of 59147 LinkedIn

De kracht van feedback…

Zelf vraag ik tijdens en na afloop van een training vaak wat de deelnemers goed vonden en vooral ook wat er beter kan. Dat is waardevolle informatie voor een volgende keer. En het helpt mij om nog betere trainingen te maken en te geven. Tijdens onze trainingen hoor ik deelnemers best wel eens mopperen op hun collega’s of over een andere afdeling. Dan gaat het vaak over kleine dingetjes, zoals koffiebekers laten staan na een vergadering of een niet of onvolledig ingevulde agenda. Hoe onbeduidend ook, als dat soort dingen blijft gebeuren groeien de irritaties en ontstaat gaandeweg een negatieve spiraal. De sfeer op een afdeling of binnen een organisatie kan daar een flinke knauw van krijgen.

Praten óver collega’s lijkt sommige mensen beter af te gaan dan praten mét collega’s.

 

Helaas geven ze hun collega’s of leidinggevende slechts zelden feedback. Een gemiste kans.

Daarom oefenen de deelnemers in onze training direct met het geven van feedback. Ik zie hen dan tijdens de bijeenkomsten echt groeien, er ontstaat positieve energie. Een soort inzicht, van ‘o ja, zo kan het ook…’ Het scheelt zo veel als je elkaar geen verwijten maakt, maar naar elkaar toe gewoon concreet benoemt waar het om gaat en wat je voelt. Neutraal confronteren werkt veel beter dan bekritiseren of elkaar goed de waarheid vertellen. Je zoekt oplossingen en steekt energie in een effectieve en veilige samenwerkingsrelatie.

 

Het is leuk om te zien dat het werkt. Een deelnemer kwam na de training naar me toe en vertelde dat ze haar collega’s had aangesproken op dingen die haar niet lekker zaten. Daar ontving ze positieve berichten op, en een paar collega’s waren ook al even naar haar toegekomen om met haar te praten. En van de collega waar ze het meest tegen op zag kreeg ze een compliment. De sfeer is er een stuk beter op geworden en ze gaat weer met plezier naar haar werk.

Daarom hebben teams er baat bij om respect, openheid, eerlijkheid en professionaliteit te creëren, waarbinnen alle ruimte bestaat om feedback te geven.

 

Als geheugensteun ontvangen deelnemers aan de training na afloop onderstaande hand-out.

 

Afbeelding

Verstuur dit artikel naar Google+

Reageer op dit artikel
















Even geduld a.u.b.

Reageer op dit artikel

Door Jules op
En gepaste afstand naar de burgers is wel zo netjes ik vind het allemaal te bemoeizuchtig te overdreven en te onbeschoft worden door het vrijeopvragen van privegegevens en het contact zoeken het is natuurlijk niet zo dat iedereen hulp nodig heeft en dit moet accepteren omdat een team medewerker vindt dat dat moet.Zelfs mensendie niet eenzaam zijn worden benaderd. Tot vervelends aan toe.Ook het netwerken het schenden van de privacy buiten iemand om kan niet.Maar ze doen het wel en gaan door met het negeren van de regels.
Door Chaim Wannet (Opleidingsadviseur & Trainer) op
Beste Paul, dank voor je bericht / feedback. Ontvangen van feedback en echt luisteren naar de nader is belangrijk.
Door Paul Vreeke (Directeur APAPS) op
Mooi uitgelegd Chaim. Dit zou ook goed van pas komen bij de contacten tussen burgers en medewerkers bij de gemeentes. Onbeholpen feedback van burgers wordt vaak onbeholpen ontvangen. Sterker nog, het onderdeel "ontvangen van feedback" verdient nog wel 'enige' aandacht. Ik heb dat in de praktijk heel vaak fout zien gaan.....

Contactgegevens

Afbeelding

RadarGroep

Veemarkt 83

1019 DB Amsterdam

T: 020 463 50 50

www.radar-groep.nl

E: info@radar-groep.nl

 

AfbeeldingStade Advies

De Pionier

Grebbeberglaan 15

3527 VX Utrecht

T: (030) 23 61 861

www.stade.nl

E: advies@stade.nl

Meer nieuws

Bloggers

NIEUWSBRIEVEN

Wilt u op de hoogte blijven van nieuwe ontwikkelingen bij Radar? Wij sturen regelmatig nieuwsbrieven met daarin actuele thema’s en innovatieve oplossingen voor sociale vraagstukken.

 

Meld u hier aan voor de digitale nieuwsbrief van de RadarAdvies.

Meld u hier aan voor de digitale nieuwsbrief van Stade Advies.

Whitepapers RadarGroep