dat deze mensen in de financiële problemen of in de bijstand komen, dus bieden we hen vanaf het begin hulp aan.’ Aan het einde van de WW werken Rijnvicus (het werkbedrijf van de gemeente Alphen aan den Rijn) en UWV samen om de inwoners naar werk te begeleiden.

 

Om de drempel zo laag mogelijk te houden, heeft het Serviceplein de uitstraling van een huiskamer. Smit: ‘Er is geen balie waar een bord met “schuldhulpverlening” hangt, maar overal zijn zitjes waar je zo kunt plaatsnemen om met iemand te praten. Niemand weet waarvoor je komt. Je kunt er ook huishoudelijke hulp voor je 83-jarige moeder aanvragen.’

 

Dit artikel verscheen eerder in het magazine Sprank.

Verstuur dit artikel naar Google+

Reageer op dit artikel
















Even geduld a.u.b.

Contactgegevens

AfbeeldingUWV

Postbus 58285

1040 HG Amsterdam

www.uwv.nl

Reageren op onze artikelen? Mail naar concerncommunicatie@uwv.nl

Meer nieuws

UWV Magazine online september 2018

AfbeeldingGrote stappen op weg naar goede samenwerking

Gemeenten en UWV werken al goed samen, maar het kan nog altijd beter, zegt Astrid Hendriks van UWV. Zij en drie betrokkenen vertellen over de samenwerking. Verder in UWV magazine online: Werken met een beperking, rondje door het land door Raad van Bestuur van UWV en werkgevers maken weinig gebruik van no-riskpolis.

Whitepapers