of 59147 LinkedIn

Gelijke kansen voor mensen met een beperking op de woningmarkt

AfbeeldingKan de gemeente daar iets aan bijdragen?

Neem nou Hans. Hans is rolstoelgebonden en woont al 15 jaar in een aangepaste huurwoning. Hij wil verhuizen naar een andere gemeente, want daar woont een deel van zijn netwerk. Hij vertrouwt op zijn eigen kracht en heeft internetonderzoek gedaan. Daar leest hij dat van hem wordt verlangd om bij de woningkeuze rekening te houden met zijn beperking. Dat snapt Hans wel, hij gaat aan de slag.

Hans meldt zich online bij de woningbouwvereniging als woningzoekende en beperkt zijn zoekopdracht tot woningen die geschikt zijn voor rolstoelgebruik. Na verloop van tijd reageert hij op een woning en hij mag de woning bezichtigen. Hans heeft goed naar de nieuwe woning gekeken en accepteert de woning. Daarna vraagt hij de noodzakelijke woonvoorzieningen aan bij de nieuwe gemeente en overname van zijn huidige woonhulpmiddelen.

 

Dan loopt Hans tegen regels aan waar mensen bij een normale verhuizing nooit last van hebben. Hans is namelijk nog niet bekend bij de nieuwe gemeente en die start een onderzoek. Er volgen vragen over zijn dossier bij de vorige gemeente, over zijn gezondheid, over de woning in de andere gemeente, over de reden van verhuizing, over een programma van eisen (voor de woning) en over zijn woningkeuze. De gemeente vraagt ook nog een medisch advies aan. Hans is verontwaardigd. Hij heeft toch net als elke inwoner zonder beperking het recht om te verhuizen? Zonder voorzieningen kan hij echter niet functioneren en daarom werkt hij mee. Gelukkig komt alles goed, maar het kostte Hans veel energie en vooral heel veel tijd.

 

In tijd gemeten was Hans:

  • 26 weken op zoek naar een passende woning;
  • 2 weken bezig met acceptatie van de woning en het huurcontract;
  • 10 weken bezig met het gemeentelijke traject en
  • 5 weken met realisatie van voorzieningen vanaf de beschikkingsdatum.

 

Maar liefst 15 weken duurde het gemeentetraject van aanvraag en voorzieningen. Hans vraagt zich af of dit laatste wel nodig was. Volgens artikel 3 van het VN-verdrag inzake de rechten van personen met een handicap heeft Hans dezelfde rechten als mensen zonder beperking. Als de gemiddelde Nederlander eens per 10 jaar verhuist (CBS), waarom is dat voor hem dan extra ingewikkeld?


Hoe kan de gemeente bijdragen aan verbetering?

De meeste rolstoelgebonden personen hebben geen idee wat ze moeten regelen als ze willen verhuizen. Met een gemiddelde verhuizing van eens per 10-15 jaar is dat ook helemaal niet vreemd. Voor gemeenten is verhuisbegeleiding geen dagelijks werk. Op websites van gemeenten en woningbouwverenigingen is daarom maar zelden iets te vinden over dit onderwerp. Dat is heel jammer. Zeker in een tijdperk waarin inwoners gewend zijn om informatie via het internet te vergaren. Als er goede informatie op de gemeentesite beschikbaar was geweest, had Hans kunnen lezen hoe hij veel tijd kon besparen.

 

  • Hans had bijvoorbeeld eerst aan zijn oude gemeente kunnen vragen om zijn dossier te delen met de nieuwe gemeente. Die was dan voorbereid en dan was medisch advies misschien niet nodig geweest.
  • De overname van woonhulpmiddelen had voorbereid kunnen worden.
  • Voordat Hans de woning accepteerde, had de gemeente kunnen meekijken naar de woning en de eventuele woningaanpassingen in kaart kunnen brengen.
  • Direct na de ondertekening van het huurcontract had Hans zich kunnen inschrijven als nieuwe inwoner op dat adres. Dat moment is voor de meeste gemeenten immers van belang voor de beschikking.
  • Zo’n 3 weken na de oplevering van de woning had Hans waarschijnlijk al over de meeste voorzieningen kunnen beschikken.

 

Door goede digitale informatie beschikbaar te stellen maak je mensen zoals Hans een stuk zelfredzamer.


Advies

Voor Hans en voor de gemeente leverde deze verhuizing veel onnodig werk en kosten op. Deze 5 adviezen kunnen hier wellicht in bijdragen.

 

  1. Maak op de gemeentesite (en de site van de frontoffice) een goed vindbare informatiepagina op hoofdonderwerpen. Bijvoorbeeld over verhuizen buiten de gemeentegrenzen voor rolstoelgebondenen.
  2. Leg uit wat u als gemeente van de betrokkene verwacht en hoe de vertrekgemeente hierin kan helpen. Dit is tweerichtingsverkeer. U kunt immers ook de nieuwe gemeente worden.
  3. Zorg ervoor dat uw klantenbestand weet waar deze informatiepagina te vinden is.
  4. Overleg met de verhuurders in uw gemeente of zij bereid zijn om een link naar de informatiepagina op hun site te plaatsen. Bijvoorbeeld als de zoekoptie zich op rolstoelgeschikte woningen richt.
  5. Help de betrokkene zo vroeg mogelijk aan een programma van eisen waaraan de nieuwe woning moet voldoen. Zo kan de nieuwe gemeente hier adequaat op inspelen.
Verstuur dit artikel naar Google+

Reageer op dit artikel
















Even geduld a.u.b.

Contactgegevens

AfbeeldingStimulansz
Kon. Wilhelminalaan 5
3527 LA Utrecht
030 298 28 00
www.stimulansz.nl
info@stimulansz.nl

Meer nieuws

Schuldhulpverlening

Afbeelding

Agenda november

1 november   Begeleiding in de Wmo 2015: van onderzoek tot indicatie 
8 november SJD Actualiteiten Participatiewet (PW) 
8 november Kwaliteitscontrole Concerncontrole Gemeente
13 november Platform Bezwaar en Beroep
16 november Tour van Wet naar Werk
19 november Effectieve ondersteuning van statushouders
21 november Platform Participatie en werk
27 november SJD Actualiteiten Algemene wet bestuursrecht en Wmo 2015
29 november SJD Actualiteiten Fraudealertheid loont
30 november        Tour van Wet naar Werk

Kijk voor het volledige aanbod op www.stimulansz.nl

Alles over sociaal juridische regelingen in één boek:Afbeelding

Whitepapers

Afbeelding

Bloggers