of 61441 LinkedIn

‘Gemeenten kunnen administratieve kosten in het sociaal domein reduceren met 70 procent’

‘Gemeenten kunnen administratieve kosten in het sociaal domein reduceren met 70 procent’. Interview met Ingrid Dudink, directeur Stipter
Stipter 1 reactie

Interview met Ingrid Dudink, directeur Stipter. 

Ze heeft 17 jaar gewerkt bij verschillende gemeenten, steeds als afdelingsmanager in het sociaal domein. Ze heeft de komst van de Wmo meegemaakt en de overgang van het jeugdbeleid naar de gemeenten begeleid. Nu heeft Ingrid Dudink de overstap gemaakt van de gemeente Hellevoetsluis naar Stipter, de automatiseerder van de backoffice in het sociaal domein.

In juli 2020 is Ingrid algemeen directeur bij Stipter geworden. Vóór haar gemeentelijke carrière als ambtenaar werkte zij ook al in het bedrijfsleven, dus nieuw is de overgang niet. ‘Mijn vertrek bij de gemeente Hellevoetsluis was noodzakelijk, omdat deze gemeente aan de vooravond staat van een fusie met Brielle. Daar zit ik in de gemeenteraad, voor D66. En je kunt natuurlijk niet twee petten op hebben in dezelfde gemeente, als ambtenaar en politicus.’

 

Dus toen Stipter een nieuwe directeur zocht, was de keuze snel gemaakt. Ingrid kende Stipter al goed, een aantal jaren terug werkte zij bij de gemeente Spijkenisse – nu Nissewaard – toen Stipter langskwam met voorstellen om de backoffice van het sociaal domein te automatiseren. Ingrid: ‘Stipter wilde dat lanceren en de wethouder voor het sociaal domein en de ambtelijke dienst waren enthousiast. Sindsdien heb ik altijd een goed gevoel over de samenwerking met Stipter gehouden. De gemeente Spijkenisse leverde de inhoudelijke kennis, Stipter de “enen en de nullen”.’

 

Kennis van sociaal domein

Inhoudelijke kennis van het sociaal domein had en heeft Ingrid zeker. ‘Ik zat als ambtenaar sociaal domein bij de invoering van de Wmo dicht tegen het ministerie aan. Ik was in onze regio ambassadeur voor de invoering van de Wmo.’ Ingrid was aanvankelijk enthousiast over de invoering van de Wmo.

Ingrid: ‘Want in eerste instantie had de Wmo iets idealistisch: het benadrukken van de civil society, waarin mensen voor elkaar zorgen en opkomen. Het was toen niet bedoeld als ordinaire bezuinigingsmaatregel, waarin alles werd teruggeschoven naar de samenleving. Uiteindelijk is het begrip civil society “anders” uitgelegd. Dat is nog steeds een gemiste kans.’

 

Ook alle perikelen rond de Jeugdwet kent Ingrid goed. Van het ene op het andere moment moesten gemeenten verstand hebben van jeugdzorg, wat toch een vreemde eend in de bijt is. ‘Gemeenten hebben toen ervaren jeugdzorgmedewerkers in dienst genomen, maar het ambtelijk management moest alles nog leren. Als afdelingsmanager ben ik daar nooit echt blij mee geweest, want het gaat om precaire zorg aan kwetsbare groepen.’

 

Draaien aan de knoppen

Frustrerend voor gemeenten is ook dat er in de jeugdzorg maar voor een beperkt deel aan de (financiële) knoppen kan worden gedraaid. Huisartsen en gecertificeerde instellingen bepalen de levering van het product op de zorgvraag. ‘Dus als gemeente kun je aan het einde van de rit alleen maar betalen. Dat is lastig, want het kost veel geld, terwijl je de regie niet hebt.’

 

Binnen jeugdzorg en ook de Wmo gaat er heel wat fout in de opdrachtverlening en facturatie. Vaak ontbreekt een verplichtingenadministratie, waardoor budgetten niet kunnen worden bewaakt. Managementrapportages zijn vaak onvolledig of ontbreken geheel.

