of 59123 LinkedIn

Omgaan met digitale agressie

“STELLETJE HONDENKOPPEN” “NUTTELOZE LEEGHOOFDEN” “Harteloze sadist!!!!!!” En dan hou ik het nog netjes…

Wat moet je als professional met zulke en soms nog ergere verwijten en scheldkanonnades van burgers via de mail? Terwijl je naar eer en geweten je werk uitvoert. Het liefst doe je natuurlijk helemaal niets met dat soort uitbarstingen, behalve deleten of negeren.

 

Helaas beperken de reacties zich niet tot de mail. Via de diverse sociale media ben je als persoon tamelijk eenvoudig te vinden en te benaderen. Waardoor de scheidslijn tussen vervelend en bedreigend al snel vervaagt.

 

Laatst vertelde een deelnemer in de training dat ze na een overleg van anderhalf uur ruim veertig gemiste oproepen op haar mobiel bleek te hebben. Anoniem. Maar bij de volgende gelegenheid, toen ze wel in de gelegenheid was om op te nemen, bleef het stil aan de andere kant van de lijn. Nadat ze had opgehangen werd er direct weer teruggebeld.

Wat doe je als een gesprek is opgenomen of als je erachter komt dat iemand het gesprek opneemt?

Meestal is dat geen probleem, en opnemen kan verstandig zijn. Soms wordt het zelfs aangeraden, bijvoorbeeld bij een emotioneel beladen gesprek, als het handig is om het gesprek thuis nog eens te kunnen terugluisteren. Maar iemand gaat wel een grens over als er delen van dat gesprek op internet zijn gezet zonder daar toestemming voor te vragen.

Wat voor afspraken kun je als organisatie of team maken? Waar ligt de grens en hoe reageer je op mensen die over die grens heen gaan?

 

Allemaal vragen die aan de orde komen tijdens een speciale workshop. We laten zien hoe je effectief en professioneel kunt reageren bij digitale agressie. Dat gebeurt mede op basis van door de deelnemers zelf ingebrachte casuïstiek.

Het is belangrijk om je niet te laten verleiden direct te reageren, soms een collega de mail te laten zien of even afstand te nemen. Kijk ook naar je eigen aandeel en verplaats je in de positie van de klant.

Welke stappen zetten we als organisatie en wat kun je als individuele medewerker? Denk vooraf al na over preventieve maatregelen en stel duidelijke richtlijnen op.

 

Ik vertel graag meer over onze workshop digitale agressie en over de afspraken die je als afdeling of organisatie kunt maken.

Verstuur dit artikel naar Google+

Reageer op dit artikel
















Even geduld a.u.b.

Reageer op dit artikel

Door Chaim Wannet (Opleidingsadviseur & Trainer) op
Zoals hier beschreven heeft mijn blog de nodige reacties opgeleverd. Ik snap de frustratie en emoties die mensen soms tegenkomen. In mijn trainingen geef ik dit ook aan bij de deelnemers. Alleen een aantal reacties vond ik over de schreef (o.a. gericht op personen en organisaties) die zich niet kunnen verweren tegen deze reacties. Ik zal van de week een inhoudelijke verder gaan op deze blog en de reacties.
Door Werner op
IIkben het met Richard eens dat de burger niets meer mag zeggen niet assertief zijn zachtjes praten beleefd blijven wat de teams ook doen blijf heel nederig accepteer alles wat ze doen anders zwaait er wat.De verhoudingen zijn nie meer gelijk en de gevoelige en medische gegevens die daar liggen doen de burger ook geen plezier dat voelt niet goed en dat is te begrijpen.Je praat met iemand van een team en zij weten dat je impotent bent, exceem hebt of misbruikt bent wat een leuk gesprek heb je dan.Er is natuurlijk wel wat over te zeggen en daarbij voordat je iemand uitmaakt voor sadist is er natuurlijk heel wat aan vooraf gegaan anders gebruik je die woorden niet .Het onschuldige hulpverleners verhaal wordt altijd van een kant verteld . Iemand wordt niet voor niets boos. Dat komt ergens door. Burgers hebben ook rechten niet alleen hulpverleners die iets makkelijk kunnen afdoen als ach hij is gek hij is altijd fout en paranoide.Zij kunnen als prof ? liegen wat ze willen in hun positie.
Door Martin op
Het hele punt is natuurlijk, beste Richard, dat 'opkomen voor jezelf' als burger niet equivalent is aan ambtenaren de huid volschelden via digitale wegen.
Door Richard op
Het is vaak terecht al die reacties die hier weggewist zijn waren volstrekt duidelijk die teams zij zo lief niet. en lokken het vaak uit maar blijkbaar mogen burgers hun mening niet meer geven.Best schokkend. Dat de burger niet meer voor zichzelf op mag komen.

Contactgegevens

Afbeelding

RadarGroep

Veemarkt 83

1019 DB Amsterdam

T: 020 463 50 50

www.radar-groep.nl

E: info@radar-groep.nl

 

AfbeeldingStade Advies

De Pionier

Grebbeberglaan 15

3527 VX Utrecht

T: (030) 23 61 861

www.stade.nl

E: advies@stade.nl

Meer nieuws

Bloggers

NIEUWSBRIEVEN

Wilt u op de hoogte blijven van nieuwe ontwikkelingen bij Radar? Wij sturen regelmatig nieuwsbrieven met daarin actuele thema’s en innovatieve oplossingen voor sociale vraagstukken.

 

Meld u hier aan voor de digitale nieuwsbrief van de RadarAdvies.

Meld u hier aan voor de digitale nieuwsbrief van Stade Advies.

Whitepapers RadarGroep