Rotterdam wil 500 ID’ers in vaste dienst
Rotterdam wil alle 500 mensen met een ID-baan in vaste dienst nemen. Zo worden zij niet getroffen door de bezuinigingen en blijft hun werk voor de stad bestaan.
Enkeltje bijstand
De PvdA diende het idee al voor de zomer in en het is nu overgenomen door het college. Er lijkt een raadsmeerderheid te zijn voor het plan. Volgens PvdA-fractievoorzitter Richard Moti is het plan niet alleen goed voor de ID’ers zelf, maar ook voor de stad Rotterdam. ‘Het kabinet kort in vier jaar 100 miljoen op de 140 miljoen van het reïntegratiedeel van de Wet Werk en Bijstand. Het aandeel ID-banen is 60 miljoen. Je kunt die ID-banen dus niet doorzetten. Maar je kunt deze groep ook niet ontslaan. Je geeft ze dan een enkeltje bijstand en dat vinden wij niet sociaal.’
Asociaal
De groep heeft na de invoering van de Wet Werk en Bijstand de assessments van de gemeente niet doorstaan en was toen al ouder dan 50 jaar. ‘Als je die zou ontslaan, ontstaat veel schade aan de stad. We hebben eerder dit jaar een 24-uursactie gehouden, waar we langs plekken zijn gegaan die dankzij ID’ers overeind worden gehouden. Ze brengen koffie rond in verzorgingshuizen, zijn conciërge op scholen, vegen straten schoon of beveiligen de Maastunnel, waar menig vrouw anders ’s avonds niet doorheen durft. Hen ontslaan is niet alleen asociaal tegenover hen, maar ook een probleem voor de stad.’
Dienst
De PvdA wil de ID-banen bij de gemeente zelf omzetten in reguliere banen, waarbij het salaris wordt betaald door de dienst waar ze werkzaam zijn. ‘Niet meer uit het reïntegratiebudget, maar bijvoorbeeld voor de beveiligers uit het veiligheidsbudget en voor de straatvegers uit het budget van de Roteb.’ Over de ID-banen bij verzorgingshuizen en scholen gaat de gemeente niet. ‘We gaan met hen spreken en hopen hen te overtuigen mensen in dienst te nemen die soms al tientallen jaren “gratis”, want betaald door de Sociale Dienst, voor ze werken. Er zal wat overredingskracht voor nodig zijn om dat voor elkaar te krijgen.’
Uitvoering
Maar hoe verhoudt zich dat tot de 1000 tot 1500 ambtenaren waarvoor de gemeente Rotterdam vorige week aankondigde dat zij hun baan zullen verliezen in verband met de bezuinigingen? ‘Die opgave blijft staan’, geeft Moti toe. ‘We krijgen minder geld binnen en kunnen niet meer uitgeven. Maar de PvdA vindt dat bij inkrimping de uitvoering moet worden ontzien. Mensen verwachten een bepaald niveau van de gemeente op straat. Van mensen die met hun poten in de modder staan.’De partij wil wat betreft de bezuinigingen vooral kijken naar beleidsmatige functies. ‘Liever minder nieuw beleid, dan verslappen in de uitvoering.’
Leefbaar
Raadslid Robert Buijt van Leefbaar Rotterdam vindt het maar tegenstrijdige berichten. ‘Aan de ene kant versoberen en aan de andere kant alle ID’ers witten. We vragen ons af of dit wel goed is ingeboekt. Die contracten gaan al op 1 januari in, terwijl de uitstroom in het hele lopende jaar plaatsvindt.’ Hij wijst ook op de dienst Stadstoezicht, waar een zesde van de banen moet verdwijnen. ‘Ik vraag me af of zo’n baan bij de Maastunnel niet ook door iemand van Stadstoezicht kan worden gedaan.’
Selectief
Niet dat Leefbaar Rotterdam tegen het “witten” van ID-banen is. ‘Wij zijn er niet principieel tegen. Zeker niet als het nut heeft, maar er zijn nog 17.000 andere mensen die geen baan hebben. Je bent zo selectief bezig. Het is voor niemand gemakkelijk om een baan te vinden. Ook niet voor iemand van Stadstoezicht de zijn baan zelf heeft bemachtigd. Ik vind dat wel een discussie waard.’ Ook het ontslaan van ambtenaren wordt altijd gemakkelijk gezegd. ‘Maar in de praktijk kan dat heel lastig zijn. Nu loopt het college ook weer ver achter op wat is begroot. Hoe realistisch is deze inschatting dan?’
Vraaguitval
Moti verwacht de komende jaren echter een forse uitstroom. ‘En de gepensioneerde ID’ers komen niet meer in vaste dienst. Ik denk dat het in dienst nemen van de 500 ID’ers ongeveer 10 miljoen euro gaat kosten. We hebben het hier over de goedkoopste banen in schaal 1, het minimumloon, gemiddeld 20.000 euro per fte.’ Bij Stadstoezicht zal het aantal banen afnemen, maar zullen mensen niet hun baan verliezen. ‘In totaal moesten er 1000 fte in Rotterdam uit, zonder gedwongen ontslagen. Nu moeten er nog 500 uit, maar dat komt door vraaguitval. Er zijn minder ingenieurs nodig bij Gemeentewerken, want er zijn minder bouwprojecten. Er hoeven minder mensen achter het inburgeringsloket, want door de eigen bijdrage van 6000 euro neemt het aantal inburgeraars af van 5000 per jaar naar 800. Die vermindering kan dus door natuurlijk verloop.’
Jammer overigens dat bij het "Rotterdamse"artikel een foto staat van het Amsterdamse Bos. ;-).