of 64621 LinkedIn

Eén voor allen, allen voor één

Eén voor allen, allen voor één. Hoe Common Ground bijdraagt aan een beter applicatielandschap en hoe hier als individuele gemeente of individuele leverancier een bijdrage aan te leveren.
Stipter 4 reacties

Hoe Common Ground bijdraagt aan een beter applicatielandschap en hoe hier als individuele gemeente of individuele leverancier een bijdrage aan te leveren.

Common Ground. Een gevleugelde term die sinds 1 tot 2 jaar overal opduikt. Het is het toekomstscenario waar gemeenten en softwareleveranciers samen naar toe werken.

 

Gemeenten, ICT-leveranciers en ketenpartners geven nagenoeg unaniem aan actief toe te werken, of te willen werken, naar ‘Common Ground’. Mede onder leiding van de VNG en VNG Realisatie is Common Ground op de kaart gezet en heeft het als begrip zijn weg gevonden naar visie- en beleidsstukken, naar werkgroepen waarin informatie-architecten en analisten zich buigen over architectuurprincipes en uiteindelijk ook naar aanbestedingsdocumenten voor nieuwe software. Niet zelden wordt leveranciers hierin gevraagd ‘te voldoen aan Common Ground’.

 

Dit is niet verwonderlijk als je bekijkt welke voordelen aan Common Ground worden toegeschreven: Common Ground leidt tot meer regie bij inwoners over de eigen gegevens, het leidt tot betere informatiedeling in de keten: waarin klassieke koppelproblemen voorgoed tot het verleden behoren en het maakt gemeenten minder afhankelijk van grote softwareleveranciers. Om slechts een paar van de voordelen te noemen.

 

Bij Stipter zien wij dagelijks de roep om Common Ground binnen het sociaal domein. Het sociaal domein is relatief jong en nog onderhevig aan verandering. Met een gedeelde toekomstvisie waarin de inwoner regie over zijn/haar ondersteuningsplan voert, de consulent geen administratieve last meer kent en traditionele backofficeprocessen volledig automatisch verlopen, wordt Common Ground als de ‘heilige graal’ gezien die dit gaat realiseren.

 

Tegelijkertijd zien we gemeenten worstelen met vragen. Wat is Common Ground nu eigenlijk? Hoe vertalen de principes van Common Ground zich naar de praktijk? Is Common Ground iets dat eerst vanuit de bekende ivoren toren volledig bedacht moet worden, alvorens het kan worden uitgevoerd? Wat kan op korte termijn gerealiseerd worden? En wat kun je als gemeente wel en wat niet?

 

Download hier de whitepaper

Verstuur dit artikel naar Google+

Reageer op dit artikel
















Even geduld a.u.b.

Reageer op dit artikel

Door Stef Verhage (Tendermanager (auteur)) op
@Molenaar, dank voor uw reactie. Wij zijn inderdaad een commercieel bedrijf. Waarbij wij uiteraard wel correct omgaan met de achtergelaten contactgegevens.

Inhoudelijk: deze whitepaper benadrukt vooral het samen realiseren (leveranciers en overheid): wat kun je als leverancier doen en wat kun je als gemeente doen.



Door Stef Verhage (Tendermanager Stipter) op
@Michielsen: dank voor uw reactie. Ik heb u de whitepaper per e-mail toegezonden.
Door A.Molenaar (Adviseur) op
@michielsen: 10minutemail en een account aanmaken. Zo'n whitepaper is toch immers maar een poging tot nieuwe klandizie.

Verder wordt er heel veel druk gepraat over common ground. De leveranciers zelf gaan natuurlijk dit niet voor niets betalen maar babbelen vrolijk mee. De overheid zelf gaat dit financieren en laten uitvoeren door de markt. Geheel op Nederlandse wijze kunnen we natuurlijk een gigantisch falen verwachten.

Misschien dat we tzt een vernietigend rapport van het (gecastreerde) BIT krijgen hierover.
Door J. Michielsen (Procesmanager) op
Jammer, die voorwaarde voor toezending van het whitepaper!

Contactgegevens

AfbeeldingBezoekadres

Elementenweg 17
3201 LG Spijkenisse

Postadres
Hongerlandsedijk 18
3201 LW Spijkenisse

Tel.nr. 085-9024000


www.stipter.nl 

e-mail: Vanity.deSnoo@stipter.nl

Meer nieuws

Datagedreven overheid

Whitepapers