sociaal / Partnerbijdrage

De business case van zij-instroom

Inzicht in kosten en baten.

05 juli 2022
Business case

In deze wereld vol uitdagingen houden wij ons bij CrossOver specifiek bezig met één relevante uitdaging: het tekort aan technisch personeel. Er is een historisch aantal van meer dan 100.000 openstaande vacatures in de techniek (Bron). Dit tekort brengt o.a. de energietransitie in gevaar (Bron). Wij zien dit als een ontzettend belangrijk maatschappelijk probleem en moeten met zijn allen proberen dit probleem op te lossen. Dit blijkt nog lastig. Want hoe en waar gaan we die technische vakmensen vinden? En als we ze hebben gevonden, waar kunnen ze dan duurzaam en structureel aan het werk?

Afgelopen week hebben wij in een webinar ons nieuwste whitepaper gepresenteerd: De betekenis van zij-instroom. Wij zien dat huidige zij-instroomtrajecten in de techniek nog maar weinig effect hebben. Er gaan maar handjevol mensen van A naar B, in plaats van die tienduizenden die nodig zijn. In de hele route van A naar B bestaan ontzettend veel barrières. In deze whitepaper focussen wij ons vooral op de werkgevers en de barrières zijn die ervaren.

Business case ontbreekt

Bedrijven opereren zoals je verwacht dat ze opereren: ze maken kosten en investeren geld, en willen dit geld terugverdienen door activiteiten uit te voeren. Het probleem met zij-instroom? De business case ontbreekt. Veel bedrijven ervaren koudwatervrees om écht te investeren. De kosten zijn namelijk duidelijk, de baten iets minder, en dit maakt het een risicovolle investering.

Kosten en baten

In het whitepaper leggen wij verschillende kosten- en batenposten van zij-instroom uit. Je kunt als bedrijf een snel rekensommetje maken om te weten wat de kosten gaan zijn in het eerste jaar (actief en skills gericht werven, begeleiding vrij maken, scholing financieren). De baten zijn iets moeilijker een getal op te plakken. De baten komen later; in het begin moet er flink geïnvesteerd worden door zowel kandidaat als bedrijf. Toch is dat uiteindelijk wat bedrijfsvoering is. Je weet als bedrijf nooit zeker hoeveel producten of diensten je zal verkopen, net zoals dat je nooit zeker weet of een zij-instromer een goede investering zal zijn of niet. Tegelijkertijd heb je als bedrijf ontzettend veel invloed op hoe een zij-instromer landt en zich ontwikkeld in de organisatie. De baten - die bepaal je zelf! 

Kosten en baten

De skillsgedachte

In de webinar gingen we ook in gesprek met Artie Ramsodit, programmadirecteur van House of Skills. Zij werken samen met CrossOver aan het aanjagen van de skillsgedachte. Het is juist deze gedachte die zij-instroom aantrekkelijker maakt: je krijgt een beter beeld van wat je in huis hebt of in huis haalt. Dit versterkt uiteindelijk de match van vraag en aanbod op de arbeidsmarkt.

De meerwaarde van de skillsgedachte voor het technisch bedrijf, naast dat je meer kandidaten kunt bereiken, zit volgens Artie in de manier waarop je met HR omgaat in het bedrijf. Je krijgt een holistischer beeld van de organisatie, waar je inzicht hebt in wat je in huis hebt aan talent, hoe dat kan doorstromen en hoe die plekken open gezet kunnen worden voor zij-instromers. Dit inzicht in wat je in huis hebt en wat je nog nodig hebt is erg waardevol voor de continuïteit van elk bedrijf of organisatie. Daarnaast is het heel simpel: als de de skillsgedachte niet zou toepassen, dan heb je (bijna) geen instroom op dit moment. “Binnen de kader van beperkingen zijn de mogelijkheden eindeloos”, zoals Artie mooi heeft verwoord.

En wat is Artie’s advies voor het beginnen met de skillsgedachte? “Gewoon doen, we weten ook niet hoe alles uitpakt. Maar gebruik de kennis die er al is en benut dat”. Artie belicht ook dat het alleen te bereiken is met samenwerking, waarbij alle relevante partijen (o.a. bedrijven, overheid, opleidings, publiek-private samenwerking) kennis met elkaar delen en elkaar ondersteunen in deze transitie.

Wat betekent dit voor ons?

Als dienstverlener, publiek-private samenwerking, overheid of opleider moeten wij bedrijven inzicht bieden in de baten van zij-instroom en dit blijven uitlichten. Ten eerste is het belangrijk om succesverhalen te blijven delen. Daarnaast moeten we hen ook ondersteunen met het in kaart brengen van de business case. Het is heel belangrijk om de baten inzichtelijk te maken, anders krijgen de kosten de overhand op de korte termijn.

Kijk de webinar hier terug: 

Wil je meer weten over onze activiteiten?


Neem dan contact op met Julia Bolk, projectleider (julia@projectcrossover.nl)

Plaats als eerste een reactie

U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.