of 64231 LinkedIn

3 vragen aan sociaal ondernemer ‘Bakkie Koffie’

3 vragen aan sociaal ondernemer ‘Bakkie Koffie’. Over de samenwerking met de gemeente
KplusV Reageer

Over de samenwerking met de gemeente.

Succesvolle partnerships tussen gemeenten en sociaal ondernemers helpen bij het oplossen van maatschappelijke vraagstukken. Echter in onze dagelijkse praktijk als adviseur voor beide partijen, ervaren wij dat het samenwerken tussen gemeenten en sociaal ondernemers nog niet van zelf gaat.

Dit blijkt ook uit o.a. het onderzoek ‘Zicht op Duurzame Samenwerking’ van PwC en is één van de directe aanleidingen voor het ontstaan van de City Deal Impact Ondernemen. Gemeenten spreken vaak een andere taal en sociaal ondernemers hebben moeite om zich te oriënteren binnen het gemeentelijk apparaat. Dit is jammer, want juist gemeenten en sociaal ondernemers streven vaak dezelfde maatschappelijke doelen na en kunnen door samen te werken hun impact vergroten en verduurzamen.

Als een klein duwtje in de goede richting laat KplusV deze zomer drie sociaal ondernemers aan het woord. We zoomen in op de beleving van de onderneming over het samenwerken met de gemeente.  Wat gaat er goed? Wat kan er beter? En hoe kunnen we dat voor elkaar krijgen.

De derde in de reeks zijn sociaal ondernemers Ruben Haak en Adriaan Pals van Stichting Toolbox Emmen en Bakkie Koffie. Toolbox Emmen is een ontwikkelcentrum voor mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt en om het huidige verdien model in eigen hand te nemen en om mensen zelfstandiger maken, bouwt Toolbox aan werk bv’s die uit kunnen groeien tot zelfstandige bv’s, zoals Bakkie Koffie. Een lokale sociale onderneming in Emmen die ontwikkelplekken, leerplekken en betaalde banen voor mensen met afstand tot de arbeidsmarkt aanbiedt. Team Bakkie brandt biologisch koffie en creëert tegelijkertijd werk in de regio. Resultaat: lekker koffie, eerlijk werk.

 

         “De gemeente moet het verdienmodel veranderen”

 

Welke hobbels ervaar je in het algemeen als sociaal ondernemer?

“Wij wilden op een andere manier ons geld besteden. Het huidige verdienmodel in de zorg is gericht op uren schrijven, maar dat lokt pervers gedrag uit bij organisaties. Overheden staan over het algemeen niet open voor alternatieven. Zij willen alles kunnen controleren. Een andere hobbel die wij ervaren is dat zorg wordt uitbesteed aan grote organisaties. Dit soort organisaties doen niets anders dan spreadsheet controle. Wij werden eigenlijk een soort administratiekantoor. Dat wilden wij helemaal niet en dus zijn wij overgestapt op PGB.”


Welk probleem los je op voor de gemeente?

“Wij maken mensen zelfstandiger en hiermee minder afhankelijk van de gemeente. Wij creëren werk. Maar de overheid kan zelf ook een goede klant zijn. Ambtenaren drinken ook koffie. Gemeenten gaan steeds harder drukken op duurzamer en socialer inkopen. Wij helpen hen dit te realiseren.”


Waar heeft de gemeente je mee geholpen?

“De gemeente geeft veel aandacht aan onze organisaties. Dankzij hen konden we starten met het eerst sociale impact project. Ook hebben ze ons geholpen met het huren van een pand. Wij huren van de gemeente zelf en dat is prettig, want de gemeente is een goede verhuurder.”

 

In 8 stappen het sociaal ondernemerspotentieel in jouw gemeente benutten?


Afbeelding

Verstuur dit artikel naar Google+

Reageer op dit artikel
















Even geduld a.u.b.

Afbeelding

KplusV

Westervoortsedijk 73,

6827 AV Arnhem

Postbus 60055,

6800 JB Arnhem

026-355 13 55

info@kplusv.nl

                      

Science Park 402, 1098 XH Amsterdam

Postbus 74744, 1070 BS Amsterdam

020-669 90 66 

info@kplusv.nl

 

www.kplusv.nl

Meer nieuws

Nieuwsbrief

Afbeelding

 

Wil je op basis van je persoonlijke voorkeur onze nieuwste artikelen maandelijks in je mailbox ontvangen? Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief

Whitepapers