 

70 procent kostenbesparing

Wat betreft de automatisering van het sociaal domein, Ingrid heeft veel begrip voor de lastige positie van gemeenten. Want ze kent ook de gemeentelijke kant, de beperkte financiële middelen en de overschrijdingen op de budgetten. ‘Ik denk wel regelmatig: wat jammer dat niet iedereen ons platform gebruikt. Omdat het echt een essentieel verschil uitmaakt voor het inzetten van administratieve formatie. Als je daarop weet te besparen, kun je het geld uitgeven aan de zorg zelf.’

 

Ingrid ziet het als haar missie om dit voordeel meer onder de aandacht van gemeenten te brengen. Zoals een besparing tot 70 procent op de administratieve kosten in het sociaal domein, door minder mensen, minder fouten en minder ‘ellende’ waar je als gemeente bijna dagelijks achteraan moet. Ze noemt als voorbeeld de helpdesk van Stipter voor zorgaanbieders. ‘Zorgaanbieders bellen naar Stipter als er iets niet klopt, niet naar de gemeente.’

 

Nu ook participatie

Daarnaast is Stipter momenteel bezig om de derde poot van het sociaal domein te automatiseren: de Participatiewet. ‘We ontwikkelen een inkomensmodule voor de backoffice van de afdelingen Werk & Inkomen. Dat houdt in het berekenen van uitkeringen en minimaregelingen, waarbij we rekening houden met de uitzonderingen die er bestaan in de regelgeving.’

 

De nieuwe inkomensmodule kan het voor gemeentelijke afdelingen sociaal domein aantrekkelijker maken om met Stipter in zee te gaan. Gemeenten zijn nu huiverig voor een overstap, omdat ze denken dat ze te maken krijgen met (te) veel verschillende automatiseerders.

 

Ingrid: ‘Een onterechte angst, want je kunt beter samenwerken met verschillende gespecialiseerde aanbieders, dan met automatiseerders die zogenaamd “alles” doen. Dan krijg je alleen algemene pakketten, die je niet ontzorgen op het inhoudelijke werk in het sociaal domein. Dan krijg je nooit het beste van het beste. Zo bieden wij backoffice oplossingen aan voor Wmo en Jeugd, waarbij we samenwerken met automatiseerders die gespecialiseerd zijn in goede applicaties voor de frontoffice in het sociaal domein. Diverse grotere gemeenten zijn zich aan het oriënteren op nieuwe oplossingen. Stipter is hierbij betrokken.’

 

Complexiteit sociaal domein

Ingrid kent de complexiteit van het sociaal domein, waar gemeentelijke afdelingshoofden sociaal domein mee te maken hebben: de politieke omgeving, de problematiek van de inwoners en de complexe regelgeving. Veel gemeenten zouden gebaat zijn bij moderne back- en frontoffice-oplossingen, maar de overstap naar een andere leverancier is arbeidsintensief en lijkt kostbaar. Want je moet eerst de aanbesteding formuleren en uitvoeren, en dan de overstap maken naar een ander technisch platform.

 

‘Het migreren van alle data kost al snel een half jaar. Veel gemeenten vinden het lastig om hier overheen te zien, ook al krijgen ze er daarna 70 procent formatiereductie voor terug’, vertelt Ingrid. ‘Ik nodig de gemeenten graag uit onze website te bezoeken of ons filmpje te bekijken. Dan kunnen zij zich een beeld vormen van wat Stipter voor hen kan betekenen.’

Verstuur dit artikel naar Google+

Reageer op dit artikel
















Even geduld a.u.b.

Reageer op dit artikel

Door h op
uitkering voor werklozen zijn goedkoper dan salaris van werkenden. werklozen moeten bovendien gratis voor niets werken in de vorm van tegenprestatie. automatisering levert daarmee 2x geld op.

Contactgegevens

AfbeeldingBezoekadres

Elementenweg 17
3201 LG Spijkenisse

Postadres
Hongerlandsedijk 18
3201 LW Spijkenisse

Tel.nr. 085-9024000


www.stipter.nl 

e-mail: Vanity.deSnoo@stipter.nl

Meer nieuws

Datagedreven overheid

Whitepapers