of 59345 LinkedIn

Speeddaten in sterrenhotels

De werkloosheid loopt op. Elke ­gemeente staat voor de ­opgave om mensen weer aan de slag te ­krijgen. Ieder doet dat op zijn eigen manier.

Uitkeringsgerechtigden zat in Amsterdam. Hotels zoeken juist personeel. Ondernemersvereniging en Werkgeversservicepunt brachten vraag en aanbod samen. Met succes én leer-momenten. ‘De doorsnee Amsterdammer is niet geschikt om zich nederig op te stellen.’

Weer aan het werk
De werkloosheid loopt op. Elke ­gemeente staat voor de ­opgave om mensen weer aan de slag te ­krijgen. Ieder doet dat op zijn eigen manier. In een serie artikelen houdt Binnenlands Bestuur het uiteenlopende re-integratiebeleid ­tegen het licht.

Een doorslaand succes is het niet meteen te noemen, de eerste editie van De Horeca Werkt. Maar potentie heeft het wel, vinden alle betrokkenen. En daarom krijgt het project om uitkeringsgerechtigden een baan in de horeca te bezorgen vanaf eind maart een vervolg. Niet alleen in Amsterdam maar ook in de andere drie grote steden.

Vorig jaar juni werd het project in korte tijd uit de grond gestampt. Een idee van het Werkgeversservicepunt Groot-Amsterdam (WSP) waar ondernemersorganisatie Koninklijke Horeca Nederland zich bij aansloot. Uit de bakken van de Dienst Werk en Inkomen werden 130 kandidaten geselecteerd. Zo’n vijftien hotels deden mee, waaronder sterrenhotels als De l’Europe, American Hotel en de ketens NH Hotels en Aeon Plaza Hotels. De hotels hadden verschillende functies in de aanbieding. Van nachtreceptionisten, bartenders en kamermeisjes tot ontbijtmedewerkers en zelfstandig werkende koks.

In een week tijd kregen de werk­zoekenden masterclasses over het werken in de horeca, werden ze rondgeleid in de hotels en hadden ze speeddates met de werkgevers. Daarna konden ze – al dan niet met loonkostensubsidie – aan het werk. Uiteindelijk werden twaalf mensen aangenomen in verschillende hotels.

Het klinkt als een hoop poeha om twaalf mensen aan het werk te krijgen, maar zo ziet WSP-adviseur Hans Eenhoorn het niet. Hij constateert bij de deelnemers veel enhousiasme en kent de redenen waarom het resultaat aan de magere kant was.

‘De voorbereidingstijd was erg kort’, vertelt hij. ‘Bovendien komt er in de horeca toch meer bij kijken dan mensen vaak denken. De doorsnee Amsterdammer is niet geschikt om zich nederig en klantvriendelijk op te stellen.’

Bij het selecteren van kandidaten moet daar dus extra op worden gelet. Ook de flexibiliteit die in de horeca nodig is, is vaak een struikelblok. ‘Voor een bijstandsmoeder is de horeca daardoor al bijna geen optie’,  aldus Eenhoorn. ‘De selectie van de kandidaten is de eerste keer te snel gemaakt, maar daar hebben we van geleerd en dat gaan we nu dus beter doen.’ Met vertrouwen ziet hij daarom het vervolgproject tegemoet.

Minder rigide
Tot zover de tegenvallende resultaten en de leermomenten. Er is ook  veel positiefs aan het project. Zo waren hoteliers, deelnemers, DWI en ook verantwoordelijk wethouder Andrée van Es (GroenLinks) erg enthousiast. Vrijwel alle hotels die aan het eerste project meededen, hebben zich ook opgegeven voor het vervolg, eind maart.

‘En kandidaten waren vooral blij dat ze weer eens ergens binnenkwamen’, aldus Eenhoorn. ‘Ze doen daarmee weer ervaring op. Hoteliers waren verrast dat kandidaten die ze op basis van een cv niet uitgenodigd zouden hebben, toch veel meer konden dan ze dachten. Ze kijken daardoor nu minder rigide naar mensen’, aldus Eenhoorn.

Ook Barbara Leyen van Aeon Plaza Hotels was blij verrast met het aanbod aan mensen. ‘Tijdens de speeddates zagen we dat sommige kandidaten weinig ervaring hadden met solliciteren. Maar er zaten zeker heel goede mensen tussen.’

Tot een aanstelling kwam het net niet, hoewel twee mensen heel dichtbij kwamen. Het hotel zag uiteindelijk af van een sollicitant voor de functie van zelfstandig kok. Een serveerster haakte op het laatste moment zelf af. ‘Maar er is zeker vertrouwen in het project’, aldus Leyen. ‘We doen in maart weer mee.’

Wethouder Van Es twijfelde er niet aan dat de eerste editie van het project een vervolg moest krijgen. ‘Natuurlijk moeten de harde uitstroomcijfers verbeterd’, vindt ze. Met een heel project optuigen voor twaalf (tijdelijke) banen, is ze niet tevreden. ‘Maar ik ben ervan overtuigd dat dat ook beter wordt nu het project beter wordt voorbereid.’

Bovendien is het project niet duur, vindt ze. Het gaat om uren van klantmanagers die toch al bezig zijn met het aan het werk helpen van mensen. De masterclasses worden door de hoteliers kosteloos gegeven. ‘Dan hou je eigenlijk alleen de zaalhuur en de borrel over en dat was nog geen duizend euro’, rekent ze voor.

Van Es ziet vindt het vooral positief dat er een directe koppeling is tussen de uitkeringsgerechtigden en de werkgevers die vacatures hebben. Die rechtstreekse band spreekt ook de andere steden van de G4 aan, vandaar dat eind maart ook Den Haag, Rotterdam en Utrecht met het project meedoen. Volgens Van Es kan die rechtstreekse koppeling in meerdere branches worden doorgevoerd. 

‘Ik kan me voorstellen dat ook in de zorg, de catering of de logistiek zo’n project wordt uitgerold’, aldus Van Es. ‘Er moet een sterke samenhang in de branche zitten en een club waarmee je kunt samenwerken zoals Horeca Nederland’, vindt ze.

Eind maart beleeft De Horeca Werkt in Amsterdam zijn tweede editie. Wederom zullen zo’n 130 kandidaten – beter gescreend en beter voorbereid – met masterclasses en speeddates een gooi doen naar zo’n veertig vacatures in de hotels in en rond Amsterdam. En naast de goede intenties en het enthousiasme van de deelnemers, moet het dan in harde cijfers echt wat opleveren.

Van Es: ‘Ik wil een verdubbeling van het aantal mensen dat een baan krijgt. Ik zou zeggen dat we moeten streven naar zo’n 25 mensen.’

Verstuur dit artikel naar Google+

Gerelateerde artikelen

Reageer op dit artikel
















Even geduld a.u.b.