of 59185 LinkedIn

Opvang en nazorg bij incidenten

“Nee, ik heb dat incident toen nergens gemeld of zo. Waarom zou ik? Dat levert alleen maar extra frustratie op, want je hoort er nooit meer wat van.” Telkens weer schrik ik als ik zoiets hoor van deelnemers aan de werkgroep Omgaan met emotioneel en agressief gedrag. Het meldings- en afhandelingssysteem is er toch juist om medewerkers te helpen? Om ze na incidenten zorgvuldige opvang en nazorg te bieden?

Want we hebben het vaak over gebeurtenissen die serieuze aandacht verdienen. Medewerkers die na een confrontatie méér nodig hebben dan een eenmalig gesprek. Het gaat dan om ervaringen die uiteindelijk kunnen leiden tot uitval en ziekte. Voor medewerkers kan het bijvoorbeeld onverteerbaar zijn als een aangifte anders verloopt dan verwacht. Een goede voorlichting bij die aangifte scheelt dan al enorm, want zorgt voor reële verwachtingen rondom het hele traject.

 

Het is daarom ook niet meer dan logisch dat veel organisaties met medewerkers in publieke functies beschikken over een protocol voor agressiemelding en -opvolging. Maar waar gaat het dan mis, waarom maken medewerkers daar niet of nauwelijks gebruik van?

 

Mijn collega Ernst heeft tijdens zijn trainingen intensief contact met handhavers openbare ruimte, een groep die veel agressie-incidenten meemaakt. Tijdens die trainingssessies klinkt ook duidelijk door wat er schort aan opvang en nazorg. Het zijn uiteenlopende redenen, maar allemaal met hetzelfde resultaat:

 

  • Ik heb er weinig vertrouwen in dat wat ik bespreek ook echt vertrouwelijk wordt behandeld.
  • De mensen van het BedrijfsOpvangTeam (BOT) zijn onervaren, kunnen zich niet inleven, zijn onbekwaam.
  • Opvang en nazorg, if any, bestaat meestal uit één enkel gesprekje. En over hoe het verder met de melding gaat bestaat al helemaal geen contact.
  • De leidinggevende neemt mijn verhaal niet serieus genoeg, die wil me alleen maar zo snel mogelijk weer aan het werk hebben.
  • Bij een aangifte of rechtszaak krijg je nauwelijks ondersteuning of advies. Je staat er toch vooral alleen voor.

 

Dat klinkt niet al te best, maar het maakt in ieder geval wel duidelijk wat er moet gebeuren. Alleen een protocol opstellen is onvoldoende. Als organisatie moet je expliciet, zorgvuldig en professioneel nazorg bieden. Dat betekent allereerst dat alle rollen, verantwoordelijkheden en afspraken binnen een organisatie scherp moeten zijn afgestemd en vervolgens ook expliciet gecommuniceerd met de medewerkers.

 

Medewerkers moeten weten waar zij terecht kunnen om een incident te melden. Met vaste contactpersonen voor de collegiale opvang, leidinggevenden die weten wat ze moeten doen en meldingen serieus nemen. En zorg dat de opvang vooral ook inspringt op de verwachtingen en behoeften van de betreffende medewerkers. Het is belangrijk dat zij hun verhaal kunnen doen bij een neutrale partij of gelijkwaardige collega, die niet primair de werkgeversbelangen lijkt te behartigen. Blijf ondertussen vragen hoe het gaat, blijf uitleggen wat er gebeurt met de aangifte, en waarom.

 

Korte en zichtbare lijnen, daar gaat het om. Ik heb bij voldoende organisaties gezien dat het kan werken. Als voor iedereen binnen een organisatie de mogelijkheden, rollen en verantwoordelijkheden rondom opvang en nazorg na incidenten maar duidelijk zijn. Dat creëert een sfeer van vertrouwen en veiligheid, precies het gevoel dat nodig is om melding en eventueel aangifte van een incident vanzelfsprekend te maken.

Verstuur dit artikel naar Google+

Reageer op dit artikel
















Even geduld a.u.b.

Contactgegevens

Afbeelding

RadarGroep

Veemarkt 83

1019 DB Amsterdam

T: 020 463 50 50

www.radar-groep.nl

E: info@radar-groep.nl

 

AfbeeldingStade Advies

De Pionier

Grebbeberglaan 15

3527 VX Utrecht

T: (030) 23 61 861

www.stade.nl

E: advies@stade.nl

Meer nieuws

Bloggers

NIEUWSBRIEVEN

Wilt u op de hoogte blijven van nieuwe ontwikkelingen bij Radar? Wij sturen regelmatig nieuwsbrieven met daarin actuele thema’s en innovatieve oplossingen voor sociale vraagstukken.

 

Meld u hier aan voor de digitale nieuwsbrief van de RadarAdvies.

Meld u hier aan voor de digitale nieuwsbrief van Stade Advies.

Whitepapers RadarGroep