Advertentie
financiën / Nieuws

Sterke stijging in uitgaven aan beschermingsbewind

Uit de meest recente gegevens van het CBS blijkt dat gemeenten in 2019 in totaal 582 miljoen euro aan bijzondere bijstand hebben verleend. Dat is 6,6 procent maar dan in het jaar daarvoor, en bovendien het hoogst gemeten bedrag sinds de start van het jaarlijkse onderzoek, in 2010.

29 oktober 2020
schulden-bewindvoering.jpg

De uitgaven aan bijzondere bijstand bereikten in 2019 een hoogtepunt. Vooral de kosten van beschermingsbewind zijn in 2019 sterk gegroeid. Gemeenten gaven daaraan bijna de helft meer uit dan in het voorgaande jaar.

Hoogst gemeten
Uit de meest recente gegevens van het CBS blijkt dat gemeenten in 2019 in totaal 582 miljoen euro aan bijzondere bijstand hebben verleend. Dat is 6,6 procent meer dan in het jaar daarvoor, en bovendien het hoogst gemeten bedrag sinds de start van het jaarlijkse onderzoek, in 2010. De afgelopen tien jaar gaven gemeenten dus nog nooit zoveel geld aan uit aan bijzondere bijstand als in 2019. Ruim een kwart van het totale bedrag werd besteed door de G4-gemeenten.

Beschermingsbewind
De kosten voor beschermingsbewind en woninginrichting worden door het CBS apart in kaart gebracht. Daaruit blijkt dat beschermingsbewind vorig jaar 27 procent bedroeg van de totale uitgaven aan bijzondere bijstand. Nederlandse gemeenten gaven daar bij elkaar bijna 155 miljoen euro aan uit - een stijging van 45 procent ten opzichte van het voorgaande jaar.

Tekst loopt door onder afbeelding.
Afbeelding

Inperken

De afgelopen jaren hebben verschillende gemeenten pogingen gedaan om de kosten voor beschermingsbewind in te perken. Groningen en Deventer namen het beschermingsbewind in eigen beheer en stopten met het vergoeden van particuliere bewindvoerders via de bijzondere bijstand. In Deventer werd dat besluit teruggedraaid door de rechter omdat het in strijd bleek te zijn met regels omtrent eerlijke concurrentie. In Groningen werd beschermingsbewind aangemerkt als economische activiteit in het algemeen belang, waardoor die regel omzeild werden. De gemeente 's Hertogenbosch volgde onlangs het voorbeeld van Groningen. In Tilburg en Almere wordt juist ingezet op samenwerking tussen de gemeente en bewindvoerders.

Reacties: 2

U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.

Peter / Projectmanager
@Bosma : net zoals bij schuldhulpverlening, en gemeentelijke dienstverlening in het algemeen, gelden maar 2 principes : is het doelmatig, en is het efficiënt.



M.b.t. schuldhulpverlening weten we al dat het antwoord twee keer 'Nee' is.

Voor de rest zijn schuldeisers - met de Belastingdienst bovenaan - uitsluitend uit op eigen belang, tot een confrontatie aan oe.



Voor een gemeente iets om over na te denken.
Hoekstra / Ambtenaar
De kosten van beschermingsbewind zijn een terugkerend onderwerp; vooral het feit dat gemeenten die kosten moeten betalen én dat deze kosten stijgen. In een artikel over beschermingsbewind gaat het vrijwel nooit om de vraag: helpt beschermingsbewind? Daardoor is m.i. rondom beschermingsbewind ten onrechte het beeld ontstaan van: weggegooid geld; kan beter ergens anders aan besteed worden. Dat wordt nog versterkt doordat gemeenten deze kosten moeten betalen; moeten in de zin van: geen keus, verplichte uitgave. Nu geldt dat bij uitgaven voor bijzondere bijstand voor bijna alles omdat die van jurisprundentie aan elkaar hangt. Maar toch, geen zeggenshap, het loopt op en het is veel. Het recept voor politiek ongenoegen op lokaal niveau. Maar waar bllijft het antwoord op de vraag die m.i. veel relevanter is: is het het geld waard? Worden mensen gelukkiger van? Wordt stress en spanning door schulden en geldzorgen minder? Wat vinden de gebruikelijke schuldeisers er van?



Het bij herhaling alleen maar wijzen op de stijgende kosten is eenzijdig en daardoor stemmingmakerij.
Advertentie