of 59130 LinkedIn

Agressie en dementie

Deze keer wil ik in het kader van agressie en weerbaarheid een minder voor de hand liggend onderwerp aansnijden. Ik geef regelmatig trainingen aan zorgmedewerkers. Die mensen krijgen in zowel thuiszorg als verzorgingshuizen veel te maken met dementerende patiënten. Daarbij staan ze soms bloot aan gedrag waarvan ze denken dat ze er weinig aan kunnen veranderen. Dat hoort bij het werk, vinden ze. Ze leggen zich neer bij allerlei vormen van ongewenst en agressief gedrag, inclusief de blauwe plekken of erger die daar het gevolg van zijn.

Door het gedrag van dementiepatiënten te dulden, hebben de medewerkers regelmatig te kampen met spanningen, angst en uitval. En juist door het te accepteren zijn ze bij deze specifieke gevallen ook niet geneigd om de tips op te volgen die ze in andere situaties wel ter harte zouden nemen. Terwijl het ook in deze gevallen de moeite loont om met collega’s ervaringen uit te wisselen. Door te analyseren hoe gedrag ontstaat kun je kijken naar de signalen, wat je eventueel hebt gemist en hoe je bij een volgende gelegenheid scherper of in ieder geval anders kunt reageren.

 

Op de website dementie.nl kwam ik handige tips tegen. Bovendien kun je met elkaar kijken welke aanpak resultaten oplevert. Hoe voorkom je nou concreet onrust en agressie bij dementerende patiënten. Natuurlijk kan dat per persoon verschillen. Maar ik merk wel dat medewerkers soms onvoldoende ruimte voelen om af te wijken van de dagelijkse routine. Terwijl afleiding en creatieve oplossingen juist veel escalaties kunnen voorkomen.

 

Ik kijk graag samen met u naar een aanbod op maat.

 

Verstuur dit artikel naar Google+

Reageer op dit artikel
















Even geduld a.u.b.

Reageer op dit artikel

Door Addy de Mooij (dementieconsulent) op
Graag wil ik u attenderen op ons aanbod van scholingen, trainingen, cursussen als het gaat om omgaan met dementie. In ons pakket zit een themabijeenkomst die specifiek onbegrepen gedrag bij dementie (waaronder ook agressie valt) behandelt. www.geriant.nl -> scholing en advies. Er is veel vraag naar deze scholing. Door goed te observeren en een juiste analyse te maken kunnen we proberen het gedrag te begrijpen en oplossingen te bedenken om dit voor de cliënt en zijn omgeving aangenamer te maken. Een eye-opener is: probeer vanuit de uitdaging oplossingen te bedenken voor het gedrag en niet vanuit frustratie.....
Nog even een opmerking: we spreken niet van dementerenden, maar van mensen met dementie..... even een weetje!!
Groeten Addy de Mooij,

Contactgegevens

Afbeelding

RadarGroep

Veemarkt 83

1019 DB Amsterdam

T: 020 463 50 50

www.radar-groep.nl

E: info@radar-groep.nl

 

AfbeeldingStade Advies

De Pionier

Grebbeberglaan 15

3527 VX Utrecht

T: (030) 23 61 861

www.stade.nl

E: advies@stade.nl

Meer nieuws

Bloggers

NIEUWSBRIEVEN

Wilt u op de hoogte blijven van nieuwe ontwikkelingen bij Radar? Wij sturen regelmatig nieuwsbrieven met daarin actuele thema’s en innovatieve oplossingen voor sociale vraagstukken.

 

Meld u hier aan voor de digitale nieuwsbrief van de RadarAdvies.

Meld u hier aan voor de digitale nieuwsbrief van Stade Advies.

Whitepapers RadarGroep