of 59925 LinkedIn

Business process outsourcing in tijden van corona

Business process outsourcing (BPO) in tijden van corona. Gemeenten kunnen ook van BPO gebruik maken. Zeker in tijden van corona biedt dit tal van voordelen.
Stipter Reageer

In het bedrijfsleven is Business Process Outsourcing (BPO) allang gemeengoed. Al vele jaren hevelen bedrijven stap voor stap fabricageprocessen over naar andere bedrijven. Ook financiële en administratieve activiteiten worden steeds vaker geoutsourcet. Gemeenten kunnen ook van BPO gebruik maken. Zeker in tijden van corona biedt dit tal van voordelen.

In de auto-industrie, bijvoorbeeld, is outsourcing heel gebruikelijk. Er is nog nauwelijks een autofabrikant die zelf schokdempers maakt. Die worden betrokken van een klein aantal fabrikanten, gespecialiseerde bedrijven die beter én goedkoper kunnen produceren. Zo kan een autofabrikant zich richten op z’n eigen kernactiviteiten, tegen steeds lagere kosten.

 

Sociaal domein

Ook gemeenten kunnen de keuze maken voor BPO, bijvoorbeeld in het sociaal domein. Doe je de Wmo-administratie zelf of besteed je het uit? Feitelijk kan de hele administratieve keten worden uitbesteed, legt Marvin Hendrikse, bestuurder van Stipter, uit. ‘Aanlevering aan het CAK ten behoeve van de eigen bijdragen, uitbetalen van declaraties en de hele administratieve afhandeling richting zorgaanbieders zijn zaken die Stipter heeft geautomatiseerd.’

 

‘Een gemeente hoeft alleen nog energie steken in management by exceptions, de uitzonderingssituaties die automatisch in ons systeem een waarschuwing genereren. “Hier moet je echt wat mee.” Verder gaat alles vanzelf, en omdat we voor meerdere gemeenten en samenwerkingsregio’s werken, hebben wij zowel voldoende volume als de benodigde kennis in huis om zaken soepel te laten verlopen.’

 

Coronaperikelen

De geautomatiseerde afhandeling van administratieve processen rond de Wmo en de jeugdzorg blijken ook in coronatijden grote voordelen te hebben. Omdat de meeste ambtenaren bij gemeenten door de lockdown van Nederland opeens thuis moesten werken, bleek het ict-systeem kwetsbaar.

 

Zo konden medewerkers verantwoordelijk voor de administratie vaak niet vanuit hun huis inloggen op de servers van het gemeentehuis, omdat traditionele automatiseringssystemen veelal niet of onvoldoende de mogelijkheid hebben om vanuit huis te benaderen. Ook konden telefoniesystemen niet worden doorgeschakeld, en zorgaanbieders konden hun declaraties niet indienen, omdat portalen dicht waren.

 

‘De processen die achter de administratieve afhandeling steken zijn breed en complex’, zegt Hendrikse. ‘Het vraagt nogal wat van een gemeente om het anders – vanuit huis – te organiseren. We hebben echt deuken en haarscheuren in het traditionele systeem gezien, omdat alles smal is georganiseerd.’

 

Als een zonnetje

Bij de geautomatiseerde afhandeling van de financiële administratie door Stipter ging alles wel gewoon door, ondanks corona. ‘Er is geen rimpeling geweest’, zegt Hendrikse. ‘Onze helpdeskmedewerkers zijn vanuit huis blijven werken, en al onze systemen zijn SaaS. Dat heeft voor onze klanten het grote voordeel dat ze minder klachten krijgen over een stokkende administratieve afhandeling. Zij konden zich, ondanks corona, focussen op hun kerntaak: burgers in het sociaal domein goed helpen.’

 

Ook profiteren van de voordelen van BPO? Neem een kijkje op onze website of neem direct contact met ons op: vragen@stipter.nl.

Verstuur dit artikel naar Google+

Reageer op dit artikel
















Even geduld a.u.b.

Contactgegevens

AfbeeldingBezoekadres

Elementenweg 17
3201 LG Spijkenisse

Postadres
Hongerlandsedijk 18
3201 LW Spijkenisse

Tel.nr. 085-9024000


www.stipter.nl 

e-mail: Vanity.deSnoo@stipter.nl

Meer nieuws

Datagedreven overheid

Whitepapers